zaterdag 30 juni 2012

Het uitje

Een uitje met de collega's, altijd leuk, al is er geen budget om iets te gaan doen.



Dus gaan we eten bij de koksschool verderop,



waar VMBO'ers met culinaire aanleg een maaltijd tegen schappelijke prijzen bereiden.



En eerlijk gezegd, ze kunnen er wat van!



Het lijkt wel een beetje op zo'n kappersschool,



waarvoor ze ook altijd slachtoffers zoeken.



Daarna gaan we naar het paleis op de Dam,



dat weer te bezichtigen is.



En waar een tentoonstelling is over Lodewijk Napoleon, de jongere broer van keizer Napoleon.



Lodewijk Napoleon was, zoals iedereen vast weet, koning van Nederland van 1806 tot 1810 (hieronder: de burgerzaal)



en had het stadhuis van Amsterdam
(hieronder een Romeinse afbeelding in de Vierschaar)



in 1808 als paleis aangeboden gekregen.



Het werd gebouwd tussen 1648 en 1665 (geweldig toch, dat wikipedia) en mijn collega's hebben gezocht naar de wc van Bea,
(hieronder: Europa in 1650)



maar deze niet gevonden. (hieronder: de schepenzaal)



Nu zullen we nooit weten of ze inderdaad gouden kranen heeft.
(hieronder: een goeden klok, maar is het linker dier nu een sfinx??)



Gelukkig heeft de middag ook een happy end,
(hieronder: Atlas)



als ik nog een kwartiertje treinen kan fotograferen op CS.



Hachelijk?

vrijdag 29 juni 2012

De 74, de 85 en de 86

Eerlijk gezegd, met een filmpje maak ik me er niet makkelijk vanaf. Het maken van een filmpje, het zoeken naar een bijpassend liedje (is bij dit filmpje niet gelukt), het converteren naar avi en vervolgens het uploaden, ik ben er zo een uur mee bezig. Voor jullie, het filmpje met de 74 en de gerepareerde 86.




Hachelijk?

donderdag 28 juni 2012

De 86 en de lopi 4.0




Nu zelfs Renesmurf opmerkt dat ik toch weinig van dit blog maak, in plaats van een gebruikelijke algemene reactie, zit ik met een dilemma.



Moet ik jullie nog wel vertellen over de problemen met het afregelen van de 86 op de foto, waar ik de ESU lokpilot V4.0 niet goed ingesteld krijg?

Waarbij ik graag laat zien dat ik deskundige hulp krijg van Bibbel (Bips voor intimi)?



En waarbij ik moet opbiechten dat ik bij een laatste poging de 86 goed te krijgen, de koolborstels heb bekeken en er achter ben gekomen dat ik er 1 verkeerd om had gemonteerd?



Hoewel de 86 nu dus uitstekend rijdt blijft de 85 op deze foto nog iets indrukwekkender.



Nu de EK zo ongeveer is afgelopen en de weersvoorspellingen nog steeds herfstachtig zijn, ga k me storten op de aankleding van het stoomdepot. Of ik er echter iets over ga plaatsen, daar moet ik nog eens over nadenken.



Hachelijk?

woensdag 27 juni 2012

De slipcursus movie

Hoewel ik vermoed dat jullie hier niet op zitten te wachten, plaats ik hem toch:

de movie.




Heikel? (let op, de h niet vergeten)

zondag 24 juni 2012

Nuttige aankopen


Harlaar in Badhoevedorp hield vandaag haar jaarlijkse koopjesdag.



Het was vandaag echt weer voor een bezoek aan een koopjesdag, regen, regen en nog eens regen.



Ik had niet echt iets nodig, maar koopjes zijn koopjes.



Uiteindelijk mocht de Duitse 74 924 mee naar huis, die in de periode 1945 - 1949 in Nederland met het nummer 5906 rond heeft gereden.



Het is een simpele hobby lok, met eenvoudige aandrijving en decoder.



De lok is bedoeld voor de museumlijn van het dalstation naar het bergstation, waar al hevige concurrentie heerst.



Daar rijdt al een Württembergische T5 gebouwd in 1910-1920,



later hernoemd naar bouwserie 75, met 647 kw een echte lok voor de zijlijn met haar topsnelheid van 70 km/u.



De zijlijn beschikt ook over 2 bouwserie 86, waarvan er 775 gebouwd zijn tussen 1928 en 1942 en die met 758 kw iets sterker is dan de 75.



De beide schaalmodellen hebben een telex koppeling, waarmee de lok op afstand wagons kan loskoppelen.



Absolute top op de zolderspoorbaan is de 85, een voor berghellingen ontwikkelde lok waarvan er 10 zijn gebouwd in 1932-1933. Met 1103 kw de sterkste tenderlok en omdat het schaalmodel net als de beide 86-ers een telex koppeling heeft is deze lok heer en meester op de zijlijn.



De regelmatige bezoekers vragen zich wellicht af waarom ik niets over de 78 vertel. Dat komt omdat de 78, zonder reden eigenlijk, niet wordt ingezet op de berglijn, maar meer voor snelle personentreinen richting schaduwstation. De 78 is een Pruissische T18 met 838 kw vermogen en een topsnelheid van 100 km/u, waarvan er 534 zijn gebouwd tussen 1912 en 1927.



Hetzelfde geldt wel voor de 64, deze rijdt stoptreinen richting schaduwstation, maar maakt ook regelmatig slagen naar het bergstation. 520 loks zijn gebouwd in 1928 tot 1940, met 698 kw en een topsnelheid van 90 km/u.



De 74 is trouwens een Pruissische T12 waarvan er tussen 1902 en 1920 zo'n 1.014 gebouwd zijn, met 640 kw vermogen, top van 80 km/u. 




De 74 heeft met succes haar eerste ritten naar het bergstation gemaakt, de lok rijdt beter dan de modellen van de 75 en beide 86, echter of de lok nu deze loks naar het depot heeft verwezen?


Verse aanplant


Het geknutsel aan mijn modelspoorbaan ziet nu vooral op het verbeteren van de scenery.



Per deel van de spoorbaan ben ik details aan het aanbrengen,



waardoor de foto's iets echter lijken.



Of in ieder geval meer sfeer weergeven.



Dit weekend heb ik vooral struiken geplant.



Heikel?

zaterdag 23 juni 2012

Het vaderdagkado


Dit jaar hoefde ik niets voor vaderdag te kopen, geen trein of boek.



Ze hadden zelf iets bedacht.



En dat was vandaag!



Een slipcursus, maar de vraag is uiteraard wel of er een verband is met de door mij vertoonde stuurmanskunsten. John ging voor de gezelligheid mee.





Gelukkig stond de koffie al klaar.



Dan eerst op een zeer gladde baan met golfjes met gladde banden slalommen.





Met een skidcar (auto wordt hydraulisch opgetild met een hulpframe) rijden op sneeuw en ijzel simuleren.



Hoewel cursusleidster en de 3 andere cursisten zeer serieus rondjes aan het rijden waren, wisten John en ik toch vrijwel iedere oefening de auto 360 graden rond te krijgen.







De laatste oefening was een remoefening met uitwijken, opnieuw met golfjes.



Dat ging best wel goed, maar ik ben er wel van overtuigd dat ik de Ford niet ga inruilen voor een VW Golf, die zijn mij te hachelijk bij gladheid.



Zo was een leuke en leerzame ochtend omgevlogen.



De lunch op weg naar huis was uiteraard eenvoudig doch voedzaam.



Penibel?