woensdag 4 maart 2015

De line up


Alle onze locs van de bouwserie 103 wilden we gisteravond op de foto zetten en mochten dus mee naar Erik.



Helaas was het gisteren de eerste keer dat een van mijn loc's op de grond viel en dus de reis niet helemaal onbeschadigd heeft overleefd.



Misschien dat deze loc dan ook maar echt geweatherd moet worden



om de beschadiging van de kap te camoufleren.



Op de foto's is goed te zien



dat we inmiddels zo'n 9 stuks 103 hebben verzameld.



Voor de liefhebbers plaats ik van elk van de locs nog een individuele foto en een korte maar slaapverwekkende toelichting.



1 Van nieuwe locomotief series werden in een aantal gevallen eerst 4 testexemplaren gebouwd, de zogenaamde voorloopserie. Na een paar jaar en een groot aantal testkilometers werd dan de hoofdserie gebouwd. Van de 103 werden 4 voorloopserie locomotieven gebouwd, de 103.0. De hoofdserie was minder sierlijk geschilderd (geen zilverkleurig dak of zilveren sierlijn) en had 2 rijen roosters aan de zijkant, om transformator en motoren te koelen. Het Marklin model is de 3053 uit de jaren '70. De lok had een 3 polige motor en een plastic kap die bekend staat om de afbladderende verf.



2 Het nieuwere model uit 2001, de 39573, heeft een C-sinus motor, geluid (toeter) en een metalen kap.



3 Van de hoofdserie, de 103.1, zijn 145 exemplaren gebouwd. Het model is de oude 3054, met de schortplaten (koeienvanger) en de plastic kap die bekend staat om de afbladderende lak.



4 De 3054 van Erik heeft een nieuwere kap waarvan de vorige eigenaar het nodig heeft gevonden om deze bij te werken met zwarte lijnen (die daar in werkelijkheid ook zitten!).



5 De nieuwe loc van Erik, de 39579, is de eenmalige en unieke 103 met op afstand beweegbare pantografen.



De sinusmotor geeft het model fantastische rijeigenschappen.



De piezomotoren in het frame zorgen er voor dat de pantografen bewegen.



6 Het nieuwere model van de 103.1, de 3354, heeft geen schortplaten meer, de grijze rand is ook rood geschilderd. Omdat mijn exemplaar identiek is aan die van Erik houd ik het bij 1 foto.



7 De nieuwe kleur van de locomotieven van de DB was rood, nieuwrood of verkeersrood. Met een witte streep of met het slabbetje. Met donkere vlakken om de grijze roosters of niet. Mijn exemplaar is de 3558.



8 Om vliegtuigreizigers een snelle en betrouwbare verbinding te beiden tussen Keulen en Frankfurt heeft Lufthansa een paar jaar een trein laten rijden, Uiteraard gedurende een jaar getrokken door een 103.1. Het Marklin model is de 2668.



In de verzameling 103's ontbreekt vooral de Touristik, die Marklin echter niet heeft uitgebracht. Die is er alleen van Roco.



Hachelijk?

8 opmerkingen:

Albert y Mara fotoblog zei

Een prachtige verzameling 103's. Jammer dat die ene van je gevallen is. OT: even druk met andere zaken want bijna gaan we weer de goede kant op. Er is nog het één en ander te regelen. Adios Frank
Salu2 Albert

Kees zei

Hoi Frank. Ziet er goed uit, een flinke verzameling inmiddels van de 103's. Mare, ik zo er liever 1 hebben en voorde rest 'n andere loc.

Groet Kees

gerdaYD zei

Wow, bestaan daar zoveel variaties van? En ben je echt van plan ze allemaal te verzamelen? Dan heb je de tik die ook mijn Lefla bezit, maar dan met zijn tanks hihi. Dus ik begrijp je maar al te best!
Jammer dat jouw loc de reis niet onbeschadigd overleefde, maar ik hoop dat na de restauratie er niets, of bijna niets meer van te merken is!
Nog even dit: wat een knappe serie foto's toon je hier...

Sjoerd zei

Jammer van de gevallen loc, maar het is inmiddels een aardige overname door die Duitse locs.

FRANK103 zei

@albert: goede reis naar Malaga!

@kees: we hebben meerdere locomotieven, waaronder een paar 103-en. Op dit weblog komt met enige regelmaat een deel van de verzameling voorbij, dat is te zien onder het label treinenvanfrank.

@gerda: met een beetje verf is de schade in ieder geval minder zichtbaar. Ik ga niet alle verschillende versies van de 103 verzamelen, dat zijn er zo'n 20, maar de lufthansa staat wel op het lijstje, achter de touristik. Maar of dat 2016 of 2017 wordt, ik zou het niet weten!

@sjoerd: ik heb ongeveer evenveel duitse locs als ns, dan heb ik ook een aantal zwitserse locs en stoomlocomotieven. Alleen de verzameling Oostenrijkers blijft steken op 3.

Anoniem zei

De Volgende keer zal ik mijn collectie Fleischmann BR 103 meenemen. De twee Märklin BR 103 die Ik heb, hebben jullie al ;) Groet, Marco

lionel lines fan zei

Heel mooi. Dank voor de uitleg, anders waren het allemaal 103-en voor mij gebleven. Ook opmerkelijk dat de ene keer de pantografen rood en de andere keer zilver zijn.
Groet
Eggo

FRANK103 zei

@marco: heel goed! Een 103 doet het altijd goed op de foto en vervolgens op dit weblog!

@Eggo: de rode pantografen vind je op de nieuwe modellen van marklin, de oude modellen hebben zilverkleurige en zwarte exemplaren. In werkelijkheid waren ze binnen de kortste keren zwart van het vuil.