maandag 22 januari 2007

De stroomlijnstoomlok

Daar waar de ene fotograaf voorzichtig is met het delen van zijn keukengeheimen, daar is GastheerG (Gerard Geit voor zijn vrienden?) zeer mededeelzaam. Zonder enige toestemming (maar met bronvermelding)neem ik hier bijna integraal zijn verhaal over:
"
Heel veel vragen over de sneeuwfoto´s. Leuk dat er dit soort vragen binnenkomen. Ook veel vragen over de camera. Maar de vraag met welke camera is niet erg relevant. De camera maakt maar een ZEER klein deel uit van het resultaat.Er zijn namelijk een aantal zeer grote uitdagingen met dit soort foto´s!
De uitdagingen:
Licht!!!!!! - racebanen liggen doorgaans op zolders, kelders, schuren en garages.
Scherptediepte - autootje zijn weliswaar geen macro maar toch klein genoeg om hier een uitdaging van te maken.
Bewegingsonscherpte - deels wil je die. Zeker in de wielen. Maar als je met de auto meebeweegt wil je geen andere bewegingsonscherpte.Witbalans. Omdat je met kunstmatig licht (vaak verschillende bronnen) aan het werk bent blijft dit erg lastig.
Afdrukmoment - je wilt niet te vroeg en niet te laat knippen.
Met foto´s zoals afgelopen weken geplaatst wil je dat de body van de auto scherp is. De wielen draaien en de opspattende sneeuw nog als opspattende sneeuw herkenbaar is. Maar je wilt ook minimaal naar diafragma f16 om genoeg scherptediepte te krijgen. Dus LICHT heb je nodig.Een oplossing is 3000 watt aan bouwlampen op je baan te zetten. Het probleem daarbij is dat het in mum van tijd niet je racebaanzolder is maar een sauna.
Daarnaast is licht van permanente bronnen lastig om zacht te maken. Een softbox op een bouwlamp smelt immers als sneeuw voor de zon om maar even binnen het thema te blijven. En je wilt toch wat zachter licht. Probeer het maar en je ziet wat ik bedoel. Dus permanent licht valt eigenlijk af. Flitsen dan. Nadeel van reportage en ingebouwde flitsers is dat de flitstijd erg kort is. Op zich is dat terecht maar voor DIT soort foto´s zit dat in de weg. Strikt genomen kan je met twee goede reportageflitsers met een softboxje erop een racebaan van 4 x 1,5 meter goed uitlichten. Alleen draaiende wielen wordt erg lastig omdat de flitstijd eigenlijk te kort is. Je kan dan nasynchroniseren op het achterste gordijn maar je auto´s worden dan een veeg. Wil je TOCH reportage flitsers gebruiken zet ze dan op M. Immers de meeste moderne flitsers geven een voorflits voor de witbalans. Je krijgt dan met dit soort foto´s een soort ghost mirage. Leuk voor een keer maar niet bruikbaar voor een serie.
Dus langzame flitsers. En studioflitsers zijn doorgaans erg langzaam. Dit vooral om de synchronisatie tussen de flitser en een camera van een ander merk aan te laten sluiten. Maar ook door het grote vermogen duurt een flits wat langer. Puur theoretisch kan je de flitsduur nog verlengen door de tweede flitser niet via de sync aansluiting te gebruiken maar als slave. Puur theoretisch ontstaat er dan een nog langer flitswindow.
Richt de flitsers op het plafond. Max power! Liefst 1 met softbox (of plu). ISO zo laag mogelijk (minimale ruis!).Camera op M. Sluitertijd op 1/100. Diafragma op f16 en een proeffoto maken. Check je histogram en stel je diafragma bij.Ga nu met een auto rijden en beweeg de camera mee met de auto. Maak op het gewenste moment een foto. Gebruik lenzen tussen licht groothoek en licht tele. Extreem groothoek moet je te dicht op de auto en met extreem tele krijg je meer bewegingsonscherpte. Zet de camera op continu AF. Als je camera de mogelijkheid heeft om het AF veld te selecteren zet deze dan vast op het middelste veld en volg daarmee de auto.
Bovenstaand spelletje kan met iedere digitale reflex. Omdat de studioflitsers je NIET in staat stellen om snel foto´s achter elkaar te maken is een razendsnelle (beeldjes per seconden) camera NIET relevant.
De eisen die je stelt aan een camera om dit te doen: Camera moet een M stand hebben en de ontspanvertraging moet kort zijn. MEER niet!!!Met een studio flitsset van 250 Euro (bv Falcon Eyes startset) en een willekeurig DSLR van 500 Euro zijn de sneeuwfoto´s te maken. Dat ik een wat duurdere camera gebruik is wellicht interessant maar NIET relevant. "
Voor meer tekst en uitleg:
http://www.racebaanweblog.nl/, op dinsdag 16 januari 2007. Image Hosted by ImageShack.us

Vanavond heb ik dus de bouwlamp neergezet en de schoorsteen van de stroomlijn-003 gevuld met rookolie. Lisanne achter de 6021 (zou je vroeger de transformator genoemd hebben, in 2007 heet zoiets de central unit). Dan langzaam rondjes rijden. En foto's maken. Diverse instellingen. Of deze foto gelukt is? Dat hoor ik graag van jullie. De foto is licht gecropt, iets meer licht en schaduw erin, en 1 keer digitaal verscherpt. Als iemand denkt dat het met behulp van fotosjoppen beter kan, dan mail ik graag een origineel.
Posted by Picasa

8 opmerkingen:

FRANK103 zei

EXIF info:
70 mm
0,125 sec (1/8)
f11
ISO 100, matrix meting, geen flits
sluitertijdvoorkeuze-programma

Gerard van Dongen zei

Briljant!

Anoniem zei

Ik sluit me volledig aan bij gastheer G.
Mooie actie foto

Jacko zei

Ziet er geing uit Frank!

Wellcht iets meer beweging in dat armen-en-benen-mechanisme-wat-de-wielen-aandrijf-stangenstelsel?

Pannen is best lastig. Heb sinds dit weekend een Fleischmann baantje liggen en hb ook eens wat geprobeerd. Best listig hoor.....

Kliko Green zei

Good shot!

Scherpstelling ligt wel heel erg op het voorste deel van de lok. Had misschien iets beter kunnen zijn. En oefening baart kunst! Vraag maar niet aan GG hoeveel rolletjes en CF'jes hij vol geschoten heeft met "shit" voordat hij de juiste foto heeft!

FRANK103 zei

Meeste werk was de bouwlamp opzoeken. En dan 10 minuten foto's maken, beeetje verschillende instellingen proberen. Maar een stoomlok waarbij je het aandrijfwerk helemaal kan zien is een betere keuze. Ik ga voor een deel 2!

Anoniem zei

Frank103, ik kwam vandaag voor het eerst op je web-log en zie de discussies om goede foto's te maken.
Of het beter kan vraag jij je af. Natuurlijk kan het beter, maar wat is beter. Je hebt hier een 'warme' foto gemaakt, niet overal even scherp, maar er zit wel beweging in.
De warmte van de bouwlamp heb ik er wat uitgehaald door de Witbalans iets aan te passen. zie: http://pspotterinfo.web-log.nl/pspotterinfo/2007/01/frank103.html
Ik bewerk mijn foto's met het gratis programma Photofitre, waar een handige plugin voor de witbalans bij zit. Kwastie van een klikje.

Ik zal je de komende tijd eens gaan volgen.

FRANK103 zei

Ik ben al even langs de apotheek gegaan voor de juiste middelen!