dinsdag 23 juni 2015

Het DB museum in Koblenz, deel 5: de moderne locomotieven


In de jaren '70 was het tijd voor een echte nieuwe elektrische locomotief, die net als de 110 bedoeld was om zowel personentreinen als goederentreinen te trekken.



Voorzien van nieuwe techniek, zoals een draaistroommotor. Omdat de lok toch erg storingsgevoelig was werden er in totaal 65 gebouwd, in plaats van de 600 die men van plan was te gaan bouwen.



De verbeterde versie van de 120 zou bouwserie 121 worden, maar kreeg nummer 101, de nieuwe sneltreinlocomotief die opvolger werd van de beroemde bouwserie 103.



Ook deze serie was niet zo betrouwbaar als verwacht, zodat tot begin 2015 nog steeds een 103 ingezet werd als intercity locomotief.



Voor zowel personen- als goederentrein locomotief werd de bouwserie 145 gebouwd,



de voorloper van de Bombardier TRAXX locomotieven (Bouwseries 146, 185, 186 en 187).



De 146 wordt ingezet als personentreinlocomotief en is vooral herkenbaar aan het bestemmingsbord boven de voorruit.



Van de TRAXX bouwserie's zijn zo'n 1.450 exemplaren gebouwd,



Ook veel commerciële spoorwegmaatschappijen rijden met de 185 en 186.



De 185 is daarbij een 2 stroomsoorten locomotief (15kV en 25 kV)



en de 186 een 4 stroomsoorten locomotief (1500 V voor NL, 3000 V voor België, 15 kV voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en 25 kV voor de Betuwelijn)



Naast de Bombardier TRAXX locomotieven zijn er ook de locomotieven van de Siemens Eurosprinter familie, de bouwserie 189.



Een stuk zeldzamer zijn de Prima locomotieven va Alstom.



Hachelijk?


11 opmerkingen:

Sjoerd zei

Ik vind dit echte eenheidsworsten... Niet echt spectaculair.

FRANK103 zei

@sjoerd: er zijn subtiele verschillen tussen deze loks, hoewel ik die zo niet kan noemen. De ene heeft vieze ramen en de andere heeft hele vieze ramen.

Kees zei

Hoi Frank,blijf lekker doorgaan,ook met hele vieze ramen ha ha ha. Het spoor blijft toch boeiend.
Groet kees.

Ad zei

Dit is smullen Frank, Bingo!

FRANK103 zei

@kees: treinen blijven boeiend, al gaat het bijvoorbeeld om het gebakje dat ze bij de koffie in een restauratiewagon serveren.....


@ad: ja, inderdaad!

gerdaYD zei

... en ik die dacht dat de mooie reportage over het spoorwegmuseum gedaan was gisteren... Kijk eens, niets is minder waar, hun collectie is blijkbaar onuitputtelijk! Ik kan het me indenken dat jij er niet alleen je hartje ophaalde maar ook je klikvinger flink aan het werk zette!

Renesmurf zei

Kwaliteit kan lang meegaan he, en als het goed onderhouden blijft voor altijd.

FRANK103 zei

@gerda: dat noemen ze wishful thinking. Of zoiets. Maar ik ga verder, ik heb 1100 foto's gemaakt met de nikon op sportstand. Daar ga ik er zeker nog een aantal van laten zien, gewoon omdat het kan!

@rene: als ze het materiaal goed onderhouden en droog stallen kan het lang meegaan, maar treinen blijven wel gebruiksvoorwerpen, het is het leukste om ze te zien rijden!

lionel lines fan zei

Dat die Prima zeldzaam is, lijkt mij een goede zaak. De 189 vind ik mooi zoals ze nagenoeg geluidloos door de Betuwe glijden. Je en die 120, ja dat blijft een rechthoekig aftreksel van de 103
Leuk om te zien,
Eggo

robalberts zei

Een logische nummering en een simpele standaardisering lijkt mij een stuk eenvoudiger.

Ach, ik ben maar een treinreiziger.
Als ik op tijd bij de juiste bestemming kom ben ik al blij.

Zonnige groet,

suskeblogt zei

ik zie ook treinen tijdens de week wanneer ik werk. penibel ?