donderdag 12 april 2007

Over magnetisme

Clubgenoot Erik MC Hammer plaatste hier en op het forum van MTRC een kritisch bericht over een 'nieuwe' SCX raceklasse. Natuurlijk herhaal ik het integraal:
Hammertime "Back to Basic"
Uiteindelijk komen jullie dan toch weer de man met de Hammer weer tegen. Ik bespeur wat onvrede over de richting die men op wil met betrekking de plasticklasse.
Bij Mike is het begin van het seizoen al duidelijk geworden dat dit zoals het nu wordt verreden een ongewisse dood tot gevolg heeft. Dat is ook de reden dat ik mij teruggetrokken heb uit de plasticklassen. Kan iemand mij duidelijk maken wat de lol van het racen is van een auto met een magneet die met zoveel kracht aan de baan wordt getrokken dat deze er bijna niet meer uitvliegt. De tostie-eter die de grootste aantrekkracht en de snelste motor heeft wint in principe altijd of het moet wel een" tostie aan laten brander" van formaat zijn. Mijn mening is: knip het touwtje waarmee de auto aan de baan zit door en ga terug naar de basisprincipes van het racen. Gasgeven en remmen dus zo hard mogelijk een bocht door te gaan met alleen wat lood in de auto voor de balans en door middel van rijeigenschappen van diegene die staat te knijpen zijn tegenstander het leven zuur te maken. Dus auto's die weer kunnen uitbreken en iemand uitremmen vlak voor een bocht en eventueel haaks de bocht door. (wanneer heb je dat voor het laatst gezien!)

Duur is het niet zelfs goedkoper dan dat je nu rijdt. Magneet eruit halen en aan moeders geven om boodschappenlijstjes op de ijskast te plakken. De club investeert in lood en dubbelzijdig plakband en een ieder balanceert zijn wagen uit, bandjes schoonmaken en it's Hammertime.
Voordeel: snelle motoren worden in de bochten afgestraft en een ieder die een baantje mee kan knijpen is weer van de partij.
Je hebt zeker aan het einde van een clubavond het gevoel dat je bezig bent geweest buiten alleen maar een tostie met chillisaus gegeten te hebben (ook Hammerpatent). Willen jullie weer de trill hebben om te racen probeer dan eens zonder magneet maar met een gebalanceerde auto op de baan te blijven. Kost niks maar als je het niet probeert kom je er ook nooit achter, hetzelfde gebeurde met de chilisaus op de tosties.

Mike (chilitostie) Hammer
Dat vraagt om een reactie. Zelf ben ik bij Schoonderbeek voor het eerst magneetloos wezen rijden met een plastic auto (MTRC rijdt wel met een magneetloze 1/32 International klasse). En magneetloos rijden is heel leuk! Maar aan elke klasse zitten nadelen en voordelen. MTRC heeft er tot op heden voor gekozen om zoveel mogelijk met standaard uit de doos auto's te rijden. En is dat een goede keuze?
Kern is natuurlijk: een club heeft leden nodig. Het is van groot belang een / meerdere klassen te kiezen die zoveel mogelijk leden oplevert. Anders kan de zaalhuur het einde van de club betekenen.
Betekent een nieuwe SCX klasse een nieuwe uitdaging of niet?

Mijn persoonlijke mening: geen SCX klasse. Ik heb geen SCX en ga er geen kopen. Ze rijden net als Carrera of Fly met magneet. Mocht de SCX klasse er wel komen dan doe ik volgend jaar een fotografiecursus (ook op de donderdagavond) en ga ik tussendoor bij clubs in de omgeving rijden.
Wat vinden jullie?

15 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik races altijd in mijn Porsche van a naar b, op brandstof.

Anoniem zei

wat een lappen tekst joh!

Dikke Leo zei

Ik rijd nog niet zo lang, maar in de jaren dat ik volgens de regels van het SSP (stichting Slotrace promotie) heb gereden waren de regels dusdanig dat auto's met en zonder magneet tegen elkaar konden rijden.
De betere rijder kan dan zonder magneet net zo snel als met magneetkracht rond gaan als je de magneetkracht maar beperkt, zie regels SSCN< en de regels voor de mensen die zonder magneet rijden iets versoepeld. bijv 2 km harder of luchtbanden toestaan als beloning voor het weglaten van de magneet.

MJ zei

SCX: waardeloos...

Die motoren blaas je op voordat je ze op de baan zet...

Anoniem zei

De discussie is losgebarsten, that's Hamertime! Nu afwachten wat er op de jaarvergadering de laatste racedag van het seizoen democratisch besloten gaat worden. Ik ben met mijn voorzittershammer van de partij dat geld hopelijk ook voor de rest van de leden.
See you in court!

Anoniem zei

Kan iemand Mike uitleggen hoe het idee die geplande SCX klasse is ontstaan? Dit is toch niet uit het tostieapparaat komen vallen. De aanvulling van 103 geeft ook een punt van bezinning is het de moeite waard om deze klasse in te voeren als er al diverse leden gaan bedanken of bij voorbaat al bedant hadden. Er zal iedere maand wel hout op het vuur gegooit moeten worden om inderdaad die zaal huur te betalen. Dus kom alstjeblieft met oplossingen. Magneet, Magneetloos, of een mix van beiden (de races volgens het SSCN zijn mij prima bevallen, en aan zijn gezicht toen te zien 103 ook. Misschien loopt er vanavond iemand tegen een deur op en wordt een geheel nieuw idee geboren.

FRANK103 zei

@Brillie: ik kom graag een keer met je meerijden
@GastheerG: ik heb het niet zelf getypt, maar Erik MC Hammer
En alles gelezen heb ik ook niet...
@Dikke leo: MTRC heeft geen technische commissie of reglementen, maar dat is wel de richting voor de oplossing
@MJ: ik heb geen SCX en ik heb ook nauwelijks met SCX gereden
@Erik Anoniem: de jaarvergadering is TE LAAT! Dan ben ik al naar de fotoclub en John naar Hoorn.

FRANK103 zei

@Muis: het is meer dan alleen de magneet eruit halen. Dan begint het met lood plakken en de dure tandwieltjes...

Dure bandjes

Snellere lages

FRANK103 zei

@Erik: Ron heeft een SCX Ferrari gekocht.........

HenkG zei

Zetten jullie het voortbestaan van jullie club (ik begrijp meer dan 40 jaar oud?) op zo'n onderwerp op losse schroeven?

Lekker belangrijk....

Dikke Leo zei

Pas op
Velen roepen dat het rijden zonder magneet eerlijker en goedkoper is.
Helaas
Rijden zonder magneet bestaat niet, de motor is magnetisch en met een goede weegschaal kan je duidelijk het verschil in magneetkracht tussen de motoren meten. Dus veel testen, meten en kopen voordat je de motor hebt met de meeste magneetkracht die dan als inliner/ anglewinder of sidewinder de beste mix zal brengen.
Voorbeeld, de "nieuwe" slot-it oranje motor heeft 15 gram meer magneetkracht dan de zwarte. gemeten met SSCN weegschaal. Ik zal niet meer verklappen om de discussie leuk te houden ;-)

Jacko zei

Ik zou zo zeggen kom eens een keertje naar een club waar deze discussie ook is gevoerd : 't Kasje. Bij deze de uitnodiging. Ook wij rijden op donderdagavond. Hebben een technische commisie, hele basale reglementen en hebben veel lol.

Er zijn daar een aantal leden, en ik wordt er daar ook 1 van, die in dezelfde klasse als de rest gewoon magneetloos rijden. In een aparte heat maar met dezelfde auto! Dus LMP tegen LMP. DTM tegen DTM. Gewichten gelijk, breedtes gelijk alleen zonder magneet. Vrijwillig.

En ik kan je verzekeren dat dat best hard gaat. Vorige jaar was ik tweede in de LMP klasse en reed ik met magneet. Ik moet nu, nog steeds met magneet, fiks knijpen om de snelste magneetloze rijder voor te blijven....als me dat al lukt.

En inderdaad heer Gort, wat een onderwerp om een club mee naar de ratsomdee te laten gaan zeg.
Get a life!!

John zei

Het is een hobby, dus het gaat om de lol die je er in hebt. Als er bijna het hele jaar door gereden wordt met auto's waar je geen plezier in hebt vind ik dat het je vrij staat om je heil ergens anders te gaan zoeken. In een club moet je ongeveer de gelijke interesses hebben, anders heeft het geen zin. Er zullen altijd klasses zijn waar je minder plezier in hebt. Je kunt het nooit iedereen helamaal naar zijn zin maken, je moet compromissen kunnen sluiten. Het doel van een club is te zorgen dat de meeste leden het de meeste tijd naar hun zin hebben. Als dat er niet genoeg zijn om de club te laten voortbestaan is er iets mis.

Anoniem zei

Een ieder alvast bedankt voor de bijdrage aan dit onderwerp. Ron heeft een SCX aangeschaft en ongetwijfeld heeft of gaat ome Joop dit ook doen! Aanstaande donderdag ben ik live aanwezig in Wormer zodat er al een voorschot genomen kan worden op de jaarvergadering. Er zaten in ieder geval bruikbare oplossingen tussen de reacties. Wacht nog op reacties op het forum van de club, maar ga in ieder geval wat uitwerken voor
D(onderdag)-day

Mike Magneetloze Carrosserie Hammer

FRANK103 zei

@Henk: ik ben pas 1,5 - 2 jaar lid van MTRC, en ik weeg dit lidmaatschap af tegen andere lidmaatschappen (andere racebaanclubs, fotografie, hardlopen). Het is inderdaad een tijdverdrijf wat PLEZIER moet opleveren. De competitie - mee kunnen komen of niet - heeft invloed op het plezier. Een poging tot een technische commissie vorig jaar leidde tot een scheldparty over vermeend lijmgebruik op bandjes en kostte 2 leden. Dan gaat er mijns inziens iets goed fout.
Voor het voortbestaan van de club voel ik me verder niet verantwoordelijk.