maandag 19 januari 2009

Nog meer treinen

Buiten regent het (tenzij het droog is), TV kan me niet echt boeien, de nieuwe puzzel mag ik niet helpen maken (misschien was die grap met de schaar toch niet zo'n succes) en er liggen nog 2 in te bouwen decoders. Dat betekent weer treinen! Sorry Boy, die hier niet genoemd wil worden en die treinenverhalen meestal overslaat. Naast het racebaanwagenparkblog denk ik over een treinenparkblog. Daarvoor heb ik vanavond, met de mobiele fotostudio, foto's gemaakt van lok 1, 2 en 3.


Lok 1 is een 3078 DHG700 van Märklin en is ongeveer 35 jaar oud en helaas zonder succes voor de tweede keer al voorzien van een digitale decoder (eerst een TAMS, nu een Lokpilot V2.0).



Grootste manco bij deze lok is eigenlijk dat de achterste as krom is, de lok hobbelt over de baan.



Lok 2 is een 3034 DB 141. Op de leeftijd van 11 jaar had ik van ouders, ooms en tantes geld gevraagd voor 'een grote lok'. Bij voorkeur een 110, zoals mijn broer Rob ook had. De 110 en bijna alle andere grote loks bleken te duur, ik had (maar) 100 gulden te besteden! De keuze was tussen deze 141 en een 216 (een diesellok).



Van de keuze voor deze 141 heb ik nooit een seconde spijt gehad, ook na inbouw van een ESU V3.0 decoder rijdt deze lok geweldig!



Lok 3 is een Oostenrijkse krokodil. De technisch speelgoed winkelier op het dorp (voor Lokkie: Frankfurt) stopte met treintjes en verkocht alles met 50% korting. Snel naar huis gefietst en samen met Rob weer naar de winkel: Rob de Duitse krokodil (een 194) en ik de Oostenrijker (1020), die ik in Immst, een dorpje in Oostenrijk aan de Arlbergbaan, echt heb zien rijden.



Na lok 3 ben ik vanwege ruimtegebrek over gegaan op Märklin schaal Z. Wat H0 lok 4 was, daar moet ik nog eens goed over nadenken. Tot op dat moment dus geen treinenparkblog. Hachelijk?

5 opmerkingen:

  1. Een diesel laat zich nu eenmaal niet van digitaal voorzien.

    PS: En hagel, valt dat ook onder droog weer type?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De 141 en de krokodil blijven prachtige machines.
    Ik wist niet dat je ooit een uitstapje hebt gemaakt naar schaal Z.
    Als je echt ruimtegebrek hebt is er ook nog schaal T (1:450).
    Zie http://1-450.blogspot.com/2007/09/what-is-t-gauge.html

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Vanuit Frankfurt snel effe naar huis gefietst......??

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Brillie: het gaat hier wel om modeltreintjes hoor, het gaat hier om schaalmodellen die gewoon op stroom rijden. Digitaliseren van een schaalmmodel van een diesellokomotief is daarom mogelijk.

    Hagel valt neer, er is daarom sprake van neerslag, en dat is niet droog, als het droog is dan valt er namelijk geen neerslag neer.

    @Lokkie: toen ik met schaal Z bezig was bestond er geen schaal T. Achteraf gezien betreur ik mijn uitstap naar schaal Z wel, meeste materiaal ligt al jarenlang in een doos opgeborgen. In de verkoop levert het niets op, ik laat het dus maar liggen!

    @Steffer: niet vanUIT maar vanAF. Dat scheelt toch een paar honderd kilometer!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een model moet wel real over komen na de waarheid, dus ook op diesel gaan.

    BeantwoordenVerwijderen