vrijdag 14 maart 2008

De helling

Neef Erik (wil hier niet genoemd worden) wilde tot een paar weken terug geen hellingen op zijn spoorbaan. Hellingen geven alleen ellende, zo beweerde hij. Maar goed, op een zeker moment laat hij zich toch een helling aanpraten. Kan best, zo beweerde iemand die toevallig gister jarig was en hier niet genoemd wil worden, omdat het natuurlijk om neef Richard gaat. Foto's van de appeltaart ga ik binnenkort maken! Verder over de helling. De helling was deskundig uitgemeten, uitgezaagd en bevestigd door Erik (wil hier nog steeds niet genoemd worden). De diverse kleine lokjes rijden ook probleemloos van niveau 0 naar niveau 1 over de helling, maar die mooie grote 85 met geluid, die blijft steken. En dat is niet uitstekend! Probleem is de overgang van horizontaal naar helling, de zogenaamde knik. De knik is zo groot dat de aangedreven 5 wielen in het luchtledige hangen, en dat rijdt heel rottig! Dus ging gisteravond het gesprek over het kleine zusje van de 85, de 86. Zou die wel probleemloos door de knik heen rijden. Had Erik iets eerder deze vraag aan mij gesteld dan had ik mijn 86 mee kunnen nemen om het gewoon uit te proberen. Op de foto van de onderzijde van de 86 is duidelijk te zien dat ook deze lok niet heel gelukkig van hellingen wordt, de 4 aangedreven wielen bevinden zich in een star raam. Ik had ook mijn 78 mee kunnen nemen, hier op de foto in 'fotokleuren', met duidelijk een korter raamwerk en waarschijnlijk weinig problemen om de helling op te rijden. Een vraag die dan wel op komt is: rijdt een 78 op een zijlijntje? Is dat niet de bekende vlag op de modderschuit? Of de aap met de gouden ring? Natuurlijk jaagt neef Erik dan ook nog even het TEE Ram treinstel de helling op om te demonstreren dat de helling zelf niet te steil is.
Wat een geneuzel eigenlijk over een knik. Hellingen in een spoorbaan? Niet doen, altijd gezeur!

12 opmerkingen:

Firefighter zei

Misschien wat Pro-race off road schokdempers plaatsen? Of een beetje lood in het midden?

Angelique1966 zei

heb je nog gefietst vandaag?

FRANK103 zei

@ Martin: gewoon een aanloopje nemen, dan dendert een lok van ongeveer 600 gram heus over een knik heen. Maar Erik wil overal stapvoets kunne rijden....

@An: ja, 4 kilometer, vooral het vastklikken en losklikken van de schoenen uitgeprobeerd. De remmen en het schakelsysteem testen. Klein stukje 28 km/u gereden. Morgen weer een stukje rijden en dan woensdag voor de eerste keer 30 kilometer.

Angelique1966 zei

oeps, dat zal je achterwerk wel gaan voelen denk ik. het gaat toch een om een zadel dat door je achterwerk nog niet gewend is.
Succes ermee....

FRANK103 zei

@An: daarom begin ik ook met korte afstanden, eerst wennen. En de rug en armen moeten meer wennen dan de bips!

Anoniem zei

Heer Frank103,
Wat een wonderlijke uiteenzetting. Ik lijk wel te zijn terechtgekomen op een andere planeet. De diversiteit van de blogs is werkelijk verbazingwekkend, niet? Een heel verhaal over een helling in een spoorbaan en dat de treintjes daar dan niet overheen kunnen omdat op een bepaald moment hun wieltjes in het ijle draaien. Een mens maakt wat mede.
Ik groet U op uitbundige wijze!

FRANK103 zei

Beste drs,

welkom op mijn afschuwelijke blog waar alle echte problemen in onze wereld uitgebreid uitgemolken worden. Een speelgoedtreintje die moeite heeft een helling op te rijden. Ik begrijp dat u verbaasd bent!

uw frank-103

Anoniem zei

In sommige landen hebben ze bergen, dus gaan de treinen daar ook hellingen op en af.

Alleen hier in Nederland is dat niet het geval.

Het is dus maar net wat je wilt.

FRANK103 zei

In Nederland zijn tunnels en bruggen, misschien niet heel indrukwekkend maar het zijn toch hellingen waar men bij de spoorbouw toch ernstig rekening diende te houden!

Jacko zei

Het kan mij niet schuin genoeg zijn.

Anoniem zei

Daar moet nog erg veel gedaan worden aan de opbouw. Het ziet er niet uit...

FRANK103 zei

@Jacko, betekent dit nu dat je een schuinsmarcheerder bent?

@Brillie: de modelspoorbaan van neef Erik komt deze eeuw niet af!