woensdag 26 februari 2014

De Deense NOHAB


Op mijn wensenlijstje stond al lang een Belgische diesellocomotief die bekend staat als een 'bolle neus' of Nohab (Nohab staat voor Nydqvist & Holm AB te Denemarken).



De locomotieven zijn een ontwerp (F-unit) uit de jaren 1950



van de Electro Motive divisie van General Motors dat in licentie mocht worden gebouwd.



In Denemarken werden de loks ondergebracht in de series My of Mx (is lichter, heeft minder PK's).



In België werden deze locomotieven, met als naam bolle neuzen, de bouwserie 202, gebouwd door Anglo Franco Belge (AFB), deze loks weken slechts in details af van de Deense Nohab's.



Hoewel ik dus op zoek was naar een Belgische Nohab vond ik deze Deense lok in het verleden ook al erg fraai,



een aankoop is ooit afgeketst op hfl. 10, de verkoper wilde niet zakken tot hfl. 200.



De bekende politicus Ed Nijpels heeft een deel van zijn modelspoorverzameling in de verkoop gedaan,



daaronder zag ik deze vrolijk gekleurde lok, waaraan niet direct te zien is dat het om een Deense lok ipv een Belgische lok gaat.



Ik heb op de lok geboden en deze 'gewonnen' voor een fors lager bedrag dan de hfl. 200 die ik lang geleden had willen betalen.



De lok is zo goed als nieuw, laat geheel geen  slijtageplekken zien,



maar moet nog wel worden omgebouwd naar digitaal (met geluid?).



Voorlopig staat de lok als toekomstig vaderdagcadeautje in de kast, want het kan ook te gek met het doen van nuttige en noodzakelijke aankopen!



Hachelijk?

donderdag 20 februari 2014

Naar de bios


Zondag gingen we naar de bioscoop, en dan gaat de voorkeur uit naar de bioscoop te B.



Die bioscoop is namelijk uitermate doordacht gelegen,



die is zo gebouwd dat na het afhalen van de kaartjes er nog een uitermate boeiend halfuur mogelijk is voordat de film begint.



Aan de achterzijde van de bioscoop is namelijk het spoor naar het rangeerterrein van Tata.



Doorgaans staat daar één, of soms twee, locomotieven geparkeerd.



Meestal zijn dat locomotieven van DB Schenker, vandaag stond er een 1600 van Locon,



en uiteraard moest die ook op de foto!



Jullie begrijpen vast dat het bezoek aan de bios weer voor herhaling vatbaar was,



en dat hebben we dan ook op gepaste wijze gevierd bij de plaatselijke Mc!



Hachelijk?

zondag 16 februari 2014

Loki het spokie, a week after.....


De grootste klap van het bezoek aan de dierenarts is geweest,



de oorlogswond is genezen en bij de aanblik van een mes of schaar



schiet Loki niet direct meer in de stress.



Is alles dan goed?



Op de plaatjes is te zien dat Loki het spelen met olijk gekleurde sliertjes plotseling leuk vindt,



hij wil/kan daar niet over praten, maar leuk vindt hij ze wel.



Dolletjes?

woensdag 12 februari 2014

Fort aan de Ham


Vanmorgen was de excursie van de klas van Elise naar Fort aan de Ham,

(Keelzijde van het fort)


een van de 42 forten van Vesting Amsterdam,

(Dak van het fort)


waar je hiervandaan binnen een halfuur naar toe kan fietsen.

(Kanon)


Ik ben mee geweest als begeleider

(Uitgang uit poterne, richting rechter geschut)


en heb me uiteraard ook uitgeleefd met de fotocamera.

(Rechter geschut, tijdens WOII opgeblazen door de Duitsers, geschut is omgesmolten)


De foto's met de kinderen bespaar ik jullie,

(Voorzijde van het fort, met de uitkijkkoepel, tevens is linker uitgang uit poterne zichtbaar)


maar de foto's van het fort,

(Uitzichtkoepel van onderaf, stoeltje voor de soldaat is ook te zien)



en dan vooral de zwaar bewerkte plaatjes,

(Bureau van de commandant van het fort)


die laat ik wel zien!

(tafel voor de officieren)


Of je ze mooi vindt,

(Er zijn bedden voor in totaal 170 soldaten)


of niet,



het spelen met HDR

(de ziekenboeg, foto bewerkt)


en tone mapping vind ik zelf wel leuk.

(ziekenboeg, foto niet bewerkt)


Het Fort aan de Ham probeert men overigens zoveel mogelijk

(waterpomp in toiletruimte)


in oude staat terug te brengen.

(keuken)


Er worden zoveel mogelijk ruimtes

(kakdoos voor soldaten)


zo ingericht als hoe het er rond 1910 uitgezien heeft.

(kakken op een rijtje)


De militaire functie van dit fort was het bewaken

(fort ligt pal langs de spoorlijn)


van de spoorlijn tussen Uitgeest en Krommenie.



Het (natuur)gebied  tussen Uitgeest en Krommenie mocht ook niet bebouwd of bewoond worden in verband met het inunderen (50 centimeter diep onder water zetten) van dit gebied. De plaatjes laten vast zien dat het een geslaagde excursie was.



Hachelijk?

maandag 10 februari 2014

De claas


Gistermiddag reden we geheel toevallig langs de Amsterdamse Westhavens,



de spiegelreflex lag op de achterbank



dus ben ik 10 minuten treinen gaan spotten.



Er staan vooral kolentreinen die worden geladen bij de OBA (Overslag Bedrijf Amsterdam ook wel Bulk Terminal Amsterdam).



De locomotieven zijn dan van het type 6400,



189



en class 66.



Vooral de class 66 vind ik een bijzondere lok,



lang, laag (Engels profiel)



en rommelig met overal zichtbare leidingen.



Het is jammer dat schaalmodellen van deze lok nogal kostbaar zijn, anders stond deze class 66 van HGK (Haven en Goederentransport Keulen) al op de zolderspoorbaan.



Hachelijk?