vrijdag 9 november 2012

Swiss made

 
Lang geleden maakten de bruine Zwitserse loks al een onuitwisbare indruk op me.
(hieronder: in Interlaken)



En tijdens latere vakanties in Zwitserland kon ik het niet nalaten foto's te maken van die loks van de BLS (Bern Lötschberg Simplon spoorlijn).



Een model van Märklin van deze loks is er niet.



De Zwitserse modeltreinenfabrikant HAG maakt wel modellen van deze BLS lok, die de kenners vast direct herkennen als een Re 4/4.



De modellen van HAG waren echter buiten budget.



Vele treinenbeurzen hebben we afgespeurd naar een betaalbare bruine (HAG) BLS lok, die we gemakshalve een poepdoos hebben genoemd.



Die keer dat in Houten een poepdoos aangeboden werd voor 100 euro had ik te weinig contanten bij me, dus snel Ries bellen om me even bij te springen.



Na een snelle kop koffie terug naar de handelaar blijkt dat van de 50 HAG loks op de tafel er één in de tussenliggende periode is verkocht: de poepdoos.



Afgelopen week werd ik er op gewezen dat er een poepdoos op Marktplaats werd aangeboden, digitaal en voor een schappelijk bedrag.



Dus heb ik een bod gedaan en afgesproken voor vanavond. Werd ik vanmiddag gebeld door de verkoper dat de poepdoos toch analoog is maar dat hij daarvoor wel iets aan de prijs wilde doen.



Dus heb ik op het 3railforum gekeken en advies gevraagd, hoe moeilijk en kostbaar is de ombouw naar digitaal?



Hoeveel poepdozen worden aangeboden op marktplaats en ebay en voor welke prijzen?



Ook voor een analoge lok bleek de aanbieding nog netjes, dus heb ik besloten de lok aan de verzameling toe te voegen, niet in de laatste plaats natuurlijk om de Europese economie uit het slop te halen.



Over de ombouw naar digitaal en de inzet op de zolderspoorbaan ga ik jullie in de toekomst vertellen.



Hachelijk?

7 opmerkingen:

Ad zei

Frank,

Die Zwisers kunnen er wat van hè? Allemaal stuk voor stuk beauties. Gefeliciteerd met de aanschaf en succes met de ombouw naar digitaal. We gaan het volgen!

FRANK103 zei

Hoi Ad,

ja, die poepdoos is prachtig om te zien en het model rijdt ook schitterend. De ombouw heeft geen haast, eerst een permanent magneet scoren. Maar daar ga ik allemaal over vertellen!

Vrgr

Frank

Anoniem zei

Eindelijk....!

Zijn ze vergeten de trappetjes en de rand van de koplampen zilver te kwasten?

Als je toch aan het verfen bent, even licht verouderen om van de plastic-look af te komen!

Neef

Anoniem zei

Gefeliciteerd met deze mooie poepdoos.

FRANK103 zei

@Ries: er hadden wat details met verf aangezet kunnen worden, maar als de lok op de spoortafel staat valt dat niet op. Maar een plastic look: neef ga je mond spoelen, buiten de spiegeltjes en de draaistellen is het ding helemaal van metaal. Het is een staal look, heel natuurlijk en heel fraai!

@Lokkie: analoog loopt hij erg mooi, na de ombouw naar digitaal kan ik er meer over vertellen!

Renesmurf zei

Ja, een mooie kleur, ik vind geel dan het mooist voor treinen, maar rood is een goede tweede, vooral deze kleur rood.

FRANK103 zei

@René: Deze kleur is inderdaad heel fraai, maar noemt men doorgaans wel bruin. Misschien is de kleurinstelling van je scherm niet helemaal top?