donderdag 31 mei 2012

De Lima Muizenkop, deel 2

 Nadat we (vooral of beter, voornamelijk, neef Erik) de Lima Muizenkop hadden voorzien van een ESU decoder en LED verlichting, bleek het treinstel bij mij op zolder vrij belabberd te rijden.



En dan druk ik me voorzichtig uit.



Dus ging het treinstel dinsdagavond mee in de Ford naar Erik, om daar eens wat ronden te rijden.



Al snel zagen we een brandplek aan de onderkant van de trein, zou de decoder zo warm worden dat het goedkope Italiaanse Lima plastic smelt?



Dat bleek gelukkig niet het geval, het blijft goedkoop Italiaans plastic, maar de Duitse ESU decoder wordt niet erg warm.



Na een best wel deskundige behandeling door Ries van het middelste draaistel, een jacobs draaistel voor de kenners, kunnen de kappen beter ten opzichte van elkaar bewegen.



De trein ontspoort niet meer.



De sleper maakt nog wel kortsluiting (raakt de assen - de massa- van het draaistel waaronder hij zit) waardoor Erik toch weer een paar zekeringen moet vervangen.



We maken een filmpje voordat Ries zich op de sleper stort,




met tot op heden weinig succes.



De LED verlichting lijkt het ook niet geweldig te doen, er komt dus een derde deel op dit blog over 'de muizenkop'.



Hachelijk?

12 opmerkingen:

lokkie zei

Het wordt tijd voor een muizenval denk ik.

FRANK103 zei

@lokkie: we hebben een kat, Bips. Maar die is niet zo gek op Italiaanse rommel....

Sjoerd zei

Volgens mij gaat dit verhaal nog een staartje krijgen.

Renesmurf zei

Dat kan nog eens helemaal fout aflopen, dat er brand uitbreekt of zo. Dus maar goed dat je zo oplet!

Ad zei

Muizenissen, muizenvallen, muizenplagen, muizenkoppen, missschien helpt een handje muizentarwe (flauw!). Lima en Märklinsrails leveren vaak problemen op. Mijn ervaring met Lima-materieel op Märklin K-rails zijn niet echt geweldig. Vooral in de krappe bogen (360 mm straal)heb je snel problemen. Dat geldt in beperkte mate ook voor Roco en Fleischmann. Hoe is dat bij jou op de baan?

www.brillie.nl zei

Als je ook zo met je treinstel omgaat springen, en in het vuil van de straat doet werpen, is het ook geheel niet vreemd... dat die warm loopt. Duidelijk premide zaak.

FRANK103 zei

@sjoerd: klopt!

@rené: we houden het goed in de gaten, we willen liever geen brand.

@Ad: ik heb met dit model problemen door de enorme afstand tussen de draaistellen, dardoor ramt deze de wissellantaarns. Hiervan heeft mijn piko hondekop ook last. HAG modellen ontsporen op hellingen en bij roco leveren de kortkoppelingen vaak ontsporingen op. Lima en Rivarossi met Marklin wielen gaat wel goed, maar verder ben ik niet enthousiast als het gaat om andere merken dan Marklin. De loks van roco (gemaakt voor marklin) zijn trouwens wel goed.
Mijn fleischmann sprinter loopt zeer matig, de plan V loopt wel heel goed.

@Brillie: het is een hele eer dat die muizenkop in de ford mocht, dan verwacht ik geen klachten of verhitting!

Erik zei

Argh, wéér dat zelfde muziekje :)

Misschien maar andere draaistellen eronder zetten? Kunnen we gelijk iets doen aan de ruimte tussen de stellen...

FRANK103 zei

@Erik: ik vind het juist een leuk muziekje....

Andere draaistellen? Die is dat hok niet waard, dan gaat de decoder eruit en gaat hij in de kliko. Of voor weinig op marktplaats!

Renesmurf zei

Als ik zeg dat het racen is dan is het racen.

FRANK103 zei

Moppersmurf!

Paul Niessen zei

Mocht het met die muizenkop toch niets worden, haal dan de decoder eruit en wil je hem in de kliko gooien, wacht dan nog heel even daarmee:

Mijn neefje van 7 is een enorme treinenfanaat en heeft sinds kort een Märklinbaan, die ik met hem aan het opbouwen ben. Een groene muizenkop is enorm welkom, ook al is ie technisch niet oké, hij zou er blij mee zijn. Hopelijk denk je eraan als je het deksel van de kliko opent vóórdat je hem erin mikt ;-)

Thanx, en alsnog veel succes met de ombouw van de Lima muizenkop!

Gr. Paul