donderdag 26 januari 2012

Tijd voor iets nieuws!

Sinds het begin heet dit weblog Frank-103, waarbij het 103 deel vernoemd is naar de wereldberoemde lokomotiefserie 103.


De kenners roepen dan direct dat die serie 103 inmiddels is afgevoerd.



Naar een museum (12 stuks) of naar de sloop.



Op de zolderspoorbaan rijdt naast een klassieke beige-rode 103 ook een nieuwrood exemplaar met een slabbetje.



Maar het mag deze lokserie niet helpen, ook op de zolderspoorbaan slaat de vernieuwing toe!



De 103 was de opvolger van de bouwserie 118 en van de snelle stoomloks van de serie 01.



Als eerste moderne bouwserie werd in de jaren 50 de eenheidslokserie 110 ontwikkeld, waarvan julie op de foto hieronder een lok uit een verbeterde serie zien.



Eén lokserie voor alle soorten treindiensten bleek niet te voldoen , de 110 bleek niet sterk genoeg voor goederentreinen en te duur voor de lichte personentreinen.



Dus kwamen er meer bouwseries eenheidsloks, de 140 is een goederentreinlok en is een 110 met andere tandwieloverbrenging.



De 141 is een kortere, eenvoudiger (transformator) en minder sterke uitvoering van de 110 en een lichte lok voor personen- en goederentreinen.



Voor hele zware goederentreinen werd de serie 150 gebouwd, een CoCo lok. Voor luxe 200 km/u snelle TEE treinen werd dan de 103 ontwikkeld, een 6-assige versie van de 110 met aerodynamischere kop.



Die snelle TEE treinen werden al heel snel lange zware intercity's en de 103 bleek niet sterk genoeg, en door zijn 3assige draaistellen een aanslag op wissels en bochten.



Als beoogde opvolger van de 103 werd in de jaren '80 de serie 120 gebouwd, deze loks waren voorzien van de toen nieuwe thyristor techniek (draaistroommotoren) en bleken te onbetrouwbaar als opvolger voor de 103.




Als verbeterde versie van de 120 werd de serie 121 ontwikkeld, deze werd vervolgens, heel logisch, de bouwserie 101 genoemd.



Net als van de 103 werden er 145 gebouwd.



Een Märklin lok van de serie 101 staat - als nuttige en noodzakelijke aankoop -sinds woensdag op de zolderspoorbaan.




Eindig ik met de vraag aan de bezoeker van dit blog: moet ik mee met de tijd en nu mijn naam wijzigen in Frank-101?

9 opmerkingen:

Renesmurf zei

Ik vind ze er op het spoor met een achtergrond beter uitzien, dat lijkt echter.

FRANK103 zei

@René: ben ik met je eens, maar ik wilde een keer mijn fotostudio uitproberen en dat kan in de woonkamer, kan ik meteen ook Avatar kijken....

Sjoerd zei

Absoluut op tegen... Als je er nu 1200 van zou maken, oke. Maar 101 is niks...

FRANK103 zei

@sjoerd: het frank-103 wagonnenweblog, zie linksboven bij de links, is het frank1202 weblog. Zo heb ik ook nog een frank1631 en een frank194 weblog. Dan kan een 101 blog toch ook?

Erik zei

Je mag ook hachelijk.blogspot hebben hoor neef!

Drs. Johan Arendt Happolati zei

Ik ben niet zo te vinden voor naamsveranderingen. Blijft u maar gewoon Frank-103.

Koos Alberts zei

Bedenk dat de 103 de 101 gaat overleven!

FRANK103 zei

@erik: is goed hoor, gaan we jouw loks er op zetten!

@drs: is frank-103 niet ontzettend 2011?

@Koos: tijd zal het leren!

Suske. zei

gewoon verder doen onder deze naam, zo kennen we je nu eenmaal, alhoewel...kennen is een groot woord !