donderdag 11 februari 2010

De ombouw van de T5

Van Fulco, die hier niet genoemd wil worden, had ik begin dit jaar een 125 jaar Märklin set gekocht. Met een fraaie kleine tenderlokomotief die heel graag omgebouwd wilde worden naar digitaal. Omdat gistermiddag (woensdag) het grut op school, bij Suus of achter de PS2 zat, had ik alle tijd voor de ombouw! Ik kan waarschijnlijk het beste beginnen met de opmerking dat het inbouwen van een decoder steeds lastiger wordt als de lok kleiner is. En de kap van deze lok ging er ook niet makkelijk af. De ombouw begint dan met het verwijderen van aanwezige electronica en omkeerrelais.De in te bouwen componenten zijn een permanent magneet en een ESU decoder. De elektrische magneet van de wisselstroommotor moet vervangen worden door een permanentmagneet waardoor de motor een gelijkstroommotor wordt.
Marklin heeft 3 soorten motoren die in bijna alle loks ingebouwd worden. De kenner ziet direct dat dit een trommelcollectormotor is. Dan plak ik de decoder in de lok en begint het aansluiten van de bedrading volgens het boekje.

Als massa, voeding en beide motordraden aangesloten zijn moet de lok het eerste testrondje rijden. Vervolgens moet de verlichting goed om aangesloten worden. Oeps, één lampje valt op de grond en is weg, de andere brandt direct door.Gelukkig wil Madelon, die hier ook niet genoemd wil worden, vanmiddag een paar nieuwe 18v lampjes voor me halen zodat vanavond de ombouw afgerond kan worden.Een afdekplaatje kan gezien de ruimte onder de kap en het gewijzigde formaat van het lampje niet meer gemonteerd worden zodat er licht onder de lok doorschijnt. Misschien dat ik daar nog iets aan ga doen.

Verder is de ombouw geslaagd en rijdt de lok al uitstekend zijn rondjes!

Penibel?

7 opmerkingen:

Gerard van Dongen zei

Nice

Kunnen we trouwens niet eens een echte modeltreinfotomeeting houden.
Met goede flitser enzo?

Sjoerd zei

Ik vind het een mooie hobby waar je mee bezig bent.

Renesmurf zei

Ingewikkeld gedoe lijkt me dat, echt de hersens pijnigen.
Het resultaat is er dan ook naar.

Anoniem zei

Hé Frank netjes gedaan weer.
Wanneer bouw je mijn T5 even om?

FRANK103 zei

@Gerard: wat mij betreft wel!

@Me: ik ook!

@René: mooi gesproken!

@Lokkie: ik bouw liever een V200 om, maar deze lok was ook geen grote opgave!

Fulco zei

En de reden dat de loc zijn kap niet wilde afdoen had je begrepen ;-)

Groetjes Fulco

FRANK103 zei

@Fulco: uiteindelijk is het wel gelukt!