dinsdag 23 januari 2007

De 18.4

De foto's van de stroomlijnlok waren redelijk, maar de schuifbeweging (Jack, zo heten de stangen/aandrijfassen) was slecht zichtbaar. Ook vond Kliko teveel op de neus scherpgesteld. Nu is één 15o watt bouwlamp natuurlijk niet geweldig, ik val jullie liever niet lastig met de beperkte ruimte op de baan waarop de trein 'redelijk' belicht wordt. En de Minolta 3500 flitser van m'n broer Rob doet het even goed als mijn Vivitar: niet! De foto's van de 18.4 vanavond liepen niet fijn, de rookgenerator werkt veel minder dan die op de stroomlijnlok en Lisanne was er niet als hulp om de lok steeds door het licht te rijden. Voor de liefhebbers: op de foto klikken geeft een beeldvullend plaatje, net als bij de kleine foto van de stroomlijnlok. Tips zijn welkom! Posted by Picasa

6 opmerkingen:

Jacko zei

Je exif is eruit maar ik schat dat je de instellingen hetzelfde had als bij de vorige post?
Ja?

Mooi, f naar benden dan kan je sluitertijd lager. Neem eens 1/100 ste en kijk wat je diafragma dan doet. Neem een vast punt op de loc wat je gaat volgen. Niet zo'n duwstang dus want dan maar je cirkels met je camera. En da's nie goe nie.

Stel scherp op een vaste redelijk beeldvullende afstand en zet daarna autofocus uit. Beweeg je camera evenwijdig met dit vaste punt mee en druk af. Nu komt de loc zo te zien schuin op je af en varieert dus je scherpstelafstand...Da's nie handig.

Zo ongeveer neem ik de pannings. En die mislukken ook.....

Kliko Green zei

HE FRANK!!! Begin je je eigen digireflex?

De kleuren van de foto vind ik wel spannend. Persoonlijk vind ik deze beter.

Ik heb ook nog een spannende treinenfoto! Van een echte trein dan... ook in actie genomen. (en ook geshoped... maar dat zal je wel op de foto zien)

Ik zal 'm straks ff opzoeken.

Gr. Jaco

Madelon zei

Als fotoleek en niet-treinen-liefhebber: ik vind de achtergrond te overheersend. Ik neem aan dat het de bedoeling was om deze loc mooi in beeld te brengen? Toch? Of blijkt uit deze opmerking dat ik (zoals gewoonlijk? ja, ik zeg het zelf maar vast!) niet weet waar ik het over heb?

FRANK103 zei

@Jaco: ik loop het risico dat ik van de non-onderwerpen over ga op echte onderwerpen, dus dit was voorlopig de laatste treinenfoto van mijn hand. Een mooie treinenfoto van jou plaats ik natuurlijk!
@Jack: Natuurlijk heb ik NIET dezelfde instellingen gebruikt, dat zou kunnen leiden tot een constante kwaliteit of erger, tot kwaliteitsverbetering!
EXIF:
50 mm, f 5.6, 1/30, ISO 400, sluitertijden voorkeur

Verschil met de stroomlijnlok:
waren gemaakt op sluitertijdenvoorkeur, op 1/8 en f 14, iso vast gezet op 100.
Verder staat hij op scherpstellen in het midden, continue autofocus.
Meest lastig vind ik die stomme bouwlamp, heet en staat precies op de plek waar ik zou willen zitten om de foto's te maken. Overigens maak ik ongeveer 50 foto's waarvan er 5 'redelijk' zijn.

FRANK103 zei

@Madelon1: moest jij niet aan het werk. Kijk, als raamambtenaar zijnde heb ik geen alternatief: geen internet of spelletjes op de PC, het is dan slapen of naar buiten kijken. Maar maakt jou dit nu een internetmedewerkster?
Over die achtergrond: die is inderdaad niet mooi. De SBB cargolok bouwserie 482 is te nadrukkelijk aanwezig, de kleur van de daken van de huisjes leidt ook af (beetje veroorzaakt door het licht van de bouwlamp en de bespaarlampen). Maar het streven is naar een eerste fatsoenlijke foto in 2010, dus ik heb nog even de tijd!

Anoniem zei

Trieinen daar gaat altijd wel wat mis mee kijk maar eens naar de NS ;-)