Een maritiem gebeuren is natuurlijk niks zonder een marineschip.
Liefst een schip met een groot aantal kanonnen, camouflageprint en een akelig uitziende helikopter.
De marine had een groot marineschip gestuurd, HMS De Ruyter.
(het kanon)
Met eerlijk gezegd een beetje zielig kanonnetje op de voorplecht.
Een stoere bewaker in bezit van indrukwekkend machinegeweer moest voorkomen
(uitzicht vanaf de brug, links is het marineschip HMS Zeeland te zien, rechtuit het Centraal Station)
dat een van de bezoekers een raket in de tas zou stoppen, als souvenir.
(uitzicht vanaf de brug, links is het marineschip HMS Zeeland te zien, rechtuit het Centraal Station)
We mochten een wandeltocht door het hele schip maken, erg de moeite waard.
Om bij te komen van alle emoties en indrukken hebben we een eenvoudige doch voedzame maaltijd genoten.
(biologische patat met bijna gezonde fritessaus)
Daarna gingen we op weg naar de laatste 2 tallships,
(de kade vanaf de Mir, rechts de Krusenstern, daarachter het cruiseschip Wind Surf)
de Mir en de Krusenstern.
(een stoere zeebonk van de Mir)
Het personeel van de Mir was duidelijk toe
(kleurenblinde matrozen vormen een risico aan boord van de Mir)
aan een weekendje uitwaaien in Amsterdam!
(dekzwabbers vermaken zich met moderne communicatiemiddelen aan boord van de Mir)
Dan de topper van Sail, de Krusenstern.
Dat was tot 1945 de Padua, maar moest als herstelbetaling aan Rusland afgegeven worden.
Hoewel het een van de bekendste tallships is, is hij niet bijzonder fraai.
Van dichtbij is ook goed te zien dat zo'n stalen tallship best wil roesten.
Dan vraag je je af hoeveel euro's men krijgt voor deelname aan een Sail evenement, voor niks gaat immers alleen de zon op (al zit die regelmatig achter de wolken).
(het cruiseschip Wind Surf)
Dan zit Sail er weer op, het is rond 15.00 al behoorlijk druk geworden,
het vuurwerk ga ik over 5 jaar wel bekijken, bij de volgende editie.
(veel volk op de kade om 15.00)
Hachelijk?