woensdag 23 augustus 2017

Gamma Racing Day deel 2: de Boss GP


Het hoogtepunt van de Gamma Racing Day vond ik de Boss GP,


(Demo oude Ferrari van Jean Alesi)

dat zijn oude Formule 1 auto's die toch behoorlijk op hun staart worden getrapt door de bestuurders.


(Foto op sportstand, de wielen staan stil, de auto zou ook stil kunnen staan!)

De Red Bull raceauto reed een snelste ronde van 1.19 minuut, waar Max Verstappen kort geleden met zijn nieuwe Formule 1 auto


(De enige vrouwelijke coureur in haar eerste en laatste ronde, voor ze de auto stuk maakt....)

het baanrecord van Assen had gezet op 1.23 minuut, en de snelste ronde tijdens de Moto GP van 2017 1.32 minuut was.



Dan is de Boss GP dus erg snel te noemen! Met mijn schoonzus Jacqueline, die hier trouwens niet genoemd wil worden, heb ik het uitgebreid over de camera-instellingen voor dit soort races gehad.



De eerste 2 rondjes zet ik de camera op de sportstand en probeer ik iedere auto een keer op de foto te zetten.



Daarna gaat de camera op S (sluitertijd voorkeuze), ISO op 400 (afhankelijk van het licht) en het diafragma laat ik vrij.



Afhankelijk van de snelheid van de auto's, de lens (met 300 mm zoom moet je minimaal een sluitertijd kiezen van 1/250) kies ik een sluitertijd van ongeveer 1/320 bij de Boss GP.



Daarna is het proberen de auto's zo fraai en scherp mogelijk op de foto's te zetten, waarbij de auto scherp moet zijn en de reclame leesbaar, maar voorgrond en achtergrond moeten vervagen en de wielen moeten ook duidelijk draaien.



De foto's bij dit bericht kunnen jullie groot klikken om het eindresultaat te bestuderen.



Hachelijk?

9 opmerkingen:

Renesmurf zei

Waarom altijd zo hard, gelukkig staan ze op de foto lekker stil.

FRANK103 zei

@Rene: hard gaan hoort bij racen, het vraagt het meest van de coureur en de techniek. Zonder race geen autosport, want wie het mooiste bochten kan maken of het beste kan remmen, verzin daar maar iets voor!

Sjoerd zei

De auto's staan er in ieder geval goed op, en daar doe je het toch voor. Een mooi aandenken. Ik heb dat destijds gedaan bij de DTM races.

Anoniem zei

Gelukkig ging niemand uit de bocht of heb ik het mis ?
De foto's zijn goed gelukt in ieder geval.

FRANK103 zei

@sjoerd: ze staan er volgens mij ook goed op! Scherper is volgens mij met mijn camera en lenzen niet mogelijk. DTM kan je hier ook op het blog vinden!

@Suske: er ging er geen uit de bocht waar ik zat, heel jammer! Wel hadden we auto's met motorpech, maar dat geeft geen leuke plaatjes.

Marco Luijken zei

Hoi Frank,
Wat een gave foto's!! Mooi ook om bij sommige foto's echt de snelheid van die auto te kunnen zien. Ontzettend knap gedaan hoor, want met dit soort fotografie komt toch weer net wat meer kijken. Complimenten.

Groeten, Marco

FRANK103 zei

@Marco: het is heel anders dan dieren fotograferen, maar daarom niet moeilijker of makkelijker. Waar je met dieren geduld en geluk (dat de dieren leuk te fotograferen zijn) moet hebben, is bij raceauto's de snelheid de lastige factor. En het zicht op de baan. Maar daarna lukt het meestal wel!

MarcStouten zei

Kijken wat ik met mijn Samsung s7 kan vastleggen hahaha

FRANK103 zei

@Marc: dit gaat je niet lukken met de Samsung!