maandag 29 juni 2015

Forum wagon


Het bekende 3-rail forum heeft dit jaar bedacht dat het leuk zou zijn



een 3-rail forum wagon te laten maken.



Minimale oplage van reclamewagons is 500 stuks.



Er worden zelfs 750 stuks van deze wagon verkocht en gemaakt.



Uiteraard heb ik ook een exemplaar besteld en ontvangen, voor vaderdag.



Zoals jullie aan de foto's kunnen zien



misstaat de wagon helemaal niet op de spoorbaan.



Hachelijk?

donderdag 25 juni 2015

Het DB museum in Koblenz, deel 6: treinstellen

In deze onverwacht populaire serie plaats ik vandaag het laatste, of misschien toch het voorlaatste, deel, over treinstellen.



Omdat ik de meeste treinstellen niet of nauwelijks uit elkaar weet te houden heb ik grondig onderzoek op internet (wikipedia) gedaan om jullie toch te kunnen voorzien van wat geheel oninteressante wetenswaardigheden.

1 De Eurailco serie 460 is een Siemens Desiro ML





2 Dit museumtreinstel van de bouwserie 610 is een Pendolino kantelbaktreinstel




3 Bouserie 628



4 De DB bouwserie 643 is een Bombardier Talent, waarbij Talent staat voor TAlbot Leichter NahverkehrsTriebwagen)



5 De DB bouwserie 648 is een Alstom Coradia Lint 41



6 Het VIAS treinstel op de Rheingaulinie SA10 is een Stadler Flirt treinstel, en ook flirt heeft een betekenis: Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug.





7 Als laatste laat ik de ICE 401 zien, een ICE van de eerste generatie.








dinsdag 23 juni 2015

Het DB museum in Koblenz, deel 5: de moderne locomotieven


In de jaren '70 was het tijd voor een echte nieuwe elektrische locomotief, die net als de 110 bedoeld was om zowel personentreinen als goederentreinen te trekken.



Voorzien van nieuwe techniek, zoals een draaistroommotor. Omdat de lok toch erg storingsgevoelig was werden er in totaal 65 gebouwd, in plaats van de 600 die men van plan was te gaan bouwen.



De verbeterde versie van de 120 zou bouwserie 121 worden, maar kreeg nummer 101, de nieuwe sneltreinlocomotief die opvolger werd van de beroemde bouwserie 103.



Ook deze serie was niet zo betrouwbaar als verwacht, zodat tot begin 2015 nog steeds een 103 ingezet werd als intercity locomotief.



Voor zowel personen- als goederentrein locomotief werd de bouwserie 145 gebouwd,



de voorloper van de Bombardier TRAXX locomotieven (Bouwseries 146, 185, 186 en 187).



De 146 wordt ingezet als personentreinlocomotief en is vooral herkenbaar aan het bestemmingsbord boven de voorruit.



Van de TRAXX bouwserie's zijn zo'n 1.450 exemplaren gebouwd,



Ook veel commerciële spoorwegmaatschappijen rijden met de 185 en 186.



De 185 is daarbij een 2 stroomsoorten locomotief (15kV en 25 kV)



en de 186 een 4 stroomsoorten locomotief (1500 V voor NL, 3000 V voor België, 15 kV voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en 25 kV voor de Betuwelijn)



Naast de Bombardier TRAXX locomotieven zijn er ook de locomotieven van de Siemens Eurosprinter familie, de bouwserie 189.



Een stuk zeldzamer zijn de Prima locomotieven va Alstom.



Hachelijk?


Het DB museum in Koblenz, deel 4 altbau en eenheidslocomotieven

Ik verwacht inmiddels dat jullie uitkijken naar het einde van deze slaapverwekkende serie.



En dat duurt nog even, want na deze serie heb ik nog 2 series foto's, van de modernere eloks en van treinstellen.



Maar daarna zijn jullie weer een tijdje verlost van foto's van Koblenz.

Altbau

1 De E69


2 De E71



3 De E44



4 De E93



5 De E18


Na WO2 wordt besloten voor elektrificatie van een groot deel van het spoorwegnet, grote hoeveelheden elektrische locomotieven zijn nodig: de eenheidslocomotieven (110, 140, 141 en 150)

6 De 110 (E10)

De 110 met 'kast' opbouw, ronde roosters en regengoot rondom.



De 110 met bugelfalten (strijkbout) neus, doorlopend vierkant rooster en korte regengoten.


(De 110 300 is als testlocomotief gebruikt voor de 103 en is getest voor een topsnelheid van 200 km/u)

Bouwserie 115 is een 110/113 die in 2006 is verkocht aan DB autotrein (vierkante roosters, korte regengoten)


De E10.12 (in Rheingold) uitvoering is de 160 km/u versie van de 110, die standaard een topsnelheid heeft van 140 km/u.




7 De 140 (E40) is een 110 met andere tandwielverhouding, waardoor deze een lagere topsnelheid heeft maar beter goederentreinen kan trekken




8 De 141 (E41) lichte personen- of goederentrein


9 De 150 (E50) is de 6 assige goederentreinlokomotief


Verbeterde versies van de eenheidslocomotieven:

10 De bouwserie 181, twee stroomsoorten locomotief 


11 Bouwserie 111 (verbeterde versie van de 110)


12 Bouwserie 151, verbeterde versie van de 150



Dan Oostduitse locomotieven die na de wende (in 1989) ook gebruikt werden in heel Duitsland.

12 DR bouwserie 211 (DB serie 109), gebaseerd op de E10 (110)


13 DR bouwserie 243 (DB serie 143)


14 DR bouwserie 250 (DB serie 155)


15 DR bouwserie 230 (DB serie 180), een locomotief gebouwd door Skoda