donderdag 18 juni 2015

Het DB museum in Koblenz, deel 2 de Adler


Een tweede deel over het spoorwegmuseum in Koblenz is nog boeiend, misschien zijn jullie niet meer wild enthousiast, maar enige interesse is vast nog aanwezig!



Dit tweede deel gaat over de stoomlocomotieven die in Koblenz te zien waren, en dat waren er niet veel, zoals ik jullie ga laten zien.



Eigenlijk waren het er maar twee, de replica van de Adler en de 01 150. De andere stoomlocomotieven van het DB museum staan waarschijnlijk in Neurenberg.



De replica van de Adler vind ik wel grappig om te zien, zo zagen de stoomlocomotieven er in het begin van de spoorlijnen uit.



Voor machinist en stoker was het in de zomermaanden misschien wel een aardige baan, de rest van het jaar was het waarschijnlijk behoorlijk afzien, zo open en bloot op die stoomlok.



De machinist en stoker op de 01



hadden het wat dat betreft een stuk beter, met een fraaie cabine waarin ze beschut staan.



Misschien moest de stoker op de 01 wel een stuk harder werken om de trein op zijn  topsnelheid van 140 kilometer per uur te krijgen,



dan waren de diesels die rond 1960 de stoomlocomotieven kwamen afwisselen toch weer een stuk makkelijker.



Maar daarover ga ik in deel 3 vertellen.



Hachelijk?

8 opmerkingen:

Sjoerd zei

Mooi, dat stoomspul, toch wacht ik met spanning op de diesels...

FRANK103 zei

Hoi Sjoerd, de foto's met de diesels staan al klaar op de PC, ik hoef ze alleen nog maar te plaatsen. Vanavond, als ik er tijd voor heb! Vriendelijke groet, Frank

Ad zei

Frank, het is weer als vanouds. Je bent weer goed op stoom. Ik mis wel de fotogenieke culinaire uitspattingen deze keer. Ze toch zeker wel Apfelstrudel mit Schlagsahne?
Is Koblenz ook zonder 103 weekend de moeite waard om op de persoonlijke bucketlist te zetten?

Kees zei

Heerlijk Frank, om deze zware jongens weer eens te zien. blijft altijd boeiend.
Groet kees.

FRANK103 zei

@ad: de food-foto's stonden bij het eerste bericht. De krentenbollen die ik daarnaast heb opgegeten staan niet op de foto. Dus het bleef bij koffie met cake en een bockworst met pasta. Over de bratworst die ik misgelopen ben omdat ik langs het spoor stond en Gerard en Jeroen niet, daar slaap ik de komende maanden iets slechter van, maar ga ik inhalen!

@kees: deel 3 komen de ludmilla, u-boot, babelsberger en taiga trommel. Die zijn echt indrukwekkend!

Albert y Mara fotoblog zei

Der Adler blijft mooi Frank. Ik heb hem in miniatuur gehad van Trix.
Spoorse groeten Albert en een fijn weekend.

gerdaYD zei

Mooie detailopnames van dit stoomgeweld Frank!
En ik hoop dat je weekend even mooi zal ogen...

Renesmurf zei

ja, dat oude spul ziet er veel degelijker uit dan het tegenwoordige, want toen moest het langer meegaan.