woensdag 17 oktober 2012

Over neef Erik en de Traxx

 
 
Hoewel er gisteravond voetbal op TV was, zijn Lisanne en ik met de automobiel naar neef Erik gereden om aan de spoorbaan te knutselen.



Dat knutselen bestaat voor een niet onbelangrijk deel uit koffie drinken en voetbal kijken, waarbij Lisanne heus niet alleen mee mag omdat ze zo deskundig koffie in kan schenken.




Deze week is de Marklin SBB 482 mee om wat rondjes op de spoorbaan van Erik te rijden,



een lok die ook te zien was in Amsterdam Westhavens.





Deze korte inleiding leidt dan tot de vraag die jullie allen ongetwijfeld bezig houdt: is de SBB 482 een lok van de Eurosprinter familie van fabrikant Siemens?




Wikipedia geeft het antwoord:



het is een lok van de Traxx familie van Bombardier, een concurrent van Siemens. Waarbij Traxx uiteraard staat voor Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility.



Omdat jullie het graag willen weten en ik toch een tijdje op wikipedia heb gezocht:
de bouwserie 120 werd gebouwd door AEG en Henschel en heeft geleid via de 12X (bouwserie 128 van AEG) tot de bouwseries 101 (opvolger van de 103, gebouwd door ABB Transportation) en goederentreinlok 145 (gebouwd door AEG).
AEG is in 1985 overgenomen door Daimler-Benz AG. ABB Henschel (ABB is Asea Brown Boveri) is in 1996 samen gegaan met Daimler-Benz AG tot Adtranz (ABB Daimler-Benz Transportation), wat in 2001 weer is overgenomen door Bombardier Inc.



Bekende Traxx lokomotieven zijn dan de DB series 146, 185, SNCB E186 (Angel trains, rijden oa de Fyra) en uiteraard de SBB series Re 482 en Re 484.




De PC die Erik vorige week had aangesloten op de Intellibox blijkt niet goed te communiceren met de Intellibox,

(Hieronder: de E186 182 van Railpool GmbH, verhuurd aan SBB Cargo, mei 2010, een TRAXX F140 MS van Bombardier)



het ophalen van een update van Koploper lukt ook niet, dus worden alle PC's verzameld tot Erik een goed werkend exemplaar heeft gevonden.



Een update van Koploper ophalen kost slechts enkele minuten en vervolgens blijkt de communicatie met de Intellibox en de spoorbaan te werken.



In de tijd dat Erik bezig is met de automatisering is de rest van de aanwezigen uiterst nuttig bezig met de SBB bouwserie 482,



een lok die als een van de eerste hobbyloks, gemaakt in China, met een cardanaandrijving en een gesloten motor midden in de lok, voor weinig bij de inmiddels failliete keten Totaltrain te koop was.



Met de sleper vóór rijdt de lok uitsteken, met de sleper achter ontspoort de lok op wissels.




Hachelijk?

7 opmerkingen:

Renesmurf zei

ja, zo knutsel je lekker door he, het is nooit af!

Sjoerd zei

Hij mag wel eens wat aan die kale houten stukken doen...

suske zei

ideaal weer om te knutselen aan treinen. En de koffie is natuurlijk mooi meegenoemen.

FRANK103 zei

@Rene: het is niet de bedoeling dat het ooit af komt.

@Sjoerd: eerst moet de elektronica het doen, anders kan je er later moeilijker bij

@Suske: als de regen op het dak tikt is het tijd om aan de spoorbaan te knutselen!

www.brillie.nl zei

Drink je nog koffie uit een pruttelkan? En dat laat je dan door een minderjarige inschenken? HACHELIJKE zaak weer.

Koos Alberts zei

Iets beter je huiswerk doen als je over de Traxx wilt vertellen ;-)

FRANK103 zei

@Brillie: dat is 3 (drie) keer een ja.
En het is lekkere koffie, dat scheelt vast weer?

@Koos: teveel details willen de bezoekers van mijn blog vast niet, maar dat ik de 145 een Traxx lok noem terwijl dit geen Traxx lok is, dat valt vast niemand op!

Mocht je zelf een mooi stukje proza over de traxx willen produceren, dan plaats ik dat uiteraard!