donderdag 4 juni 2009

Over de zolderspoorbaan en de Bakker Joop Porsche

Afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met de zolderspoorbaan. Waarom in mei vraagt u zich misschien af? Wel, er moest veel gezaagd worden en aangezien ik dat in de tuin doe (tegen het rondvliegende zaagsel) moet dat in de zomermaanden (anders is het koud of nat of een combinatie daarvan)! Dat de neven Erik en Richard, die hier beiden niet genoemd willen worden, hier de afgelopen tijd een paar keer goed hebben geholpen met knutselen ga ik gemakshalve dus maar niet noemen...... :-)

(Knutselwerk: 1 het bedieningspaneel is in 2 delen gezaagd zodat er makkelijker draden aangesloten kunnen worden. 2 is de schakelkast voor de spoorwegovergang, 3 is voor de wissels en de voeding van de blokken. 4 is een bordje: hoogspanningsschakelaars...) .
En ondanks dat het jullie vast niet kan boeien ga ik wel een kleine toelichting van 6 kantjes geven op het knutselwerk.

Op de foto hierboven ziet u bij getal 1 het schaduwstation, verborgen in de schaduw van 2, een oer Hollands dalstation. Bij 3 ziet u het bergstation, eindpunt van een museumlijn.
De weg, tunnels en bergwand heb ik op bovenstaande foto digitaal ingekleurd.

Mede voor het grut heb ik een decoratieve Märklin hijskraan gekocht. Natuurlijk worden er schroeven geladen zodat regelmatig een foutje bij het beladen tot kortsluiting leidt.
Bij een recent bezoekje aan een treinenbeurs moest ik wissels hebben, maar naar rechts of naar links aftakkend? Je hebt dan 50% kans maar zoals gebruikelijk heb ik de verkeerde -linkse- wissels gekocht. Een (storingsgevoelige) driewegwissel moet tot de volgende beurs voor een rechterwissel spelen. Of misschien heeft Erik nog een paar rechterwissels liggen?

Hieronder een overzicht van de rechterzijde van de baan. De 'speelruimte' voor de kinderen is aan de rechtervoorzijde van de baan in de vorm van een weg, hijskraan en spoorwegovergang. 1 is het schaduwstation, 2 het dalstation, 3 de museumlijn naar het bergstation, 4 de hijskraan, 5 de spoorwegovergang, 6 voor het grut is de bediening van de kraan laag en goed toegankelijk geplaatst. Bij 7 komt de draaischijf voor het museummateriaal. Goed, dan is ook de Bakker Joop Porsche vanavond niet aan de aandacht ontsnapt. De bouw van deze bolide gaat langzaam, maar komt wel af! De decals zijn vanavond geprint en liggen nu te drogen. Op de foto kunnen jullie zien hoe het moet worden.

Morgenavond meer foto's van dit project en mogelijk van de auto met de decals erop!
Of is dat hachelijk?

6 opmerkingen:

  1. het lijkt de noord zuidlijn wel. Een grote bouwput.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Brillie: die Noordzuidlijn hebben ze nagebouwd van mijn spoortafel. Eigenlijk moet ik dus nog een vergoeding van ze krijgen. Auteursrechten oid.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Je bent flink bezig.
    Een dubbele hobby.
    1, het maken.
    2, de uitvoer.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik mis toch wel een computer die alles regelt. Dan kan je tenminste rustig met een biertje in de hand treinen kijken. Waarom wordt dit niet gecombineerd met een racebaan. Of is dat vloeken op het station?

    Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Doe mijn dan toch maar een "vaste" racebaan. Geen gezeur met wissels tenzij je digitaal gaat.......

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @René: inderdaad!

    @Chris: misschien ga ik de baan in de toekomst beveiligen met de PC, maar een spoorbaan die volledig automatisch werkt hoeft van mij niet!
    De Ninco racebaan (1/32) is een andere schaal dan de spoorbaan
    (1/87). Tevens schieten raceauto's nogal eens naast de baan, als ze dan een trein raken onstaat er een boel schade.

    @Gert: het leuke van een digitale racebaan lijkt me dat je met 4en tegelijk kan racen. Dan moet je inhalen!

    BeantwoordenVerwijderen