zondag 26 december 2010

Een belangrijk statement!

Zo, nu de kerstmaaltijd van gisteravond al weer een aardig stuk op weg is naar riolering, is het weer tijd voor belangrijker zaken. Het wintervast zijn van NS!


Natuurlijk begrijpen we allemaal dat het geen probleem is dat zomaar even opgelost kan worden, het vervangen van de NS en Prorail directie, zoals VVD roept, zal niets oplossen.



Het zit hem meer in het privatiseren en steeds efficiënter en goedkoper moeten functioneren. De onderneming moet steeds verder afgeslankt worden, waardoor ook de flexibiliteit verdwijnt.



Met één gespecialiseerde onderhoudswerkplaats in het land, met nauwkeurig berekende (minimale) capaciteit, voor de diverse soorten materiaal, staan daar in deze periode de opstelsporen vol.



Vroeger had elke regio minimaal één onderhoudswerkplaats, men hoefde defect materiaal nauwelijks te verplaatsen om het te laten repareren. De efficiencyslag, waarmee vorige NS en Proraildirecteuren hun dikke bonus hebben verdiend, levert nu ernstig overlast.



Als statement heb ik mijn NS materiaal tijdelijk afgerangeerd en vervangen door mijn Zwitserse en Oostenrijkse loks.



Het zal duidelijk zijn dat NS top wakker ligt van zo'n statement! In de zorg worden vergelijkbare kostenbesparende efficiëncyslagen gemaakt, waardoor we, met een beetje pech, straks naar Groningen moeten als de kerstmaaltijd niet goed gevallen is.



Omdat het ziekenhuis in Groningen dan het benodigde specialisme heeft om het darmkanaal weer gangbaar te maken. Met andere woorden: er zijn grenzen aan hoe goedkoop of efficiënt alles kan. En die grenzen zijn wellicht al bereikt of overschreden, zoals nu merkbaar bij NS.



Hachelijk?

9 opmerkingen:

Sjoerd zei

Aan de andere kant moet het wel betaalbaar blijven voor iedereen. Alleen nu schieten we van het ene uiterste naar het andere uiterste.

Steffer zei

Privatisering hoeft geen probleem te zijn, het kan juist veel voordelen opleveren. Probleem bij de NS is dat ze nog steeds een monopolie positie hebben op het spoor en een hoop NL-ers er afhankelijk van zijn....

Renesmurf zei

Privatisering is rampzalig, in alle gevallen.
De directie wordt rijk, de service is kut. En duur.

Ad zei

Privatisering is in vele gevallen het afschuiven van de verantwoordelijkheid door de overheid. Kijk maar naar de gezondheidszorg, openbaar vervoer en energie; de gebruiker gaat uiteindelijk meer betalen voor een minder product. Kijk eens naar het spoor. Honderd jaar geleden is uit alle Nederlandse spoorwegbedrijven de NS ontstaan; omdat deze niet op een dergelijk kleine schaal met elkaar kunnen concurreren. Openbaarvervoer,gezondheidszorg en nutsbedrijven zijn een taak voor de overheid. Anders raken we overleverd aan multinationals, die alleen oog hebben voor hun winst en groei.

Ad zei

Privatisering is in vele gevallen het afschuiven van de verantwoordelijkheid door de overheid. Kijk maar naar de gezondheidszorg, openbaar vervoer en energie; de gebruiker gaat uiteindelijk meer betalen voor een minder product. Kijk eens naar het spoor. Honderd jaar geleden is uit alle Nederlandse spoorwegbedrijven de NS ontstaan; omdat deze niet op een dergelijk kleine schaal met elkaar kunnen concurreren. Openbaarvervoer,gezondheidszorg en nutsbedrijven zijn een taak voor de overheid. Anders raken we overleverd aan multinationals, die alleen oog hebben voor hun winst en groei.

www.brillie.nl zei

Echte sporen, sporen ook niet. |Dat is geen hachelijke zaak weer...

Gert zei

Dingen aanpassen in het kader van bezuinigingen kosten altijd geld. Er moeten mensen worden ontslagen met een aardige extra vergoeding. Er moeten nieuwe mensen worden ingewerkt en of van de juiste opleiding worden voorzien.
Men laat alleen de besparingen zien maar nooit het hele kostenplaatje.

FRANK103 zei

@sjoerd: de middenweg is niet makeloijk te vinden...

@stef: klopt, er is voor de consument geen concurrentie op het spoor, ik kan niet 10 minuten wachten en de trein van een andere aanbieder nemen. Eén keer per 15 jaar wordt een traject aanbesteed aan de hoogste bieder die tevens (zachte condities) kwaliteit en continuiteit kan bieden.

@René: bij echte concurrentie op het spoor zouden we er beter van moeten worden, maar net als bij de energiebedrijven en kabelexploitanten is er geen concurrentie.

@Ad: helemaal mee eens!

@Brillie: alles is hachelijk

@Gert: de kosten gaan voor de besparingen uit, soms kost een ontslagronde meer dan mensen via natuurlijk verloop laten afvloeien, mensen gaan op hun dikke oprotpremie wachten....

lokkie zei

Ik heb alleen naar de mooie plaatjes gekeken.