zondag 25 oktober 2009

Eurospoor 2009

Ieder jaar is in de herfstvakantie in de jaarbeurshallen in Utrecht de treinenbeurs Eurospoor. En ieder jaar probeer ik een bezoek te brengen aan deze beurs, die nog steeds de grootste genoemd mag worden van Nederland. Op deze beurs zijn spoorbanen van allerlei verenigingen en hobbiïsten te zien, staan de gebruikelijke (Duitse) handelaren maar ook veel winkeliers met koopjes. Naar mijn mening begint de toegangsprijs van 14 euro (parkeren 12 euro, consumpties tegen hoge beursprijzen) niet meer in verhouding te staan tot het gebodene (heb ik het niet eens over het teveel aan groen!). De (Duitse) handelaren en een deel van de winkeliers staan ook op de treinenbeurs in Houten (toegang 6 euro, gratis parkeren). (Hieronder: het 3railforum was ook weer in grote aantallen aanwezig!) De getoonde spoorbanen zijn toch iedere keer weer veel hetzelfde, Mtrack, Intercity, spoorclub Utrecht, Hannover schaal 1, Lego en een LGB baan. De zeer ruime looppaden tussen de spoorbanen zorgden voor de indruk dat het rustig was, maar ook dat er gewoon weinig spoorbanen te zien zijn (die krijgen een vergoeding voor hun komst en gaan dus ten koste van de winstgevendheid van zo'n beurs). Op het boodschappenlijstje stonden wat Märklin passtukjes en een paar linker wissels, een vrijwel nieuwe ouderwetse Märklin draaischijf bracht me aan het twijfelen. De Fleischmann draaischijf is defect, een nieuwe motor kost 40 euro + verzendkosten, Harlaar denkt de motor te kunnen wikkelen (arbeidsloon 100 euro? ) of een gehele nieuwe motorcomponent te moeten monteren (105 euro + arbeidsloon). Een tweedehands niet kapot te krijgen Märklin draaischijf kon ik meenemen voor 100 euro. En een paar wissels en passtukjes voor weinig. Nu moet dus alleen de spoortafel weer aangepast worden, de Märklin schijf ligt op de vlakke tafel tussen de rails. Hachelijk?

9 opmerkingen:

Renesmurf zei

Dat je nooit genoeg krijgt van je hobby, dat vind ik even merkwaardig dan leuk.

Anoniem zei

Uit je verhaal op te maken viel Eurospoor 2009 toch een beetje tegen of niet ? Ik ben in ieder geval blij dat ik Euro 14,- heb uitgespaard. Ben weer drukdoende op Ebay.de !
Groeten van de man die DR-materiaal verzamelt !

FRANK103 zei

@René: daar zijn het hobbies voor!

@Marco uut IJ: ik ben een leuk dagje uit geweest, maar goedkoop was het niet! Wat eurospoor bijzonder maakt is de enorme keuze in spullen, ook mbt DR! Loks, boeken en spoorbanen, je hebt toch echt wel wat gemist, maar gelukkig heb je volgend jaar weer een kans!

Drs. Johan Arendt Happolati zei

Heer Frank,
Uw liefde voor alles wat op wieltjes loopt vertedert mij.
Een groet.
De Drs.
fietser

www.brillie.nl zei

Een hobbie mag geld kosten. Ook deze, schijnbaar,gedane hobbie.

Sjoerd zei

Zo hou je jezelf wel aan de gang.

FRANK103 zei

@Brillie: hoezo gedane hobby?

@Me: is toch de bedoeling van hobby's!

FRANK103 zei

@drs: een van de mooiste uitvindingen ooit. Wielen! Dat voorkomt dat we teveel moeten lopen!

Gert zei

Dus voor de kerst is er een werkende draaischijf alleen van een ander merk en het past nu niet in de ruimte die ervoor gereserveerd is op de spoortafel.
Ik snap alleen het verschil nog niet tussen de twee draaischijven. Kun je dat nog een keer, het liefst ruim voorzien van foto's, uitleggen?