vrijdag 31 augustus 2012

Oog voor details

Expres plaats ik dit bericht vandaag, waarbij ik jullie graag wil laten zien hoe de detaillering van de Märklin loks afgelopen jaren is gewijzigd.



De eerste foto's zijn uiteraard van de SBB Ae 6/6 (Märklin 3650) uit 1985, een te brede lok waarbij degelijkheid op de eerste plaats staat.



De tweede lok, de SBB 482 (Märklin 36851) uit 2004, is een moderne hobby lok die in China geproduceerd wordt voor Märklin.



Simpele motor, eenvoudige digitale decoder en eenvoudige details op het dak zorgen er voor dat deze lok nu voor rond de 100 euro (adviesprijs 130) te koop is.



Vergelijk je dat met de SBB Ae 6/6 uit 1991 (Märklin 3336)



dan is dat model opvallend beter gedetailleerd, zie het mooie onderstel en de details op het dak.



Maar de absolute top is de SBB Re 4/4 II (Märklin 29859) uit 2000



met bijzonder gedetailleerd onderstel en zeer fraaie dakopbouw.



Ik begrijp best dat jullie hier emotioneel van worden, maar gelukkig kunnen jullie morgen naar de plaatselijke detailhandelaar om zo'n fraai kunstwerk aan te schaffen.



Voor in de auto adviseer ik dan deze plaat uit de MIB3 (bij wijze van uitzondering staat de M nu niet voor Märklin, maar voor Men, de Men In Black 3).



Hachelijk?

donderdag 30 augustus 2012

Jarig...

 
 

De ene dag ben je nog 12, de dag erna 13.



En dus een puber, zweten, waardeloze muzieksmaak en niet willen luisteren naar mensen die het beter weten.



Maar vieren doen we het wel.



Pizza en donuts.



Wat wil een 13 jarige dan voor zijn verjaardag?



Een Wati B pet, maar dat lijkt me duidelijk!



Hachelijk?

Tuurlijk ga ik Bas B. hier ook feliciteren met zijn 16e verjaardag!!

woensdag 29 augustus 2012

Woensdagmorgenfietsen en pret

Een redelijk normale woensdagmorgen en de racefiets wacht in de schuur.



Dat is geen prettige gedachte, nu mijn sportieve loopbaan dit jaar op een zeldzaam laag pitje staat.



Er gloort gelukkig licht aan de horizon, ontsnappen is mogelijk.



Het grut heeft nog een paar dagen vakantie



en ik had al met AH korting kaartjes voor de Efteling gekocht.



Het zou ook nog behoorlijk weer worden, prettig allemaal dus!



In het pretpark zouden de 2 grotere grut gezamelijk de achtbanen langs gaan,



ik zou met het kleinste grut naar Droomvlucht, Laven, Sprookjesbos en Carnaval Festival.




Gedurende de dag voelde grut 3 zich dapper genoeg om ook Fata Morgana te bekijken



 en om zelfs een ritje in de Pirana te maken.



Hoogtepunt is uiteraard het tochtje met de trein,



maar dat hoef ik vast niet verder toe te lichten!



Even na sluitingstijd is er dan een watershow, waarbij veel volk komt kijken.



De show is zeker de moeite waard.



Moe maar voldaan reizen we daarna weer naar huis.



Culinair was de dag uiteraard ook vet goed verzorgd.



Hachelijk?

maandag 27 augustus 2012

Wati B

Iedere vakantie is er wel een soort zomerhit, dit jaar had Wesley het voortdurend over Wati B. Pas na herhaald vragen (weken later dus...) bleek wat hij bedoelde, een videoclip die voortdurend op de TV te zien was in Frankrijk.

Wati B......



Hachelijk?

zondag 26 augustus 2012

De Re 4/4 IV


Het lezen van het boek over de Gotthard heeft er toe geleid



dat alle Zwitserse loks (hieronder de oude Märklin 3650, een Ae 6/6)



weer eens op zolder een rondje mogen rijden. (Hieronder de Re 4/4 IV)




De Ae 3/6 II,



de krokodillen,



de Ae 6/6,



de moderne Re 4/4 II,



en de Re 4/4 IV,



allemaal loks die in het boek genoemd worden omdat ze op de Gotthard gereden hebben.

Eén van de Märklin loks, de Re 4/4 IV, is een souvenier uit Zwitserland



en is een van de loks die niet goed wil rijden.



Dat irriteert, en omdat de weersomstandigheden vandaag niet geweldig zijn, kan er geknutseld worden!



Na een goede schoonmaakbeurt loopt de lok een stuk beter, al is het nog steeds niet zo goed als haar zusjes.



De kenner herkent hieronder op de foto vast de zeer succesvolle Ae 6/6 (de CoCo lok) uit 1956,



die in de jaren '70 een kleiner zusje kreeg, de Re 4/4 II (een BoBo lok).



De 6 wielen van de Ae 6/6 zorgden voor veel slijtage in de bochten, waar een 4 assige lok veel minder last van heeft.
De ontwikkeling van de thrysistor techniek in treinen (Duitse bouwserie 120) heeft geleid tot ontwikkeling van de Re 4/4 IV,



een lok die dus veel sterker is dan de Re 4/4 II. (Hieronder de Ae 6/6)



De SBB heeft 4 stuks van de Re 4/4 IV laten bouwen, maar een grote serie bleef uit.



Die kwam pas in de jaren '90, in de vorm van de Re 460.
(Hieronder: de BLS bestelde ook een aantal Re 460, de serie Re 465)



Niet hachelijk?

zaterdag 25 augustus 2012

Over doping, wielrenners en sport

Een volstrekt onbekende Amerikaanse organisatie, waarvan volgens de media de voorzitter/directeur een persoonlijke vete heeft tegen een bekende wielrenner,



heeft op uiterst dubieuze wijze getuigenissen tegen die bekende wielrenner gekocht, waartegen die bekende wielrenner zich niet wenst te verdedigen.





Dat lijkt niet onlogisch, tegen laster is het moeilijk verdedigen!




En daarnaast is die bekende wielrenner nooit betrapt op het gebruik van doping.




Omdat die bekende wielrenner zich niet wenst te verdedigen tegen die organisatie, zou deze bekende wielrenner nu een aantal overwinningen kwijt raken aan andere wielrenners die in diezelfde jaren daadwerkelijk zijn betrapt op het gebruik van doping.




De bemoeienissen van een twijfelachtige Amerikaanse organisatie met een Europese sport is dubieus, de wijze waarop men in Amerika rechtspreekt lijkt dan helemaal nergens op!



Wat ik nog veel triester vind is dat de Europese wielrenorganisaties zich iets aantrekken van die Amerikaanse organisatie.
 


Misschien is het nu gewoon tijd dat we helemaal stoppen met profwielrennen en ons allemaal gewoon storten op de enige echte sport: het edele voetbal.



Op de foto's zien jullie de eerste wedstrijd van de dames van AJAX, tegen Heerenveen, van gisteravond.



Hachelijk?