zondag 28 september 2008

Over Peter's Peugeot 103

Sinds een halfjaar zit collega Peter bij mij op de kamer. Vrijwillig. En dat hij daar spijt van heeft gaan jullie hier lezen, in een Brilliaans (zie links bij de links) lang verhaal.

fietsen

Waarbij dan opgemerkt moet worden dat dit verhaal misschien verwerkt gaat worden in een 4e boek.

fietsen

Terug naar Peter. Om mijn verhalen over mijn gevoetbal op woensdagavond en zaterdagmorgen voorgoed te beëindigen besloot hij mee te gaan doen.

fietsen

Voetballen in het park, samen met nog 4 tot 6 lieden. Weer of geen weer. En zolangzamerhand is 5 kwartier voetballen voor Peter beter vol te houden. Peter wil meer!

Photobucket

Dan moet de garage van zijn ouders leeg en daar staat zijn nog in goede staat (nieuwstaat?) verkerende hi-tech Peugeot-103 racefiets. So far so good, zou je zeggen.

fietsen

Maar Peter vertelt het zijn kamergenoot. En dat had hij beter niet kunnen doen! Natuurlijk is hij geïnspireerd door de verhalen van GastheerG op zijn klassieke Bianchi (links bij de links). Tochtjes van 200 kilometer door het zonnige Toscane. Dus plannen we (collega René, die hier niet genoemd wil worden, en ik) voor Peter een ochtend om de Peugeot-103 uit te laten, vanmorgen dus!

Photobucket

We geven Peter nog wel eerst een busje met WD40 om de bewegende delen soepel te krijgen (ja, ook de knietjes!) en dan helpt er geen lieve moedertje meer! Collega René pik ik op bij de pont om 09.40 precies, en dan gaan we verder richting Peter.

Photobucket

De fotogenieke ochtendnevel in combinatie van de van frisse accu's voorziene digitale compact zorgt voor wat extra oponthoud, voor jullie zetten we bijvoorbeeld de Ceresterminal op de gevoelige sensor.

Photobucket

Het valt me dan op dat René ook aardig vlot door een plas heen fietst, wat mij toch een behoorlijk natte bips oplevert. Als ik René er naar vraag blijkt hij een achterspatbord op zijn racefiets te hebben. De volgende plassen passeer ik daarna met aangepast tempo.....

Photobucket

Goed, precies om 10.30 staan we bij Peter voor de deur en even later zitten we aan de koffie met appelgebak. Heerlijk!

Photobucket

We hebben er net 26 km op zitten en zijn dan klaar voor de volgende kilometers!

Photobucket

Voor de kenners: via Twiske naar Neck, door Purmerend naar Monnikendam en dan via een koffiehuis terug naar Peter's huis.

Photobucket

Hoewel we met een razend tempo de fietspaden onveilig hebben gemaakt worden we eenvoudig voorbij gefietst door 2 gezellig kwebbelende dames, zie foto hieronder.

Photobucket

Natuurlijk maak ik dubieuze foto's van de 2 medefietsers, (links op de foto is mijn harige rechterbeen!) vooral omdat de sprintjes naar de plaatsnamenbordjes allemaal door mij verloren zijn en Peter en René daar wel erg veel lol om hadden!

Photobucket

Met 40 kilometer onder de wielen door heeft Peter voor 2008 genoeg gefietst, en heeft hij komende week last van de moeder van alle zadelpijnen. Het gesprek gaat dan alleen nog over zalfjes en opblaaskussentjes. René en ik hebben nog een stukje te gaan en als ik de fiets in de schuur plaats heb ik vandaag 83 kilometer gereden. Volgende week weer?

zaterdag 27 september 2008

Racen bij Steffer

Ik ben gisteravond bij Steffer wezen racen. Ik had mezelf weer eens uitgenodigd en Stef had niets anders te doen. En ik biecht het eerlijk op, ik draai er niet omheen, ik vind het racen bij Steffer leuk. Misschien omdat er geholpen wordt de auto's van alle deelnemers zo snel mogelijk rondjes te laten rijden voor een eerlijke strijd. Misschien omdat er iedere keer zulke lekkere hapjes en nootjes staan. Misschien omdat ze me iedere keer laten winnen (eigenlijk hoef ik niet eens meer vals te spelen...). Misschien omdat ze Huug uitnodigen om de laatste plaats bij iedere race te bezetten. Misschien omdat Huug een treinenkenner is (Märklin schaal Z). Misschien omdat Steffer de rondeteller zo heeft ingeprogrammeerd zodat ik nu de snelste ronde ooit op zijn circuit heb gereden. Misschien omdat Steffer daarvan niet kan slapen... Misschien vanwege de lekkere bockbiertjes, die aan mijn neus voorbij gingen omdat ik natuurlijk nog met de auto naar huis moest. Misschien omdat zelfs Huug een heat mocht winnen van Steffer. Misschien omdat Huug daarna plotseling problemen met zijn regelaar had toen hij dreigde NOG een wedstrijd te gaan winnen. (Hieronder: links de regelaar van Huug op deskundige wijze betrouwbaar verbonden met de voeding en baan)Misschien omdat Steffer en Terry van die mooie Fly Ferrari modellen rond hebben rijden. Misschien omdat ze niet boos worden als ik voortdurend onnodig flitsfoto's maak uit kikkerperspectief om ze uit hun concentratie te halen. Misschien omdat Steffer toepasselijke muziek draait (Trains!!). Misschien vanwege de betrouwbare startprocedure (zie foto hieronder). Misschien omdat er een mooie Portfeeders lok nog even voorbij komt rijden (richting Corus) op weg naar huis. Of zijn het gewoon zijn verhalen op zijn weblog (links bij de links)?
Heren, ik vond het leuk, mochten jullie weer eens gaan racen dan hoor ik graag van jullie!

vrijdag 26 september 2008

Het laatste over geluiden

Het was de groene lokomotief, zie onderstaande afbeelding. Dat jullie dat niet wisten. Jammer hoor! Lokkie, Ad, neef Erik?
Woensdagmorgen ben ik meegeweest met een schoolexcursie, naar een kunstexpositie in de -gevaarlijke- weilanden van een dorpje verderop. Ja, kunst is aan mij inderdaad niet zo besteed. Toch plaats ik hier foto's van diverse kunstwerken, zodat jullie ook kunnen zien waarvoor ik nu de camera weer heb mishandeld. En waarvoor ik mijn woensdagmorgenfietstochtje heb opgeofferd. Gelukkig viel er wel wat te klimmen (in de hierbovenstaande toren).Hachelijk?

donderdag 25 september 2008

Meer over geluiden...

Niet geraden, zelfs geen gok kon ik noteren bij vorig bericht.
(Hieronder de 3021 een DB V200)Hoe moet het nu met jullie? Persoonlijk vond ik dat het antwoord er bijna stond.
(Hieronder de 3355, een DB 111 in Rijn-Roer uitvoering)Hoe simpel moet een kwisje zijn? Vandaag heb ik een paar keer overwogen om gewoon verder te gaan met dit blog.
(Hieronder uit set 29855 de E40)Je weet wel, wat autoplaatjes of fuitjes (een fuitje is een foto van een uitje), en ik ben gisteren weer meegeweest op een excursie dus ik beschik over een aantal nieuwe fuitjes! En ook heb ik nog een aantal tizzun's op de PC klaar staan.
(Hieronder de 3156 een DB 140)Maar nee, dit keer wil ik toch echt dat jullie een poging doen om te raden welke Märklin lokomotief beschikt over een door Märklin ingebouwde decoder met geluid.
(Hieronder de 3034-6 een DB 141)Hoewel kamergenoot Peter, die hier niet genoemd wil worden, me vanmorgen opnieuw heeft aangeraden een cursus onderhandelen en samenwerken te volgen (vooral goed voor de PE punten) valt er vandaag niet te onderhandelen.
(Hieronder opnieuw een 3034, de nieuwere Marklin hobby uitvoering van de 141 met dubbele lampen ten opzichte van de hiervoor afgebeelde 141))Om over samenwerken maar helemaal niets te zeggen. Ik plaats opnieuw plaatjes van de lokomotieven, maar dan van dichterbij.
(Hieronder, een zeldzame lok, uit set 28531 Rollende landstrasse, de DB 184)En voor de autootjesliefhebbers heb ik een foto van de 110 achter een witte T-Ford (zo, kom ik ook eens in aanmerking voor punten).
(Hieronder de 3039, een DB 110)Nee, ik ben niet gek, ik ben een kabelbaan! Heren en indien aanwezig, dames: welke izzut?
Bloggen is toch hachelijker dan ik dacht.......

woensdag 24 september 2008

Over geluiden...

Gisteravond was ik naar neef Erik om aan zijn treinbaan te knutselen. Natuurlijk stond de koffie met de bakker Joop stroopwafel klaar, en had ik eigenlijk verwacht (lees: gehoopt) dan Mar10e allerlei appeltaarten zou bakken voor haar verjaardag, vandaag (Martine gefeliciteerd!!). Als ik er dan toch ben dan wil ik heus een stukje appeltaart proeven, nu moet ik wachten tot zaterdag. Op zolder hadden we het uitgebreid over de V200 van Erik, die aan een revisie toe is (de lok is gewoon versleten, en dat voor een Marklin lok!). Ach, van dat hele knutselen kwam helemaal niets. We hebben zitten kletsen en ik heb een deel van de loks van Erik op de foto gezet. Voor Erik en voor jullie. En vanmiddag heb ik mijn eenheidsloks ook op de foto gezet. Natuurlijk zijn we er ook een aantal vergeten, Erik heeft nog een 151 (wordt aan geknutseld, dus lag open) en mijn 111 in experimentele nieuwe kleuren stond helemaal in het verste hoekje van de vitrine. Zonder twijfel herkennen René Lokkie, Ad Boemellokaalspoor, neef Erik en de andere ter zake deskundigen de diverse eenheidsloks zoals Märklin die op de markt heeft gebracht. De intercitylok (E10, 110), de goederentreinlok (E40, 140, identiek aan de 110 maar met andere overbrengingsverhouding), de lichtere variant voor zowel personen als goederenvervoer (E41, 141) en de zware uitvoering (de coco loks van de series E50, 150 en de 151). En natuurlijk zijn er allerlei afwijkende series zoals de 112, 113, 114 en 139 (varianten op de 110). Of de 184 (meer stroomsystemenlok, vooral gebruikt tussen Koblenz en Luxemburg) ook een eenheidslok was? Ook de modernere variant van de eenheidsloks, de 111 (verdere ontwikkeling van de 110) staat natuurlijk ook op onze zolders. Als jullie dit allemaal gelezen en bekeken hebben resteert natuurlijk één simpele vraag: welke van de hier afgebeelde schaalmodellen is door Märklin voorzien van een decoder met geluid?