vrijdag 20 april 2012

Eenheidslokomotieven


Na WO2 begon in Duitsland bij de wederopbouw de elektrificatie van de spoorwegen. Daarvoor waren ook nieuwe e-loks nodig, gedacht werd aan één bouwserie, de E46.
(hieronder: de 141 met enkele lampen)


Het bleek al snel niet mogelijk één serie te ontwikkelen voor lichte personentreinen, zware goederentreinen en voor (zware) sneltreinen.
(Hieronder: E41 als groene goederentreinlok)


Dus werden er meerdere series ontwikkeld, de eenheidslokomotieven, dit zijn de goedkopere en minder sterke E41 (141) voor lichte treinen,
(hieronder: 141 met dubbele lampen)


de E10 (110) voor zware intercity's,
(hieronder: 110 met vierkante Klatte roosters


de E40 (140, een 110 met andere tandwieloverbrenging) voor middelzware goederentreinen

(hiueronder: 140 met ronde roosters en rondlopende dakgoot)


en de E50 (150, CoCo lok) voor de zware goederentreinen.
(hieronder: 140 met vierkante Klatte roosters en dakgoten boven deuren en ramen)

Van deze series werden een aantal subseries afgeleid, van de 110 (140 km/u) werd een 112, 113 en 114 afgeleid, een 160 km/u snelle lok. Voor in de bergen werd er een 139 gebouwd (110 of 140 met elektrische rem).



De 110 was er met een oude vierkant lokhuis, bij latere series werd een 'strijkboutneus' toegepast. Ook zijn bij meerdere series de roosters in de zijkant voor het aanzuigen van de koellucht gewijzigd.
(hieronder: bugelfalten 110 met doorlopende roosters)


De 112 was met 160 km/u te langzaam bevonden, opvolger was de sterke serie 103.



Andere verbeterde series waren de 111 voor de 110
(hieronder: 111)


en de 151 voor de 150



en de multicourante 184 (meerstroomsoortenlok, rijden tussen Koblenz en Luxemburg).



Zoals op de foto's te zien is heb ik van deze eenheidsloks al een aantal exemplaren op de spoorbaan staan (of op de spoortafel van Erik).
(Hieronder: 111 in Rijn-roer kleuren)


Een 151 staat bij mij hoog op het wensenlijstje, wellicht kan ik daar binnenkort meer over vertellen!
(verder staat daar ook een blauwe eerste serie 110, met ronde roosters en een beige blauwe 111)


Heikel?

6 opmerkingen:

Sjoerd zei

je hebt helemaal gelijk, dit is teveel van hetzelfde...

Suikermuis zei

Ik ben duidelijk het spoor volledig bijster!

Renesmurf zei

ja, wat veel soorten zijn er nog!
En wat een raar woord eigenlijk, ontwikkelen, het is gewoon bouwen.

FRANK103 zei

@sjoerd: teveel? Kijkt me onmogelijk!

@Ronald: teveel uitlaatgassen van de Burton opgesnoven?

@René: ontwikkelen is de ontwerp en testfase, er werden eerst 4 loks gebouwd met verschillende aandrijftechniek, door verschillende fabrieken. Na een paar jaar testen werd de beste uitvoering gekozen voor het bouwen van de zogenaamde hoofdseries.

Ad zei

Met zoveel eenheid op de rails zie ik de bomen door het bos niet meer. Leuk verhaal,

FRANK103 zei

@Ad: een waargebeurd verhaal!