woensdag 11 april 2007

Dinsdag: treinen! Deel 2

Naar Erik want de bezetmelding moet gemonteerd worden. (Foto: Erik's armen zijn te kort, poging om niet op de foto te komen is jammerlijk mislukt! En dat is hachelijk!)Om dit bericht enigszins slaapverwekkend te maken ga ik hier natuurlijk uitleggen hoe dat werkt: je bestelt een bezetmeldingsmodule en een soldeerbout bij Conrad (wil hier niet genoemd worden). Dan soldeer je die in elkaar. Goed, zodat er maar 1 lampje gaat branden als een blok bezet is, en niet 3. Dan sluit je de bezetmelding aan tussen 4 blokken (geïsoleerd stuk spoor) en de transformator. Als er in het blok dan een stroomverbruiker rijdt (een lok of een wagon met verlichting) wordt dit gezien door de bezetmelding. Ja, dat is me toch boeiend! Wat je daar dan verder mee moet? Dan ga je weer naar Conrad en bestel je een digitale module (S28??) en die sluit je aan op de bezetmelding en op de computer. Zodat je op de computer kan volgen welke trein waar rijdt. En de computer er dan voor kan zorgen dat treinen niet botsen. Ja, net zoiets als tussen Almelo en Enschede, waar nu al 2 a 3 weken geen treinen rijden en waar NS heeft medegedeeld dat het nog wel een paar maanden gaat duren. Want de onderdeeltjes van Conrad die Prorail gebruikt laten ook te wensen over. Gelukkig had Richard uit Italië een lowfat versnapering meegenomen!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Die foto met die lichtjes in de voorkant van de E loc maakt wel een hoop bij me los hoor.

HenkG zei

Ik weet dat ik wat traag van begrip ben, maar nou is bij mij het kwartje gevallen...ik begrijp eindelijk je nickname heer DB103.

Deze kende je al zeker?

http://www.103er.de/

Anoniem zei

het verwonderd me sowieso dat er niet veel gebotst wordt, want ik vind het al snel ingewikkeld.

Anoniem zei

Die Henk,

dat heeft zeker even geduurd! Maar het klopt inderdaad, het gaat om een Duitse lokomotief!

@René: zo heeft ieder zijn ding: de ene is goed met electra (schakelingen) en een ander is goed met de verfkwast.