zondag 27 december 2009

De zolderspoorbaan

Afgelopen weken hebben we veel geknutseld aan de zolderspoorbaan. Op verzoek van zwager Marco, die hier trouwens niet genoemd wil worden, plaats ik hier een kort en bondig verslag!Alle wissels en ontkoppelrails in het dalstation zijn aangesloten, de draaischijf en hijskraan werken. Het volgende project was de bergbaan. Op dinsdagavond, alweer bijna 2 weken terug, kwam neef Erik helpen met de bergbaan. Dat resulteerde al snel in deskundig schroefwerk en één ondersteuning van de baan. Een paar defecte wissels werden nagekeken en er bleek ook gewoon een schakelkastje deels defect. Woensdagmorgen heb ik een 2e steun gemaakt en de bergstationsplaat aangepast. Met de kerstdagen heb ik de helling verder voorzien van zachtboard tegen de rijgeluiden van de lokomotieven op de metalen rails. Gisteravond heb ik de voeding van de helling en bergstation aangesloten, de 4 wissels en de 2 ontkoppelrails in het bergstation aangesloten. Alles functioneerde naar behoren, zodat vanmorgen de eerste officiële rit met de railbus van het dalstation naar het bergstation is gemaakt. Op het todolijstje staat als eerste de laatste handwissel in de baan vervangen voor een elektrische wissel, de rails hier en daar vastzetten met schroeven, de schakelkastjes vastzetten en dan komt het echte knutselwerk, schilderen, gras strooien, wegen plakken en huisjes en stations bouwen. Met het volledig functioneren en aansluiten van alle elektrisch te bedienen onderdelen is wel een mijlpaal bereikt in mijn bestaan als modelspoorder, zo ver was ik nog nooit gekomen. Het 'dicht' maken van de baan met papier maché wordt dan de volgende stap naar een realistische spoorbaan. (Foto hierboven: de rechterkant van de baan met achterin de draaischijf, links de hijskraan en rechts de spoorwegovergang. De bediening van de draaischijf en hijskraan, rechts onderin, zit expres laag zodat de kindertjes er goed bij kunnen) (Foto hieronder: het middengedeelte van de baan met het dalstation. Aan de voorkant is de bediening van de baan te zien, 1 is de voeding per sectie zodat bij kortsluiting geprobeerd kan worden welke sectie de storing veroorzaakt, 2 is de bediening van de wissels van het schaduwstation, 3 de bediening van de spoorwegovergang, 4 de bediening van de wissels van het dalstation en 5 die van het bergstation). Jullie gaan er hier over lezen!

15 opmerkingen:

www.brillie.nl zei

Niet verstandig om die wandkontaktdoos zo in te bouwen. Bij een bliksem inslag staat gelijk de hele plaat in de fik. Hoewel, het dan weer een brand lijkt als in de VS. Hachelijke zaak weer.

FRANK103 zei

@Brillie: die wankcontactdoos die zat daar al, naar beneden verplaatsen helpt niet bij blikseminslag, naar boven kan niet echt. Met andere woorden: ik ga er iets aan doen maar weet nog niet wat!

Steffer zei

Ik sta paf! Kan nog geen motortje in een slotcar bouwen maar voorziet de gehele spoorbaan van prik!

Als er gepapietmacheet gaat worden wil ik wel helpen kijken....

Sjoerd zei

Het is sowieso beter om de voeding in een aparte schakelkast onder te brengen met een eigen aardlekschakelaar en dicht bij de baan. Afzekeren met een 8 ampere (snel)zekering. Ben je altijd veilig bezig.

Anoniem zei

Het einde nadert... zal dat de start zijn van een nieuw begin?

Je kunt natuurlijk eerst de baan digitaal bestuurbaar maken, de treinen ombouwen naar gelijkspanning, de rails vervangen door fatsoenlijke Peco producten...

Als de baan echt af is, wil ik wel helpen met slopen! Hachelijke zaak!

Renesmurf zei

Ik zou de boel snel klaar willen hebben, dan ben je daar maar van af. En dan af en toe de boel eens laten rijden, wellicht.

FRANK103 zei

@steffer: binnenkort gaan de kaarten in de verkoop!

@me: ik gebruik nu één goed berikbare tafelcontactdoos met aan/uit schakelaar voor 8 stekkers, waarop 3 originele trafo's zijn aangesloten. Elk van de trafo's is beveiligd tegen overbelasting, volgens mij is de baan redelijk veilig!

@anoniem: de loks zijn digitaal bestuurbaar, de motoren zijn omgebouwd naar gelijkstroom en peco rails roest!

@René: het is de bedoeling van een modelspoorbaan dat die NIET af komt, als hij af is dan volgt afbreken en de bouw van een nieuwe baan. Er kan nu gewoon op de baan gereden worden, en dat gebeurd met grote regelmaat, het landschap moet nu alleen een beetje aangekleed worden!

Anoniem zei

Netjes, Frank !
Wanneer zullen we aan mijn spoortafel gaan beginnen : ) ?
Groeten van diegene die vroeg je vorderingen te publiceren en graag in de anonimiteit wil blijven.

Bart zei

Bedankt voor de lekkere koffie en koek vanmorgen!
Het laten zien van je treinen emplacement werkt zeer aanstekelijk,maar ik moet mezelf verbieden dit ook zo leuk te gaan vinden,dat ik het ook zo willen!

Lokaalmachinist zei

Hé Frank,

Laat ze allemaal lekker kletsen. Gewoon doorgaan zo. De beste machisten staan op het perron!

www.brillie.nl zei

Daarom is de bouwer ook nogal dom bezig geweest. De plank had er niet moeten komen.

TIP: Afdoppen en blinde plaat erop.

Kosten: 25 euro voor deze tip.

FRANK103 zei

@Marco: maken we tijd voor hoor!

@Bart: er zijn zoveel leuke hobby's, je moet keuzes maken!

@Lokaalmachinist: beter op het perron dan onder de trein!

@Brillie: welke plank heb je het over, of sla ik nu de plank mis?

Anoniem zei

Hé Frank, gefeliciteerd met deze mijlpaal.
Ik heb op dit moment ook nog 22 wissels die aangesloten moeten worden, dus wanneer kom je langs?

FRANK103 zei

@lokkie: 22 keer 3 draadjes verlengen naar de schakelkastjes, stekkertjes eraan schroeven, testen. Zucht. Ik doe ongeveer 5 wissels in een uur, dat wordt toch een hele middag werken René!

Anoniem zei

De draden moet naar de verschillende decoders. Dat wordt uren onder de baan prutsen.