maandag 27 februari 2012

Rail en nuttige noodzakelijke aankopen


Vanmorgen zijn we naar de treinenbeurs Rail in Houten geweest.



En daar zijn, naast allerlei fraaie spoorbanen, ook koopjes.




Nu heb ik in Amsterdam Westpoort al een paar keer deze Portfeeders lok gezien,



dan mag die op de zolderspoorbaan natuurlijk ook niet ontbreken!



Dus in plaats van een zeer fraaie en voordelige Duitse 110, 111 of 120 heb ik vooral gekeken naar een Portfeeders lok.



Dan kan je kiezen tussen de Märklin digitaal hoogverkogen uitvoering of bijvoorbeeld de Piko uitvoering.



Het verschil is volgens de kenners op internet vooral de prijs, van minimaal 179 euro voor de Marklin tot 105 euro voor de Piko lok.



Omdat Piko ook diverse andere fraaie uitvoeringen van de ze lok op de markt gaat brengen (zoals de HUSA) heb ik voor de Piko gekozen.



Vanzelfsprekend heeft de Piko plastic tandwielen en de Marklin lok metalen tandwielen, en natuurlijk gaat metaal langer mee. Dus ga ik de Piko de komende tijd goed aan de tand(wielen) voelen.



Maar rijden de treinen zoveel dat de plastic tandwielen verslijten?



De eerste rit op de zolderspoorbaan was trouwens goed, de lok rijdt netjes.



Maar ik ga nog verder testen!

11 opmerkingen:

Renesmurf zei

Daar heb je gelijk in, het mag niet ontbreken en moet getest worden!

Sjoerd zei

Mooie loc. En het moet wel hobby blijven... Dus af en toe een mooie loc voor wat minder moet kunnen toch.

Suske. zei

leuke hobby in ieder geval.
Enig idee hoeveel loc's je ondertussen hebt ?

Koos Alberts zei

Nu wil alleen het toeval dat je een ACTS-loc hebt gekocht, terwijl je in de Westhaven een Captrain-loc hebt gezien. Snapt u het nog?

FRANK103 zei

@rene: zonder lok viel er ook niets te testen, en aangezien er zo nu en dan getest moet worden.....

@sjoerd: ik ben al een tijd op zoek naar een geldboom voor in de tuin, maar de zoektocht heeft nog niet tot een succes geleid. Hetzelfde geldt voor een winnend staatslot.

@suske: ja, dat weet ik heel precies, je kan het ook op het weblog zien, links bovenaan staat het lokomotievenpark van frank103.

@koos: daar heb je al eens eerder over gereageerd, eerlijk gezegd ben ik niet zo'n kenner mbt ACTS, maar ik denk dat je bedoelt dat de lok op de foto in Amsterdam Westpoort een gehuurde / geleasde lok is (van Captrain of aan Captrain) en dat de Piko lok een lok is die ACTS in eigendom heeft. Als ik het niet goed heb mag je het natuurlijk zeggen!

FRANK103 zei

@koos: ik heb het vorige bericht over de portfeeders en de reacties nog eens nagelezen, de lok was van een derde (Captrain?) en werd verhuurd aan ACTS. Vandaar de Portfeeders beschildering.
Wat had ik gemoeten zonder de reaties van de kenners?

Koos Alberts zei

Portfeeders was een initiatief van ACTS om rangeerdiensten in de havens aan te bieden. Dat werd erg ambitieus opgepakt en enkele locomotieven (3 of 4) kregen een passend Portfeeders-uiterlijk. Helaas is dat Portfeeders-gedoe op niks uitgedraaid. Toen ACTS teveel G1206-locs had, hebben ze er een aantal teruggegeven aan de leasemaatschappij, waaronder de 7102. Deze is weer doorverhuurd en uiteindelijk bij Captrain terecht gekomen. Echter: de bestickering die ACTS heeft aangebracht, is nooit verwijderd!
De 7109, die Piko levert, is nog even voor ACTS blijven rijden. Maar Husa (waarin ACTS is opgegaan) heeft deze loc inmiddels ook afgestoten. Deze loc heeft haar Portfeeders-jasje wel uitgetrokken en rijdt nu voor Locon, nog steeds in Nederland.
Husa heeft nog één Portfeeders-loc, en dat is de 7101.

tot zover een berg nutteloze informatie waar eigenlijk niemand wat aan heeft.

FRANK103 zei

@koos: nou, ik geloof wel dat zo'n reactie honderden extra bezoekers oplevert hoor. Van de club van mensen met slaapproblemen

;-)

De HUSA gaat hier ook komen hoor!

Agnès zei

Ik had vroeger ook iets met treinen, maar ik doe er eigenlijk niks meer mee. Als ik je foto's bekijk en je verhalen lees dan is dit toch wel een heel leuke hobby. Agnès

p.s. Ik kom hier via Koos Alberts site.

FRANK103 zei

@Agnès: iedere hobby waaruit je plezier en onspanning haalt is goed (mits legaal en niet gevaarlijk etc). Welkom uiteraard hier, je ziet dat Koos ook erg veel verstand van treinen heeft, en in het bijzonder die van ACTS....

Anoniem zei

Mooie aanwinst.