zondag 14 augustus 2011

Tours de France

Dolenthousiast worden velen als je het hebt over de Franse plaats Tours, wellicht beter bekend als Tours de France.



Van heinde en verre komen dan spontaan allerlei lieden aangefietst in kleurige pakjes, achtervolgd door wagonladingen motorrijders en auto's (feitelijk dus volgauto's), naar Tours.



Hoewel Tours over een afzonderlijk station voor de TGV beschikt (La Gare TGV), toon ik hier La Gare SNCF.



Eigenlijk vind ik dat zelf ook sneu, want toen ik de bordjes La Gare TGV had gespot en de rest van de inzittenden van onze automobiel nog niet, heb ik een poging gedaan die bordjes te gaan volgen.



Maar ik werd jammerlijk verraden door de tomtom, die direct vervelende aanwijzingen (keer om, keer om) begon te roepen.



Natuurlijk riep ik meteen dat de tomtom op een verkeerd spoor was gezet (een tweede Braunschweig....) maar daar tuinde niemand van de familie 103 in.



Nadat de auto dus geparkeerd werd op loopafstand van allerlei klerewinkels heb ik de familie hun ding laten doen en ben ik achter alle fietsers aangelopen naar de hoofdattractie van Tours, de oude binnenstad met de vakwerkhuisjes.



Tja, die kon ik dus ondanks de vele fietsers in Tours niet vinden en het ANWB boekje met die handige stadsplattegrond van Tours lag nog op de camping.



Het kopstation van Tours is dan een goede tweede optie (Franse treinen zijn nu eenmaal niet zo boeiend) en staat bovendien met handige bordjes aangegeven (valt dan weer mee van die Fransen...).



Uiteraard zag ik bij binnenkomst net een TGV vertrekken, wanneer een volgende kwam is mij niet duidelijk geworden.



Na ruim een halfuur kopstation Tours vol lelijke treinstellen begrijp ik niet waarom zoveel lieden enthousiast reageren op de naam Tours de France, wellicht drinkt men toch niet voldoende de wijn met mate.



En meer dan één TGV op afstand zat er ook niet in.



Pénible?

4 opmerkingen:

www.brillie.nl zei

Zonder kerncentrale is dit snel verledentijd.

Sjoerd zei

Je collectie treinen is weer behoorlijk uitgebreid zie ik...

FRANK103 zei

@brillie: er staan hier in de buurt meerdere kerncentrales, maar die zijn niet erg fotogeniek.

@sjoerd: (alleen) de tgv ontbreekt.....

Ad zei

Ik vind die Franse treinen eigenlijk nog niet zo slecht. Mooie foto's trouwens