zondag 8 februari 2015

Treinen bij Gastheer Gerard


Gastheer Gerard, die hier trouwens best wel genoemd wil worden gezien het aantal bezoekers van dit blog,



had me uitgenodigd om treinenfoto's op zijn modelspoorbaan te komen maken.

(Pip op de module van Jeroen)


Ook zijn collega Jeroen, die hier misschien wel genoemd wil worden,



maar misschien ook niet, was uitgenodigd.



Gerard had vroeger al modelspoor als hobby,



tot hij op een zekere leeftijd het spoor kwijtgeraakt was.



Heel jammer natuurlijk!



Om toch de vrije tijd nuttig te kunnen vullen



kan je natuurlijk de hele dag voor de TV zitten,



maar dat deed Gerard niet,



Hij ging over op slotracen.



Jammer bij slotracen is dat de met veel moeite gemaakte scenery,



de aankleding van het circuit, door de coureurs die de weg (of kluts) kwijt zijn, zwaar op degelijkheid wordt getest.



Heel jammer natuurlijk!



Nu was Gerard al een keer op mijn zolder wezen kijken naar de spoortafel, die toen net stond, en zijn interesse was weer iets gewekt.



Na een bezoek vorig jaar aan zijn collega Jeroen, die een fraaie verzameling locomotieven met stangenaandrijving bezit, zag Gerard het licht weer.



Hoewel we gisteravond over dat licht wel een gesprek hebben geprobeerd te voeren, want zowel Jeroen als ik hebben veelvuldig de magische naam 'Märklin" genoemd

(Marklin locomotieven zijn duidelijk herkenbaar aan de ski tussen de wielen en de systeem Abt puntcontacten tussen de rails die aanduwen overbodig maken)


en we weten ook zeker het nooit over Tillig of Roco gehad te hebben!



Troebel was het licht dus wel, nu Gerard geen modellen van Märklin gekocht bleek te hebben!



Heel jammer natuurlijk!



De avond was verder zeer geslaagd



en culinair gezien ook van niveau!



Hachelijk?

18 opmerkingen:

gerdaYD zei

Oooo Frank, wat een schitterend log heb je gepleegd, een knappe fotoserie natuurlijk en zo komen we ook iets meer van je treinvrienden te weten. En waar jullie mee bezig zijn, wat een interessante en boeiende bezigheid!
Bedankt voor het moment dat ik bij jou mocht doorbrengen en maak er een heel mooie zondag van, boordevol nagenieten!

Sjoerd zei

Die olijven geven een zeer reel beeld over de grote van deze treinen...

Chris zei

Ik kijk iedere keer vol bewondering naar de voortgang van GGs baan. Fraai setje foto's

Gerard van Dongen zei

Leuk verslag en Frank op z'n best. Ook de foto's zijn super en idd een zeer geslaagde avond naar aanleiding van de wissel omzetten in mijn modelbouwhobby(s)

Kees zei

Hoi Frank, mooie serie weer, vooral de rood witte lok van de DB. vind ik 'n parade paardje.
Groetjes kees

Suske. zei

Hier geen treinen op zolder, alleen oude boeken en prullen. Heikel?

Jack the Slipper zei

Nahhh, ik weet het nog niet hoor.

Unknown zei

Frank die meegetrokken foto van de Oostenrijkse krokodil vind ik heel mooi gedaan! En die 103 van jou, dat zie ik nu pas, is die nou geweathered of gewoon versleten :-)

FRANK103 zei

@gerda: bedankt! Vandaag heb ik niet veel kunnen nagenieten, helaas, voetballen en andere bezigheden....

@sjoerd: het is H0e van tillig en Roco, in vergelijking met de santa fe en de 103 zijn het kleine modellen, maar wel fraai!

@chris: Gerard gaat erg snel, vooral omdat het hem vooral gaat om het knutselen!

@gerard: jij nog bedankt voor de leuke avond, en zo'n studiolamp lijkt me toch erg leuk om bij mij ook eens goede foto's te maken

@kees: bedankt, en dat is de 103., geheel toevallig de naamgever van dit weblog.

@suske: misschien komt het bij jou ook nog een keer, ooit. Maar er zijn meer mensen die geen modelspoorhobby hebben, heb ik wel eens ergens gelezen. Maar die mensen ken ik niet... ;-)

@jack: als jij langs komt zorgen we voor een groene kikker die midden in de foto past. In plaats van een krokodil of 103. Misschien is dat beter?

@jeroen: die is heel deskundig geweathered! Daar zijn vele jaren overheen gegaan! Dat meetrekken, dat heeft Gerard me geleerd, zo steek je iedere keer iets van elkaar op!

Renesmurf zei

Het is net een museum he, maar dan eentje om mee te spelen.

Albert y Mara fotoblog zei

Een prachtig verslag Frank. Ik heb genoten van al die treinen. M'n hart bleef gelukkig normaal kloppen *WINK*. Veel plezier en ga met mij even Sporend de nieuwe week in, wil je.
Salu2 Albert

gerdaYD zei

Jammer dat je gisteren niet even rustig kon nagenieten van dit ongetwijfeld heerlijk dagje bij je vriend. Maar hé, er komen nog dagen waarin je dat wél kan doen, misschien wel vandaag?

Ad zei

Frank, ziet er weer goed uit. De Santa Fé, is dat jouw Amerikaan, lang geleden een keer mee genomen uit het land van de de onbegrensde mogelijkheden? Aan het foodgebeuren heeft Gerard zijn naam wel eer aan gedaan.

FRANK103 zei

@rené: het was meer een fotostudio!

@albert: enige onrust was de bedoeling. Misschien zelfs de aankoop van een Spaans modelspoortijdschrift. ;-)

@gerda: vandaag zit ik weer op kantoor, zoals de meeste maandagen. Gelukkig is het heerlijk rustig op kantoor, we hebben wat tijd om het weekend te evalueren.

@Ad: het gaat inderdaad om mijn Santa Fe die als souvenir meegekomen is uit de Verenigde Staten. Die heb ik een paar weken terug al tevoorschijn gehaald, zoals je op dit blog hebt kunnen lezen. Omdat de spoorbaan van Gerard digitaal is, heeft hij erst een gewone analoge trafo aan moeten sluiten. De eveneens analoge Oostenrijkse krokodil van Jeroen deed het uitstekend, de Santa Fe had er iets minder zin in, maar na een paar minuten kwam die ook los. De Santa Fe is niet om te bouwen naar 3-rail, er is geen ruimte onder het draaistel en de wielen hebben lage flenzen. Hachelijk?

Ad zei

Frank, jammer want zo'n Santa Fé exoot had zeker niet misstaan op de baan. Heb zelf ook nog een aankoop gedaan. De Märklin 37350 (DB BR 152). Was wel een met lichte schade. Nieuwe panto er op en een veertje aan de koppeling en hij is weer keurig.

FRANK103 zei

Hoi Ad, ik had meerdere Amerikaanse locs meegenomen als souvenir, oa ook een Cottonbelt en een Union Pacific diesel (andere typen loc). De santa fe blijft in de verzameling, als aandenken. De andere modellen heb ik verkocht.

De 152 is ook een erg mooie loc, hij is om te zien grotendeels hetzelfde als de 101, 146 en 186. Of zijn er ook allerlei subtiele verschillen, vergelijkbaar met de eenheidslocs? De 101 en 186 (fyra) staan hier op zolder.

Albert y Mara zei

Je begrijpt zeker wel Frank dat al die treinen mij minder interesseren, maar ........ de foto van Pip vind ik geweldig.
Groetjes Mara

FRANK103 zei

@Mara: de foto van Pip zit er niet toevallig tussen! Die is voor de fans van de andere plaatjes!