woensdag 14 februari 2007

Over de grote schoonmaak

Gisteravond ben ik weer bij neef Erik geweest om aan de spoorbaan te werken. (Ja, dat w-woord komt er wel soepel uit). De hoek links achterin (bij de 2 accuboormachines), daar moest een steunpilaar komen. En dan weer rails leggen (Erik was jarig en heeft natuurlijk rails gekregen). Dan is eindelijk, na ongeveer 6 maanden, de baan weer 'rijvaardig'. Maar net als bij Randstadrail begint het dan met proefrijden. Het is Märklin rails, dwz, weinig last van oxidatie en vervuiling, maar 6 maanden is lang. Eerst een goed lopende lok op de baan en meerdere wagons met slepers ervoor om de baan 'te schuren'. Natuurlijk blijft de trein staan op het meest onhandige stuk en moeten hele stukken rails schoon gegumd worden (en ontdaan van zaagsel), maar om 22.00 zijn alle sporen schoon en berijdbaar.
Zijn we nu klaar? Kunnen we aan de scenery beginnen? Nee, de baan moet weer uit elkaar, nu voor de bezetmelding. Dan moet er per meter rails een blok gemaakt worden (een geïsoleerd traject) dat wordt aangesloten op de bezetmelding (electronische schakeling). En de bezetmelding wordt op haar beurt weer aangesloten op de PC. Maar dan hebben we het wel over 2008? Want de werkzaamheden tot op heden betroffen de spoorbaan op het zogenaamde maaiveld, er ligt ook nog een (goederen)spoorbaan op niveau 1 (ongeveer 20 centimeter boven maaiveld), een bergtraject (50cm tot meter boven maaiveld) en gepland en in aanbouw is ook nog een 'paradebaan' voor de ICE (ongeveer 35 cm boven maaiveld).

9 opmerkingen:

Anoniem zei

Bezet melding? Is dat niet dat rode ronde dingetje wat verschijnt als je naar de wc gaat en de deur op slot doet ? Dat is volgens mij een bezetmelding. En niet eens digitaal!!!! Zonder bezetmelding wordt het allemaal een stuk hachelijker... Wat ik je brom.

Kliko Green zei

Bezet melding?
Da's ook handig voor digislotten!

FRANK103 zei

Heren, dat jullie dit stukje gelezen hebben...........


Snif


Ja


daar wordt ik een pietsje sentimenteel van




gelezen EN een opmerking



daar doe ik het voor










bloggen


snif



Hachelijk!

Kliko Green zei

Misschien zie ik het verkeerd hoor... maar zijn (op de laatste foto) die ronde gaten voor de bierglazen?

Anoniem zei

Het is net als het echte spoor, het is allemaal aan onderhoud onderhevig.

ach ja, een kippenhok moet ook schoon zo nu en dan.

FRANK103 zei

@Kliko: natuurlijk is de foto van ZEER twijfelachtige kwaliteit: het zijn ovale Märklin reclamestickers die op een verticaal vlak geplakt zitten. Maar als jij daar bier op wil zetten: ik houd je niet tegen! Wel even wachten tot ik de camera aan heb staan!

@Rene Smurf: sorry, maar jij begrijpt er HELEMAAL NIETS van. Modeltreinen rijden op tijd, NS niet. Een modelspoortrein bevat vrijwel altijd een restauratiewagon: NS niet. Modeltreinen zijn schoon: NS niet. Modeltreinen rijden altijd, sneeuw, wind, maakt niet uit: raam dicht en karren met die hap. In modeltreinen is altijd ruim voldoende zitplaats, desnoods pak ik nog even een rijtuig uit de kast, bij de NS moet ik dagelijks staan. Modeltreinen bieden veel vreugde, de NS is een drama. En een kippenhok: kippen poepen op de spoorbaan. Dat is niet fris. Bovendien komt er dan kippenpoep tussen de tandwielen. Slecht idee.
Maar goed: in jouw woonplaats Winschoten heb je natuurlijk geen stad-tion. Maar een dorpshalte??

Gerard van Dongen zei

Ik word hier zo onrustig van!

Erik zei

2008? Het is inmiddels 2013, nn nog steeds geen computer...

FRANK103 zei

Hoi neefje, de computer staat er wel en is aangesloten op de intellibox, nu de rest nog!