dinsdag 31 januari 2012

Weblogkoppen

In de serie weblogkoppen plaats ik vandaag het 4e kwartaal 2011.

1 Dat begint zomaar met de Scalextric Maserati MC12, een van de mooiste racebaanauto's die ik heb. Uiteraard was de sleutelhangercamera op het dak van deze auto geplakt, voor snelle opnames!


2 Nieuw is het Frank-103 goederenwagonnen en rijtuigen weblog, de techneuten zien vast dat het gaat om het frank1202 weblog. Aanleiding is de aankoop van de ICE-rijtuigen set in Genk.

3 Bij het bericht over het nieuwe weblog hoort deze kop, hoewel ik nu het verband niet meer zie. Ik vraag me ook af of ik deze kop echt gebruikt heb.

4 Met het grut naar Ouwehands dierenpark in de herfstvakantie (17 oktober 2011), dat vraagt om een weblogkop!


5 De kop van Bibbel is regelmatig de weblogkop.


6 De kop van 26 oktober 2011, een dagje naar kantoor levert een foto van onderstaande zonsopkomst. De kenners zien links de KPN toren bij het station Rai, aan de rechterzijde zijn de kantoren aan de Zuidas te zien.


7 Ook in november vormt de kop van Bibbel de weblogkop. Deze foto is een paar dagen de weblogkop foto 8 is bijna de hele maand te zien.

8 Een van de meest geslaagde weblogkoppen ooit op dit blog, Bibbel zit op 6 november 2011 op de schutting en kijkt recht in de 70-300 lens van de Nikon. De Mona Lisa onder de blogkoppen!

9 Op 22 december 2011 is de inzending voor het 3railforum een paar dagen te zien als weblogkop. Dat de foto de 4e kwartaal 2011 fotowedstrijd zou winnen, dat had ik op dat moment niet verwacht!

10 Met kerst naar Centerparcs waar de herten in het wild lopen, dat levert een paar dagen deze weblogkop op.

11 Neef Ries en nicht Mariëlle zijn naar de Harz geweest en voorzien dit blog graag van foto's. Deze foto van Ries vind ik zo geslaagd dat het wekenlang de weblogkop is.

Nu ik zo ongeveer weer bij ben met de weblogkoppen ligt er een mooie taak om weer een vers onderwerp voor dit weblog te verzinnen. Maar wat?

maandag 30 januari 2012

Onderhoudende berichten deel 3: de 6513

Natuurlijk hadden jullie afgelopen dagen meer plaatjes verwacht van



mijn meest recente nuttige en noodzakelijke aankoop, de BR 101 (Märklin 37371), de trekkracht voor mijn ICE-kleurige rijtuigset.



En het is ook niet dat ik geen foto's heb gemaakt van de 101.



Ik ben afgelopen weekend vooral bezig geweest met 2 andere loks in de verzameling.



De ESU V4.0 decoder van de 86 moest afgesteld worden.



En de 6513, die staat op adres 64, moest op adres 65 gezet worden, aangezien ik ook een stoomlok bouwserie 64 heb met adres 64.



Maar hoe krijg je de kap van de 6513 open, na het losdraaien van de 2 schroeven aan de onderzijde wil de kap er niet af.



Ook op internet kon ik er niets over vinden.



Ten einde raad heb ik de gebruiksaanwijzing gezocht, daarvoor moest ik alle Märklin dozen onder de spoortafel vandaan halen.





Uit de gebruiksaanwijzing bleek dat ik de kap er na het losdraaien van de 2 schroeven gewoon met gepast geweld van af moest trekken,



zodat de lok nu op adres 65 staat. (hieronder: de 1135 is sinds een week voorzien van een 5 polig rotor en rijdt nu geweldig!)



Foto's van de 101 komen nog, als jullie daar nog behoefte aan hebben!

zondag 29 januari 2012

Over Jantje van Leiden en Ofra Haza

Hoewel ik voor vandaag genoeg boeiende tekst en mooie foto's klaar had staan, maak ik mij er op een Brillie-achtige wijze als een Jantje van Leiden (Brillie van Leiden) van af, met een muziekje. Met een oude discostamper, zoals ze die tegenwoordig niet meer maken. Had ik al verteld dat het grut hier een CD van One Direction had gekocht. Dat is net zoiets waardeloos als New Kids on the Block, knap als je één nummer van die gasten kunt noemen. Of van One direction. Nee, dan Ofra Haza, gewoon prachtig! Im nin aluuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu...........

zaterdag 28 januari 2012

Op zaterdag in de wei


Vandaag stond de wekker weer op 08.00, er waren namelijk dingen te doen!



Bakker, supermarkt en ontbijt.



En dan naar het verzamelpunt, waar we tot onze verrassing de eersten waren!



Er moest vandaag gevoetbald worden tegen Marken, een niet te onderschatten tegenstander.



In Marken is, net als in Volendam, het voetbal erg belangrijk!



De Markense dames worden dan ook luidkeels van af de kant aangemoedigd om toch maar een stapje harder te doen.



Gelukkig wordt daarbij niet gezongen, zoals in Volendam!



Waarschijnlijk is dat omdat Marken wel op een eiland ligt en Volendam niet, en mochten de lieden uit Marken ook voortdurend hun medemensen kwellen met hun palingsound, dan wordt de dijk tussen Marken en het vasteland verwijderd.



Wat helaas bij Volendam niet mogelijk is, omdat Volendam niet op een eiland ligt.



Ik moet hier echt alles 100 keer uitleggen...



Goed, het team van Lisanne staat al snel met 1 - 0 achter.



Dan zakt Marken in waardoor het team van Lisanne op fraaie wijze de 1 -1 weet te maken.



Na de pauze komen de dames van Marken weer gemotivereerd het veld op en scoren al snel de 2 - 1.




Een paar mooie kansen op de 3 - 1 worden op fantastische wijze door de keeper van het team van Lisanne gestopt.



Een voetbalwet is dan dat als jij niet scoort, de tegenpartij het wel doet!



Zo'n 2 minuten voor het eind is Krista (hierboven) sneller dan haar tegenstander en ook zeer trefzeker, waardoor we met een zwaarbevochten  2 - 2 eindstand zeer tevreden zingend naar huis gaan.



Via de dijk, maar dat lijkt me duidelijk!

vrijdag 27 januari 2012

Wat dan?

Als ik zo'n prachtig, emotioneel beladen en van sfeervolle plaatjes voorzien bericht heb geplaatst, zoals hier gisteren was te zien, dan heb ik de dagen erna last van een blogdip.


Wat kan ik dan plaatsen op dit blog, wat voor iets zinvols, boeiends en lezenswaardig kan ik dan bedenken?



Het antwoord zien jullie aan dit bericht: niks, ik kan gewoon niets bedenken.



Ik heb dus een aantal foto's geselecteerd uit de archieven, foto's die ik wellicht niet zou plaatsen als ik wel inspiratie zou hebben.




Niet dat deze foto's misschien niet goed zijn, maar ze missen wel een verhaal.




Hoewel de oplettende bezoeker van dit blog misschien wel ziet dat er bij dit bericht toch sprake is van spoorrails.




En van wagonnetjes.



Die, met of zonder belading,



door een stevige ketting verbonden aan een elektromotor worden aangedreven.



Zodat ik, na zo'n geweldig bericht als dat van gisteren, vandaag toch ook weer een bewogen bericht kan plaatsen.



Dus!

donderdag 26 januari 2012

Tijd voor iets nieuws!

Sinds het begin heet dit weblog Frank-103, waarbij het 103 deel vernoemd is naar de wereldberoemde lokomotiefserie 103.


De kenners roepen dan direct dat die serie 103 inmiddels is afgevoerd.



Naar een museum (12 stuks) of naar de sloop.



Op de zolderspoorbaan rijdt naast een klassieke beige-rode 103 ook een nieuwrood exemplaar met een slabbetje.



Maar het mag deze lokserie niet helpen, ook op de zolderspoorbaan slaat de vernieuwing toe!



De 103 was de opvolger van de bouwserie 118 en van de snelle stoomloks van de serie 01.



Als eerste moderne bouwserie werd in de jaren 50 de eenheidslokserie 110 ontwikkeld, waarvan julie op de foto hieronder een lok uit een verbeterde serie zien.



Eén lokserie voor alle soorten treindiensten bleek niet te voldoen , de 110 bleek niet sterk genoeg voor goederentreinen en te duur voor de lichte personentreinen.



Dus kwamen er meer bouwseries eenheidsloks, de 140 is een goederentreinlok en is een 110 met andere tandwieloverbrenging.



De 141 is een kortere, eenvoudiger (transformator) en minder sterke uitvoering van de 110 en een lichte lok voor personen- en goederentreinen.



Voor hele zware goederentreinen werd de serie 150 gebouwd, een CoCo lok. Voor luxe 200 km/u snelle TEE treinen werd dan de 103 ontwikkeld, een 6-assige versie van de 110 met aerodynamischere kop.



Die snelle TEE treinen werden al heel snel lange zware intercity's en de 103 bleek niet sterk genoeg, en door zijn 3assige draaistellen een aanslag op wissels en bochten.



Als beoogde opvolger van de 103 werd in de jaren '80 de serie 120 gebouwd, deze loks waren voorzien van de toen nieuwe thyristor techniek (draaistroommotoren) en bleken te onbetrouwbaar als opvolger voor de 103.




Als verbeterde versie van de 120 werd de serie 121 ontwikkeld, deze werd vervolgens, heel logisch, de bouwserie 101 genoemd.



Net als van de 103 werden er 145 gebouwd.



Een Märklin lok van de serie 101 staat - als nuttige en noodzakelijke aankoop -sinds woensdag op de zolderspoorbaan.




Eindig ik met de vraag aan de bezoeker van dit blog: moet ik mee met de tijd en nu mijn naam wijzigen in Frank-101?