vrijdag 20 april 2012
De 151
Ik kan moeilijk vertellen dat het gaat om een noodzakelijke aankoop, er staan genoeg loks in de vitrinekast die de goederentreinen kunnen trekken waar de 151 ook voor bedoeld is. (hieronder: de 194 uit de jaren 1930, de voorloper van de 150 en 151)
Toch ben ik al een aantal jaren aan het kijken naar een 151, als uitbreiding voor mijn verzameling eenheidsloks.
Daarbij moet ik zeggen dat de 150, ook een eenheidslok en de voorloper van de 151, niet door Märklin was uitgebracht als model, naar een 150 kijken was dus best wel lastig!
Deze 151 werd op marktplaats aangeboden door iemand hier in de buurt, voor een schappelijke prijs.
Dat wil zeggen, een analoge lok koop je voor rond 50 euro, dan moet er een ESU decoder in (28 euro) en een permanent magneet (10 euro) of een hoogvermogen motor (30 euro),
een digitale lok komt dan minimaal op 88 euro (3-polig) of 108 euro (hoogvermogen).
Deze digitale hoogvermogen lok zat hier wat betreft prijs tussenin, en hoeft niet meer omgebouwd te worden.
(hieronder: de hoogvermogen motor van de 151)
Op de spoorbaan op zolder was het even het digitale adres instellen,
(hieronder: de decoder, met dipswitches voor het instellen van het adres, en potmeters voor het instellen van de mate van optrekken en afremmen, en van de topsnelheid)
daarna reed de lok probleemloos zijn rondjes.
Een mooie aanwinst!
Heikel?
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
8 opmerkingen:
Het blijft natuurlijk een hobby, en dat kost geld...
't Is nu nog meer eenheid op je baan; mooie loc hoor!
@sjoerd: vrouwen verzamelen schoenen, mannen treinen.....
@ad: een originele marklin hoogvermogen lok rijdt ook geweldig, naast het boeiende uiterlijk!
Je bent er nooit mee klaar, daar zorgen ze wel voor!
Mooie loc Neef, de jacht op kolenbakken is geopend?
@René: dat is ook de definitie van een hobby!
@Richard: inderdaad, daar kan ik er wel een aantal van gebruiken.....
Laat er ook eens twee tegen elkaar knallen...
@brillie: dat laat ik over aan NS.....
Een reactie posten