donderdag 30 mei 2013

De sportdag


Ieder jaar organiseert mijn werkgever een sportdag, dit jaar zou ik gaan voetballen, maar doordat ik 2 keer binnen een maand mijn enkel had verrekt heb ik dat noodgedwongen afgezegd.



Plan B was om toch weer te gaan fietsen, daarvoor moest de fiets wel voorzien worden van wat nieuwe remblokjes.



En gelukkig was het weer vandaag uitermate geschikt voor een fietstocht!



Koffie bij paal 29 in Schoorl aan Zee,



een lunch bij de Zilte Zoen in Schoorl, aan de voet van de klimduin.



Een paar hele snelle collega's reden richting Wijk aan Zee, tempo lag ruim boven de 30 en ik moet zeggen dat ik erg blij was dat die snelle collega's ergens linksaf moesten waar ik in ieder geval rechtsaf wilde!



De laatste 25 kilometer gingen dus weer in mijn tempo, waardoor ik vanavond al weer van de beademing af kon. (Voor Harry: totaal 95 kilometer in iets meer dan 4 uur).



Hachelijk?

woensdag 29 mei 2013

Station Uitgeest


Ik was met Elise naar scouting gefietst en direct verder gereden naar station Uitgeest.



De spiegelreflex met de 18-105 zat in de tas en ook de 70-300 lens was mee.



Uitgeest is dan bijna boeiend om treinen te spotten,



met grote regelmaat passeren VIRM het station (Alkmaar-Amsterdam),



er staan sprinters (SLT of SGM) die van Uitgeest via Zaandam naar Amsterdam en verder rijden,



en er staan sprinters die van Uitgeest via Haarlem naar Amsterdam rijden.



En er stopt een intercity die van Haarlem naar Alkmaar en Hoorn rijdt.



En dit alles 2 tot 4 keer per uur (intercity Amsterdam-Alkmaar wel 8 keer per uur).



Maar gelukkig komt ook een 189 kop maken in Uitgeest.



Deze trein moet met enige snelheid door de Velsertunnel bij Beverwijk rijden



om te voorkomen dat deze in de tunnel tot stilstand komt,



stoppen in Beverwijk is dan niet meer mogelijk.



Vertrek vanuit Beverwijk direct de tunnel in kan waarschijnlijk ook niet,



hoe dan ook, de trein rijdt via Uitgeest.



Voor de bezoekers van dit weblog heb ik ook een filmpje gemaakt, mochten jullie je ernstig zorgen maken over de kwaliteit,



bedenk dan dat ik het uit de hand heb gefilmd met de 70-300 op de camera, en dat ik met de hand moet scherpstellen.



Hachelijk?

zondag 26 mei 2013

Jarigen


Lisanne werd 17 en dat moest natuurlijk gevierd worden!



Ze heeft een hele rits filmsterren die ze erg goed vindt, de taart moest dus voorzien worden van foto's!



De 17 kaarsjes op de taart doen, aansteken en uitblazen, was best een opgave.



Maar gelukkig is het allemaal goed gelukt,



en met een juiste hoeveelheid drank werd het toch laat!



Hachelijk?

zaterdag 25 mei 2013

Amsterdam Westhavens


Geheel per ongeluk was ik gisteren
(VolkerRail Butch, niet bewerkt)


in Amsterdam bij de Westhavens,
(VolkerRail Tom, HDR)


uiteraard heb ik daar even gekeken
(VolkerRail Tom, painterly)


naar geparkeerde treinen en wat foto's gemaakt.
(Class 66 DE63)


In verband met de indrukwekkende luchten



heb ik een teveel aan kiekjes geschoten



en heb me weer uitgeleefd met de tone mapping.



Voor de liefhebbers



heb ik een aantal foto's 2 keer geplaatst,



in verschillende mate van bewerking.



Hachelijk?

woensdag 22 mei 2013

Meer over de locomotieven op zolder


Enthousiaste reacties op vorig bericht hebben ervoor gezorgd dat ik vanavond direct naar zolder ben gelopen voor een vervolgbericht!



De 1139 is omgebouwd naar digitaal met een ESU V3.0 decoder, de lok heeft een 3polig rotor. Als de lok over wissels en vuile rails rijdt stopt hij, pas als de decoder weer digitale informatie krijgt via de voeding (of voeding in het algemeen), gaat de lok weer rijden (alzheimer). Het model van de 1100 staat er om bekend een massa probleem te hebben, het chassis van de lok maakt niet goed via het motor draaistel contact met de rails.

(Filmpje zonder muziek)

Een oplossing kan zijn een extra massa aansluiting aan het motordraaistel te maken, hoewel ik dacht dat ik dat al eens had gedaan, blijkt dit niet gebeurd te zijn.

(Zelfde filmpje, voor de liefhebber is deze met muziek)


Een tweede oplossing kan liggen in slecht contact in de sleper, het is dan wel ongeloofwaardig toevallig dat dit probleem zich alleen voordoet bij loks van de serie 1100, terwijl het om standaard slepers gaat die onder grote aantallen loks zit.



De 1135 heb ik getracht aan te pakken door de inbouw van een 5-polig rotor, deze lok heeft minder last van alzheimer. Ik vermoed dat de lastregeling (de lok blijft dan ongeacht belasting, helling op of helling af, met dezelfde snelheid rijden) zorgt voor de onrustige loop.



De 1309 is mijn enige lok van het merk Rivarossi, door een lompe botsing en daaropvolgende ontsporing is de koppelhaak aan één kant van de lok finaal afgebroken,



iets wat me nog nooit is gebeurd bij een Märklin lok (of Roco of Piko).



Hoewel Rivarossi ook de hele fraaie 1300 in geheel geel met groot NS logo heeft uitgebracht, een lok die ik erg graag aan de verzameling zou willen toevoegen,



vrees ik dat die lok ook binnen de kortste keren in de vitrinekast beland.



Nee, dan kijk ik liever naar een 1700 met sluitlichten, de 1711 of de 1773. Maar die zijn me op dit moment nog te duur.



Hachelijk?

dinsdag 21 mei 2013

Knutselen op zolder


De afgelopen jaren gekochte Märklin locomotieven van de DB series 101, 110 en 221, en de Oostenrijkse 1016, hebben de 25 jaar oude Märklin NS locomotieven van de bouwserie 1100 naar de vitrinekast verdrongen.



Dat ligt vooral aan de slechte rijeigenschappen van de drie 1100 die de zolderspoorbaan bezit. De locomotieven zijn voorzien van een ESU decoder, één 1135 is daarbij ook voorzien van een 5-polige motor, maar het rijden blijft matig.



Vanavond heb ik ze weer flink wat rondjes laten rijden en de decoderinstellingen iets aangepast, met redelijk resultaat.



Maar of het goed genoeg is om weer een plaats op de spoorbaan te verdienen, dat gaan jullie binnenkort lezen.



Hachelijk?

maandag 20 mei 2013

Naar Eemhof en Aviodrome


Met elk van de kinderen gaan we zo nu en dan een week(end) op stap, dit weekend was Elise op kamp met scouting en had ik dus alle tijd om met Wesley een weekendje weg te gaan.



We hebben met (heel) veel korting een mystery bungalow bij Centerparcs geboekt, je hoort dan een paar dagen vantevoren waar je naar toe gaat.



Het was de Eemhof geworden, slechts 45 minuten rijden, maar het enige park zonder parc plaza,



en dat vind ik zelf wel erg jammer (ongezellig)!



Ik had bij de reacties al verteld dat ik mijn enkelbanden van mijn rechtervoet erg had verrekt bij het voetbal, vorige week zondag.



Een bezoekje aan Walibi behoorde dus niet tot de mogelijkheden.



Ook heb ik de bezoekjes aan het leuke tropische zwembad van de Eemhof moeten beperken tot maximaal 2 uur.



Wel hebben we een bezoek aan Aviodrome gebracht en daarbij de goochelshow bezocht, die ook erg leuk was.



Met een bezoekje aan de McDonalds vanavond is het weekendje weg in stijl afgerond,



en heeft Wesley genoten van een weekendje weg met z'n tweeën.



Hachelijk?