woensdag 5 januari 2011

Over neef Erik en blauwe flitsen

Nu de weersverwachtingen weer goed zijn (geen sneeuw) had ik besloten weer richting neef Erik te gaan om te helpen met de bouw van zijn spoorbaan.


Ries was er natuurlijk ook en had nog een verjaardagskadootje voor me mee, een werkelijk briljant boekwerk, een hachelijke dioramaplank en bijbehorende Roco vrachtwagen. (zie hieronder)


Vorige week, zonder mijn inspirerende aanwezigheid, waren ze niet verder gekomen dan de koffie met bijbehorende versnaperingen. Gisteravond gingen we daadwerkelijk naar zolder, waarbij Erik halverwege de trap vertelde dat afgelopen weekend de zekeringen van de spoorbaan er als vanouds uit vlogen. Kortsluiting dus!


Na 5 minuten op zolder hadden we de boosdoener al in de gaten, op een wissel (nummer 15, zie hierboven) trokken alle slepers van lok en rijtuigverlichting fraaie blauwe vonken. En vervolgens brandt de zekering (1) door.


Dus gaat de wissel eruit om vervangen te worden voor een andere wissel, die ergens op de baan zwerft. Maar waarom zwerft zo'n wissel eigenlijk ergens op de baan?


Dat blijkt al snel, ook die wissel trekt een paar blauwe vonken en weer brandt de zekering (2) door. Dan wissel 1 maar eens nauwkeuriger bestuderen, die blijkt een gammel binnenwerk te hebben (bij het relais maakt deze kortsluiting) waar wissel 2 vooral defect is doordat deze verbogen is (geweest). Het binnenwerk van wissel 2 gaat dan in wissel 1 zodat weer een goed werkend wissel is ontstaan.


Mechanisch gammele wissel 2 krijgt het gammele binnenwerk van wissel 1 en wordt ergens op de baan gelegd, zodat we in de (verre) toekomst zomaar weer (geheel toevallig) een wissel tegen komen waarvan we niet meer weten wat daar mee aan de hand was. Gaaaap. Is er trouwens iemand die dit leest?


Terwijl Erik de bedrading onder de tafel weer in orde maakt (digitale aansturing van het wissel) storten Ries en ik ons op de schuimkransjes. (zie hieronder vóór het storten)


We bespreken de aanwezigheid van een brandplek in het nieuwe vest van Ries, waarvan Mariëlle niet weet hoe deze in dat vest gekomen is en waarbij een zwarte watervaste stift toch aardig de schade camoufleert. Voor de techneuten onder de blogbezoekers: soldeerbouten kunnen hachelijk zijn..... 


In de kast zwerft een 132 met een best wel betrouwbare programmerbare TAMS decoder van 5 euro, die uiteraard niet van zijn plaats komt.


En er zwerft een fraaie beige-blauwe 140. Volgens het speakbriefje met een hoogvermogen motor. Dus gaat hij voor de TEE (7 blikken rijtuigen met ieder een sleper) en na 2 rondjes volle bak schiet de thermische beveiliging erin. 


De hoogvermogen 140 trekt meer stroom dan de 103 (hierboven, links achter de Mercedes)! Dat vraagt om meer proefjes en dus zijn we 10 minuten later weer 2 doorgebrande zekeringen verder.


Het is inmiddels 22.30 geweest, tijd om weer naar huis te gaan. Precies 4 zekeringen verbruikt, het was weer een productieve avond! Traumatisch? 

10 opmerkingen:

Sjoerd zei

De electronica blijft toch het zwakke punt van de nieuwere banen. Ik blijf erbij dat wisselstroom voor de aandrijving beter is dan gelijkstroom. Ik moet me toch eens in de nieuwere banen gaan verdiepen.

Anoniem zei

Lekker hoor blauwe vonken trekken.
Gewoon een paar zwaardere zekeringen erin en gaan met die banaan.

FRANK103 zei

@sjoerd: inderdaad!

@lokkie: ik geloof dat er al een 10 ampere zekering in zit, nog meer lijt me hachelijk!

www.brillie.nl zei

Ik zie nog steeds dat uw installatie niet voldoet aan de NEN2212 en de NEN2532. Daarnaast zijn de EMC regels ook geschonden. Hachelijke zaak waarschijnlijk, maar u moet ook via ISO gaan werken in uw hobbie.

Suske. zei

met mijn inspirerende aanwezigheid, zou je ook niet verder gekomen zijn dan de koffie met bijbehorende versnaperingen.
Van AC/DC versta ik ook geen snars laat staan dat er treinen mee op aan de praat zou krijgen.

FRANK103 zei

@brillie: je bent echt toe aan een nieuwe bril, er staat toch met enige regelmaat dat het de spoorbaan van neef Erik is, je hebt hier ook al vaker kunnen lezen dat neef Ries en ik commentaar geleverd hebben op de uitvoering van de bedrading. Maar het is en blijft de spporbaan en verantwoordelijkheid van Erik!

@suske: al doende leert men!

Renesmurf zei

Alles gaat stuk, en dat moet dan weer gemaakt worden.

Gert zei

Ja, ik heb alles gelezen. Het is dus net als met slotracen. Of het gaat met de stroomtoevoer niet goed of de wagens krijgen te weinig stroom.
Vraag: Wordt er nog een berg gebouwd onder het kasteel op de laatste foto of is dit de definitieve uitvoering?

FRANK103 zei

@rene: ja, maar sommige reparaties zijn minder leuk!

@gert: bij analoog racen is er minder bedrading, meeste fabrikanten maken het ook best degelijk zodat alleen bij sommige thuis- en clubbanen het risico van slechte stroomvoorziening bestaat. Maar eerlijk gezegd ben ik dat nog weinig tegengekomen, meestal worden storingen bij slotracen veroorzaakt door de slepers van de auto of de bedrading in de auto, beiden zijn makkelijk te verhelpen.
De baan van Erik is nog in aanbouw, veel meer dan een houten tafel met rails is het niet. Omdat er nog zoveel werk in de bedrading zit is het ook niet verstandig nu al aan het landschap te beginnen. Maar eerlijk gezegd denk ik niet dat de spoorbaan van Erik veel verder komt dan dit, ik denk niet dat er ooit een fraaie berg op zijn baan te zien zal zijn. Of het zal in 2025 zijn.

HenkG zei

Volgens mij heb je gewoon iets verwisseld....