vrijdag 8 mei 2009

Meer over de spoorbaan

Nu de spoorbaan woensdag zo'n snelle uitbreiding heeft meegemaakt motiveert dat extra om door te gaan.

spoorbaan Erik

Dat betekent dat het sporenplan uitgedacht en neergelegd moet worden, wissels en ontkoppelrails aangesloten moeten worden, en alle andere bewegende delen ook neergezet moeten worden (draaischijf, spoorwegovergang en hijskraan).

spoorbaan Erik

Om de draaischijf verdiept in te kunnen bouwen moet in het eerste MDF paneel van 60 centimeter een gat worden gezaagd. Ach, ik laat het jullie gewoon zien met plaatjes.

spoorbaan

Deel 1 (hierboven) ligt en is uitgebreid getest, het schaduwstation. Hier worden de treinen geparkeerd. Aan de achterzijde van de tafel rijdt de trein een helling op naar niveau 1waar zich het dalstation bevindt.

spoorbaan

Deel 2 is het dalstation. De treinen uit het schaduwstation stoppen hier, de lokomotief wordt losgekoppeld en wordt aan de andere kant van de trein gezet. De trein rijdt dan terug naar het schaduwstation. Het eilandperron, tussen de sporen, heeft 3 perrons (2a, 2b en 3) voor deze treinen. Vanaf het dalstation rijden er ook korte treinen naar het bergstation. Museumtreinen. Denk aan een railbus (met geluid!!) of een korte stoomlok met 3 tweeassige rijtuigen. Deze trein vertrekt vanaf perron 1, rijdt dan aan de rechterzijde van de tafel een helling op die hem naar het 10 centimeter hoger gelegen bergstation brengt. Het dalstation heeft ook nog wat plaats voor goederenwagons, en heeft een hijskraan om de houtwagons uit het bergstation te kunnen lossen.

spoorbaan

Deel 3, het bergstation is klein, één kort perron, een omloopspoor voor de stoomlokomotief en een spoortje voor de goederenwagons, meer niet.

spoorbaan Marco

Wat moet er allemaal nog gebeuren? Het niveau van het dalstation is verre van klaar. Ik blijk toch te weinig electrische wissels te hebben, er moeten dus nog noodzakelijke aankopen gedaan worden! Dan moet de helling naar het bergstation gemaakt worden, omdat ik weinig handigheid heb met zaagwerk ga ik daar nu een hoge prioriteit aan geven. Vervolgens moet de plaat van het bergstation worden geplaatst op zo'n 10 centimeter boven het dalstation.

spoorbaan Marco

En dan moet er geschilderd worden, papier maché etc. En helaas voor jullie ga ik er hier uitgebreid over vertellen. Hachelijk?

3 opmerkingen:

  1. Mooie plannen, duidelijke plannen, nu nog uitvoeren allemaal!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Toch is de oppervlakte maar klein. Kan je niet je vrouw het huis uit zetten? Dan heb je een slaapkamer over.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @René: zijn we mee bezig!

    @Brillie: ze wil niet, ik zal het dus met deze ruimte moeten doen!

    BeantwoordenVerwijderen