woensdag 31 maart 2010

Dinsdagavondtreinen bij Erik


Het was weer eens tijd om aan de spoorbaan van neef Erik, die hier niet genoemd wil worden, te gaan knutselen. De koffie stond gelukkig klaar en Rail away was op de TV, zodat een belangrijk, om niet te zeggen, heel belangrijk, deel van de avond alvast geslaagd was. Dan naar zolder, waar de ietwat stoffige spoorbaan vol oude Duitse hokken eens opgefleurd moest worden met een mooie, schoon gewassen, nieuwrode en met witte bef, Ludmilla! De bezoekers van dit blog zullen direct zien dat de spoorbaan van Erik daar behoorlijk van opknapte! Goed, na een kwartiertje flink doorrijden gaf de booster (zekering) de pijp aan Maarten, en dat is heel vervelend als net de laatste zekering is gebruikt. Zoeken naar de storing dus, waar zit de kortsluiting? Of is de booster gewoon overbelast door de Ludmilla? Dan moest de binnenbaan ook nog opgedeeld worden in blokken en vervolgens aangesloten op de bezetmelders (die al aangesloten was op de booster). Om 23.00 functioneerde de baan weer naar behoren, waren 4 blokken aangesloten en was het pak jus d'orange op, tijd om naar huis te gaan dus! Vanzelfsprekend met een 50-tal foto's! Of het filmpje gelukt is (zie hieronder) laat ik jullie nog weten! Penibel?

zaterdag 27 maart 2010

De sleur

Woensdagmiddag heb ik, zittend in de tuin met een glaasje fris in de hand, actief gepast op meerdere stuks spelend grut, terwijl ik deel 3 van de serie Septimus Heap, Elixer, maar dat wisten jullie natuurlijk wel, aan het lezen was! Woensdagavond was de V+D koopavond voor vaste klanten. Donderdagavond zijn we (John, Remco, Lisanne en Rianne, die hier uiteraard niet genoemd willen worden) naar Alice in Wonderland 3d geweest. Met Johnny Depp. Pizza met veel knoflook en vervolgens op het balanceboard van de Wii als voorafje. Vrijdagavond was er een optocht van de school van Lisanne, als afsluiting van de feestweek. En dus stonden we om 18.00 langs de weg om de knutselwerken te bewonderen. Hieronder afgebeelde spijker heeft volgens Lisanne, samen met een hamer, diverse keren getracht haar vingers te pletten. Vanmorgen moest er worden gevoetbald, team 1 bestond uit Joop, Leon, Bas, René G en Ton, Team 2, met de gele hesjes, bestond uit René Z, Marco Z, Friso Z (geheel toevallig zijn dit 3 broers), snelle Bart en ik. Team 2 was voortdurend in de aanval maar de verdediging van team 1, met Joop op de goal en Leon en Bas er vlak voor, was nauwelijks te passeren. Na de 0-1 (goal Friso) waren het 3 snelle counters van Ton en 1 knap schot van René G die voor een 4 - 1 voorsprong voor team 1 leiden. Dan had team 2 eindelijk succes in de afronding, dankzij een goal van René Z. De kerkklokken slaan 10 uur, tijd voor de winnende goal. Die was, na fraai combinatiewerk, van mijn voet, zodat het voetbal in ieder geval weer een hoogtepunt van dit weekend was. Douchen, schappies doen en met Elise naar zwemles, de zaterdag schiet aardig op. De slaapkamer van Wesley moet ook opgeknapt worden, dat begint met de aankoop, nog net voor 17.00 van een nieuwe hoogslaper. Gelukkig heeft mijn auto een grote klep (sorry, kan dit niet beter verwoorden). Thuis eten koken, de dozen met de bedbouwdoos naar boven brengen, eten, en dan heerlijk een uurtje rustgevend bloggen. Verder? Ik hou van Holland, Studio sport en de klok een uur vooruit zetten. Gelukkig is het dan een uur korter naar de maandag, zodat ik eerder weer op kantoor kan uitrusten. Morgen moet er natuurlijk een bed gedemonteerd worden en een nieuw bed inelkaar gezet. En Nanny McPhee 2 is gereserveerd. Was het maar weer maandag! Netelig?

woensdag 24 maart 2010

Woensdagmorgenfietsen

Zolang we geen nieuwe compact camera aangeschaft hebben moeten jullie het doen zonder fietsfoto's! Omdat een bericht op dit blog niet kan zonder foto's, heb ik een aantal volstrekt willekeurige foto's uit mijn archief geplukt, alleen de kenner ziet dat ze van de verjaardag van afgelopen zaterdag zijn (mooie ballon gekregen bij de aankoop van de Ludmilla). Vandaag de 2e keer mijn standaard rondje gefietst, weer 43 kilometer, gemiddeld 25, kop koffie bij mijn ouders, dan de laatste 2,5 kilometer fietsen, douchen, schappies doen bij de buurtsuper en precies om 12.00 bij school staan! Topsport, dat denken jullie vast. De Bianchi staat inmiddels op 2.080 kilometer (in maar 2 jaar!), maar op de weegschaal zie ik daar weinig van terug. Je zou verwachten dat die snel minder de 90 kilo zou aangeven, maar spieren (zelfs na 80 kilometer) zijn kennelijk zwaarder dan vet. De weegschaal lijkt defect of ik kan beter stoppen met fietsen. Het is hachelijk!

dinsdag 23 maart 2010

The day after

Na zo'n ongeëvenaard top item over de Ludmilla ben ik eigenlijk klaar met dit weblog. Het hoogtepunt is geweest, het kan nu alleen nog maar bergafwaarts gaan. En dat bergafwaarts, dat kan geleidelijk gaan. Rustig richting het dal. Of het gaat iets steviger naar beneden. Maar dit is het Frank103 weblog. Waarom rustig het dal in als het ook met een vrije val kan? Wit of zwart (feitelijk is het peper, maar dat terzijde). Ik krijg hulp van Wesley, die hier trouwens niet genoemd wil worden. En van een ei, dat hier ook niet genoemd of afgebeeld wil worden! Die vrije val is volgens mij gelukt, een dieptepunt op dit blog is weer bereikt. En wellicht wordt nu weer een opgaande lijn ingezet. Hachelijk?

zondag 21 maart 2010

Power aus Rusland

Märklin brengt de laatste jaren veel 'eenmalige' modellen uit. Op is op, weg is pech. Dat geldt ook voor deze Ludmilla. Op de beurs Rail, in Houten, was deze lok te koop voor een prijs die maar iets lager is dan die in de winkel. De kwaliteit van de Märklin loks schijnt minder te zijn geworden (heb ik zelf nog niet ervaren), ik heb er voor gekozen om voor deze nuttige noodzakelijke aankoop dan toch maar naar de plaatselijke detaillist (zie hieronder) te gaan. Waarom een Ludmilla? Wel, in de jaren 70 waren de Oostduitse stoomloks echt aan vervanging toe en voordat men in de DDR zelf iets nieuws ging ontwikkelen kreeg de DR (Deutsche Reichsbahn) deze loks aangeboden, die werden gebouwd in Woroschilowgrad (Lugansk) in de Oekraïne. Voor de liefhebbers van paardenkrachten: deze lok heeft 3.000 stuks! Er werden er ongeveer 709 van deze loks (V300) gemaakt, wat volgens het grote loktypenboek van Thomas Estler heeft geleid tot de naam Ludmilla. Volgens Wikipedia http://nl.wikipedia.org/wiki/Baureihe_232 komt de naam Ludmilla van de onderhoudswerkplaats in Leipzig. Na de wende in 1989 kwamen de loks bij de DB AG (Deutsche Bahn AG) terecht, en werden ze ook ingezet voor treinen naar Nederland (Hieronder een DB cargo Ludmilla bij de Hoogovens in Beverwijk). Railion Nederland (RN, voorheen NS cargo) heeft 12 stuks van deze loks gekocht, volgens Estler zijn hiervan 5 stuks van de door DB cargo met een 4.000 pk motor verbouwde versie. Sinds gisteren rijdt deze eenmalige uitgave en een sterke goederentreinlok die dus in Nederland gewoon in het wild te zien is, ook hier op de zolderspoorbaan. Het betreft een simpele en vooral goedkopere 'hobby' lok, de rijeigenschappen zijn echter heel behoorlijk en de detaillering van kap en onderstel vind ik ook heel geslaagd. Kap en onderstel zijn volledig van metaal, het gaat om een behoorlijk zware en grote lok (zie hieronder naast een al behoorlijk lange 1306 van Electrotren) . Ik ben er erg blij mee. Hachelijk?

zaterdag 20 maart 2010

Verjaardagen

Maart is altijd een maand met meerdere verjaardagen. Nichtje Manon (13), Marja (60!), neef Richard (akelig dicht bij de 40), Rowan (9) en Mabel (7) (vanavond aan de verjaardagspatat!). Dan is de vrouw van collega Peter morgen jarig, Astrid (28) gefeliciteerd! En zoon Gordon (23) van collega Harry. Uiteraard willen allen hier niet genoemd worden. Het met verjaardagen samenhangende dreigende overgewicht heb ik vanmorgen weer getracht te bestrijden met een potje voetbal in het park. Voor Gert: 2 x René, Ton en Marco tegen Friso, snelle Bart, Leon, Ramon en ik. Na een zeer spannende partij waarbij team 2 het vooral bij het afmaken ernstig liet afweten, heeft partij 2 bij 5 - 5 de winnende goal gemaakt. Sluit ik af met de mededeling dat het Albert Heijn voetbalplaatjesboek al weer een paar weken vol is, inclusief de 3 extra plaatjes. Op naar de volgende (knuffelbeesten) aktie! Netelig?