zondag 28 februari 2010

Het wagenpark

Het zijn drukke dagen, het grut is vrij van school (dat noemen ze vakantie!), er is weer voldoende leuke voetbal op TV (AZ heeft weer eens gewonnen!!) en ik heb zelfs vrijdagavond naar een Olympische skiwedstrijd gekeken (naar een zuinige, kniertige versie met 1 ski, waarin - begrijpelijk dus - een Hollandse dame meedeed). Vrijdagavond, dat was bij Remco in V. (het palingdorp), waar Remco een van de weinige niet-zangers is (hij heet dan ook geen Tuyp, Smit of Kwakman). Tussen het tafelvoetbal, de versnaperingen (ik heb heel bewust géén fototoestel meegenomen!) en de diverse onderdelen van de Olympische spelen door hebben we ook nog deel 2 van de Pink Panther reeks bekeken. Het viel ons trouwens op dat die pakjes van die skieënde dames niet zo flatteus zijn, de vormen komen er bepaald niet goed uit! En dat bij curling alleen vrouwen mee doen die niet meer in staat zijn (leeftijd en ook gewicht!) om te skieën of te schaatsen. Hoewel ik pas om 03.00 in bed lag stond ik zaterdagmorgen wel weer om 08.45 in het park om een partijtje te voetballen. Voor Gert: Joop, zwager René, Bas en Ton tegen Marco, René en mij. Ik wil hier alleen vertellen dat ik de winnende goal gemaakt hebben. Goed, toen stonden we 10-7 achter en ik schoot in eigen doel, maar dat is natuurlijk niet relevant! Dan moet het autootje van Madelon, die hier niet genoemd wil worden, eigenlijk vervangen worden door een recenter autootje. We zijn al een aantal weken op internet aan het speuren naar een passend model (80 pk, airco, 5 deuren, 3 gordels op de achterbank, 2007 of recenter, max. 30.000 km op de teller en er moet ook Ford Fiesta op staan). Afgelopen week hadden we er een gevonden, zaterdagmiddag hebben we om 13.00 een proerit gemaakt en om 13.30 een handtekening gezet. Zo snel kan dat gaan! Dan naar de zwemles, autoweek mee (je kan natuurlijk nooit genoeg over auto's lezen) en eenmaal thuis de lasagnaschotel maken voor bij de couscoussalade die het grut in ieder geval niet wilde proeven! Vakantie dus. Rustgevend. Gelukkig kan ik maandag weer naar kantoor....

donderdag 25 februari 2010

Over de fotocursus en het slot

De fotocursus is inmiddels weer een paar weken afgelopen, de regelmatige bezoeker van dit blog zal kunnen beamen dat ik er hier toch tot vervelens toe aandacht aan heb geschonken! De laatste lessen stonden in het teken van de expositie van de gemaakte kiekjes. Deze zouden voor het publiek te zien zijn op een passende lokatie. Afgelopen week kreeg ik een mailtje van de cursusleider: ze zijn te zien! Hoewel het grut op de woensdagochtend 2.000.000 leukere dingen wist te bedenken om te doen, ze wilden zelfs liever naar de tandarts, het hielp ze niet, er moesten foto's gekeken worden. En dus zaten we al vroeg in de auto naar het altijd sfeervolle centrum van Z. De sfeervolle expositieruimte was niet moeilijk te vinden, hoewel een passende bewegwijzering ontbrak. Ondanks de massa's toeschouwers is het me toch gelukt een paar foto's van de expositie voor jullie te maken. Ter afsluiting van het bezoek aan de foto-expositie hebben we een bezoek gebracht aan een andere detailhandelaar te Z., waar we onze verzameling DVD's met 2 exemplaren hebben uitgebreid. De ene DVD, de Disney klassieker Bolt, laat ik hier niet zien, ik ga er gemakshalve van uit dat jullie die ook allemaal in de kast hebben staan. De andere film is jeugdsentiment. Wie kent of heeft niet het boek "Meester van de zwarte molen" van de wereldberoemde auteur Ottfried Preussler? Dat boek is recent verfilmd, en al heeft de film net niet die bioscoopomzet gescoord als de film Avatar, van de DVD verkopen wordt een boel verwacht! Wij hadden onze filmverzameling woensdagmorgen dus weer uitgebreid met een topfilm, zodat het grut na een eenvoudige doch voedzame maaltijd met veel plezier een deel van de middag heeft gevuld met het kijken naar die film. Naar Bolt ja, ach, het is allemaal heel hachelijk....

woensdag 24 februari 2010

Afwisselend afschuwelijk

Van René Smurf mag ik dit blog niet afschuwelijk noemen, dat zou weinig respectvol naar de bezoekers zijn. In dat kader vertel ik hier graag dat ik gisteravond naar de bijna gouden rit van Sven Kramer heb gekeken. Bijna.
Wij dachten in eerste instantie zelfs dat Sven met een vreemde beweging onderuit ging. En eigenlijk ging hij dat ook!
Tuurlijk circuleren er op internet al plaatjes over de baanwissel van Sven.
En andere teksten: Sven kramer heeft een nieuwe sponsor.
Randstad.
Voor als je snel van baan wilt wisselen.
Voor meer plaatjes (honderden): http://www.dumpert.nl/search/ALL/kemkers/
Na de vogelpoep van Hilbert van der Duim (die mogen jullie opzoeken als je het niet meer weet!) is er nu de baanwissel van Sven....
Conclusie: afschuwelijk dekt voor dit weblog aardig de weinig wisselende lading!

Penibel?
NB Als een hele grote man heeft Gerard Kemkers direct toegegeven een fout te hebben gemaakt (denk maar aan de ooit bekende Marco Bakker die zijn cruise control de schuld gaf in plaats van overmatige alcoholconsumptie), voor Sven voorspellen allerlei marketeers dat deze 'stunt' hem wellicht beroemder maakt dan dat hij gewoon de 10 kilometer met overmacht had gewonnen. Deze plaatjes vervuilen ondertussen internet, met dank aan Remco en Harold, mocht iemand vinden dat deze hier niet kunnen dan mag je dat natuurlijk bij de reacties melden!

maandag 22 februari 2010

Meer over verzamelingen

Op het 3railforum, een aanrader voor de treintjesliefhebbers die dit afschuwelijke blog bezoeken, is een onderwerp geopend over reclamewagons die niet in de Märklin catalogus staan of gestaan hebben.
marklin wagons
Het zal jullie niet verbazen dat ik daar ook een aantal exemplaren van heb. Niet als bewuste verzameling, maar deze wagens heb ik gekocht bij een bijzondere gelegenheid of gekregen.
marklin wagons
Het betreft natuurlijk een wagon met reclame voor Marklin zelf, een reclamewagon van het Olympische dorp Garmisch Partenkirchen, erg toepasselijk in deze week van Olympische winterspelen.
marklin wagons
Twee wagons van de Marklin modellbahntreff, die uit 2005.
marklin wagons
En een uit 2009.
marklin wagons
Als laatste wagon toon ik de 10 jaar M-track wagon.
marklin wagons

Maar een verzameling is het natuurlijk niet!

vrijdag 19 februari 2010

Over verzamelingen

Wellicht, maar geheel onterecht, zouden jullie door dit afschuwelijke weblog de indruk kunnen krijgen dat ik de enige persoon ben in huize 103 die verzamelingen aanlegt. Die voor een teveel aan goederen in ons huis zorgt, zodat de heipalen inmiddels tot een maximum belast worden. Zonder namen te noemen ( die heb ik op bijgaande foto's dan ook deskundig digitaal weggewerkt) ga ik jullie wel vertellen dat er hier nog meer lieden huizen die noodzakelijke nuttige aankopen doen. Ze (verraad ik met 'ze' niet te veel?) is al jaren op zoek naar de in haar verzameling ontbrekende 2 deeltjes van de schrijfster Carol O'Connell, zelfs tweedehands zijn deze werkjes moeilijk verkrijgbaar. Tot afgelopen week de 2 deeltjes werden aangeboden op Amazon.com, door een Engelse middenstander, voor de somma van 0,01 GBP per deel. De regelmatige bezoeker begrijpt dat we direct de bankrekening hebben gecontroleerd op de hoogte van het saldo, en toen bleek dat de aankoop niet tot grote financiële risico's zou leiden heeft ze (het gaat nog steeds om dezelfde ze) een bestelling geplaatst. voor de duidelijkheid moet ik natuurlijk wel vermelden dat genoemde verkoopprijs exclusief portokosten was en het wel om dikke boekwerkjes gaat. Tot grote vreugde in de familie 103 werden de boekwerkjes woensdagmorgen in een degelijke verpakking door een pakketdienst afgegeven. Dat deze aankoop ruimte in ons huis inneemt die bijvoorbeeld ook door een Re 4/4 I zou kunnen worden bezet (een Re 4/4 I is nog niet op zolder te vinden, terwijl er wel behoorlijk wat bedrukt papier geordend in kasten staat. Hieronder bijvoorbeeld de Re 4/4 III) , dat maakt zo'n aankoop van toch (Hieronder een Re 4/4 IV)





ehhhh







hachelijk?

donderdag 18 februari 2010

Woensdagmorgenfietsen

Tussen alle oudergesprekken door (voor elk stuks grut moesten we deze week op school komen, voor de oudste zelfs vanavond TIJDENS de wedstrijd van Ajax - Juventus), had ik gistermorgen zelfs tijd voor een fietstocht. Een fietstocht met een missie, want een door mij besteld boek was binnen! Niet geheel toevallig plaats ik hierbij een fotootje van een trein. En als ik dan toch een boek moet halen bij een winkel die geheel toevallig ook allerlei andere Märklin producten verkoopt, dan is de stap heel klein om een paar rails mee te nemen. Voor de kenners: een aantal R2 bochten (24230) om een dubbele C-rail ovaal te kunnen maken. Een bocht (24224) voor bij een wissel (24612) en een stootblok. Wesley, die hier trouwens niet genoemd wil worden, is de laatste weken erg enhousiast aan het spelen met de Marklin trein. Met de aanwezige C rails en met de nu nieuw verworven rails kan hij een leuke spoorbaan in zijn kamer maken. De rails zijn 'in bruikleen', pas met zijn verjaardag, eind augustus, bestaat de kans dat hij de rails krijgt. In de tussentijd offert hij graag zijn kostbare vrije tijd op om de lokjes van zijn vader zo nu en dan warm te rijden. Maar als uitgekookte minderjarige wil hij met zijn verjaardag 'gewoon' een startset krijgen, de rails die we nu hebben wil hij 'gewoon' in bruikleen houden. Voor langere tijd. Zeg maar permanent. En dus ging ik op de fiets naar de treinenwinkel om op tijd weer thuis te zijn voor het volgende oudergesprek. En voor de lunch. Hachelijk?

woensdag 17 februari 2010

Dinsdagavondtreinen bij Erik

Gisteravond bij neef Erik geweest, om aan zijn spoorbaan te knutselen. (Hieronder: De V200 van neef Erik is duidelijk een andere versie van de V200, let op het DB logo op de zijkant ipv de tekst Deutsche Bundesbahn). De voeding en boosters (voegen digitale informatie toe aan de baanspanning en zijn veilig weggewerkt achter een dikke plaat plexiglas) werken naar behoren, nu moeten de boosters via de bezetmelding aangesloten worden op de rails. De bezetmelders detecteren stroomverbruikers en moeten in de (verre) toekomst via s88 componenten worden aangesloten op de computer. Na een uurtje draadjes aanleggen in een ontspannen werkomgeving was de hele onderbaan weer voorzien van spanning, er konden testritten gemaakt worden! (Hieronder: het groene lampje geeft aan dat de voeding het doet, het rode lampje geeft aan dat er een stroomverbruiker in het blok staat). Toen na 3 keer kortsluiting 3 zekeringen van 2 ampere doorgebrand waren was de bak met 2 ampere zekeringen leeg. De loks en wagons blijken wel heel vaak kortsluiting te veroorzaken, al als er over een wissel gereden wordt, dan maar een 10 ampere zekering erin! Dat blijkt beter te gaan, en al snel heeft de mooiste lok de baan weer schoon gereden (niet de hierboven afgebeelde 103, want welk digitale adres heeft die ook al weer?). Afgezien van een vreemde storing in de bezetmelder (hij ziet een lok op een leeg spoor) kan er tenminste weer eens gereden worden. Het is dan inmiddels 23.00, tijd om naar huis te gaan!