Op de nieuwe spoorbaan moest de draaischijf ook weer worden ingebouwd. Maar bleek de schijf nog steeds defect. Ach, dan probeer je het toch eerst zelf op te lossen nietwaar? Helaas kwam er toen een rookpluim uit de brug ipv de stoomlok. Die draaischijf moet ooit weer leuk gaan draaien. Maar vandaag niet!
donderdag 8 oktober 2009
De draaischijf
Op een modelspoorbaan hoort een draaischijf! En zo heb ik ooit een draaischijf gekocht. Fleischmann voor Märklin. En op de in aanbouw zijnde spoorbaan in onze vorige woning draaide die dan ook vrolijk zijn rondjes. Tot op een zeker moment. Maar toen moest die spoorbaan ivm een verhuizing afgebroken worden, dus heel erg was het niet.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
14 opmerkingen:
Ik heb ook een draaischijf. Het is een pick-up. Wel gaaf. Bij de VSM hebben ze er ook eentje.
Je hebt toch ook brandweer daar hoop ik, anders wordt het hachelijk...
Ik word d'r draaiierig van.
Wellicht de doorgebrabnde motor vervangen door die van de mixer?
Als kind droomde ik van zo'n draaischijf.
Zat ik met zo'n catalogus een boterham met hagelslag te eten.
Catalogus werd steeds dikker van de platte hagelslag en de hoekjes van de pagina met de draaischijf waren helemaal versleten.
Prachtig en in het echt ook indrukwekkende dingen. Zeker als er een kudde BRXXen staan.
doe op de XX wat leuks als 01 of 58
Ben ik nu een treinen barbaar als ik me afvraag waarom dat moet?
@Brillie: deze draaischijf haalt geen 33 toeren. Of 45. (of 78, voor de echte oude zooi!). Die bij de VSM heb ik nog nooit goed bekeken, maar wat niet is....
@Me: er is inderdaad een brandweerwagen aanwezig.
@Jacko: neef Erik gaat er eerst naar kijken, dan doormeten, en in het meest ernstige geval gaat hij dan ter reparatie naar de winkel.
@Gerard: ik heb een 003, 18 en een 050. En diverse tenderloks. Allemaal erg mooi op een draaischijf!
@Gert: ja, dan ben je een treinenbarbaar! Een draaischijf is bedoelt om een stoomlokomotief om te draaien, een stoomlokomotief heeft een voorkant (schoorsteen) en een achterkant (kolen- en watervoorraad), en mag vooruit meestal harder rijden dan achteruit. Om de stoomlokomotief met de neus de goede kant op te krijgen zal je deze op bepaalde station moeten draaien!
Dat kan toch ook met een "rangeerlus" en een paar wissels.......
Maar wanneer moet die van jouw dan werkend in je baan liggen?
@Gert: dat kan, maar kost veel meer ruimte. Daarom werd bijna altijd een draaischijf gebruikt! Op de onderste foto kan je ook zien dat de schijf meteen gebruikt werd als toegang tot de lokloodsen, meerdere vliegen in een klap dus!
OK, dat snap ik. Maar wat is nu het antwoord op mijn tweede vraag?
DFraaischijf werkend in je baan?
@Gert: binnenkort, dwz zo snel mogelijk maar hoeft niet morgen, maar als het kan wel. Als hij weer gemaakt is dus, dan doet hij het weer!
Ik lees tezijnertijd het juichverhaal wel, hoop ik.
ps. voor of na de "komende" kerst?
Oja, K3 en K2 sucks... net als je reactie ding niet aanmaken bij dat blog.
Mooi ding, zo'n draaischijf.
Ikzelf ben geen treinliefhebber, noch heb ik een spoorbaan, maar ik kan me voorstellen dat het leuk manoeuvreren is.
Met vriendelijke groeten,
De Drs.
@Gert: ik zou geen geld zetten op komende kerst.....
@Brillie: net als je reactie ding niet aanmaken bij dat blog.
Wat bedoel je?
En K2 of K3 zuigt?
Smaken verschillen!
@Drs: een draaischijf is inderdaad een aandachttrekker en een leuk element in de spoorbaan, zoals altijd weet u de essentie weer heel juist te treffen!
Een reactie posten