donderdag 20 juli 2006

Over gemiste kansen

Vandaag had ik geen camera mee. Juist vandaag besloten mijn kamergenoten Pieter en Megma dat het gevuldekoekendag was (we hebben al eerder een moccataartdag en een appeltaartdag gehouden). Elk verband met de omvang van mijn schaduw verwijs ik uiteraard naar het land der fabelen. Collega René zag mij lopen met de koeken in de hand (ja, zo sportief ben ik wel weer) en vroeg of ik de camera mee had. Nee dus. Hier vandaag geen gevulde koeken. Sorry, weblogbezoekers.Omdat een bericht zonder foto's net zoiets is als een krant zonder strips of een glas cola zonder koolzuur, plaats ik hier een paar foto's die me doen denken aan de wereldberoemde cabaretier Herman Finkers. Herman had een fraai stuk (is uiteraard verfilmd) geschreven over de kerstgedachte: Kraamschuddn in Mariaparochie. Waarin Jozef timmerman is: "Frees niet", zei één van de wijzen... En dus hier een freesmachine! Ja, waren een aantal bezoekers bang dat er een stijgende lijn in de verhalen hier zat: vergeet het maar!

In de tekenfilm wordt op geheel eigen wijze het kerstverhaal verteld. Het kindje Jezus Christus wordt er niet geboren in Bethlehem, maar in het Twente Mariaparochie, een dorp ten noorden van Almelo, als zoon van timmerman Spieker-Jozef en zijn vrouw Marie. Het Twentse woord kroamschudd'n betekent op kraamvisite gaan en duidt in deze context op het bezoek dat onder andere de herders en de drie wijzen brengen aan het zojuist geboren kind, waarbij niet voorbij wordt gegaan aan Twentse gebruiken als het bakken van http://nl.wikipedia.org/wiki/Kroamschudd)

Een bezoek aan het Frank103 weblog is frees-elijk!

Geen opmerkingen: