(Roestrijden met de E91)
Om een treinen met stangenaandrijving avond te houden.
(Het roestrijden gaat beter met de snelle 114 met 4 TEE rijtuigen met slepers)
Die stangenaandrijving, voor de blogbezoekers die niet zo technisch aangelegd zijn,
(De Zwitserse krokodil, Ce 6/8 III Marklin 39562)
daarmee wordt de elektromotor van de trein aangesloten op de wielen,
zodat een kant op gereden kan worden.
(Twee van de bruine Zwitserse krokodillen)
Eigenlijk is een elektrische locomotief namelijk een elektromotor op wielen, die,
om lange aansluitsnoeren te voorkomen,
(Zweedse rangeerlocomotief)
haar stroom krijgt van de bovenleiding.
(Zwitserse rangeertractor, Brawa)
In de tijd van de locomotieven met stangenaandrijving was men technisch niet in staat
(Zweedse locomotief met houten opbouw, bouwserie D 1, Marklin 3170)
de diverse wielen onderling met tandwielen te verbinden of aan te sluiten op de elektromotor, daar gebruikte men stangen voor!
(Zwitserse Gotthard locomotief)
Ook zat er soms maar één hele grote motor in de locomotief,
tegenwoordig wordt bijna iedere as individueel door een elektromotor aangedreven.
(Italiaanse locomotief)
Vandaag laat ik de diverse bruine locomotieven uit de verzameling van Jeroen zien,
binnenkort komen de groenen, en misschien ook een filmpje.
Hachelijk?
17 opmerkingen:
Hallo Frank, dat zijn toch prima platen geworden! We gaan deze avond zeker nog een keer herhalen, al was het maar om stollingsproblemen in de lagers tegen te gaan. Het ritje is me dat zeker waard en de ontvangst in de familie is allerhartelijkst. Daar is niets hachelijks aan! Groet van Jeroen.
Geweldig die oude E-loks
@jeroen: gaan we zeker doen! Die stollingsproblemen kunnen een groot probleem worden, en dat willen we natuurlijk niet! Als Gerard volgende keer ook mee komt maken we er ook een foto happening van!
@paul: ja, die zijn erg geslaagd! Zelfs, of vooral, de Italiaanse lok is erg fraai!
Hele mooie foto's. Die Brawa was mij volledig onbekend.
Ja, en dan lopen er ook nog allemaal koeien, best veel zeg, en wat hebben ze weinig ruimte.
@sjoerd: de diepgang van dit weblog is soms ongeëvenaard!
@rené: ik heb niet meer ruimte voor een weide, de gedachte was dat ze daar staan te wachten tot ze in een veewagen mogen, maar dat is niet goed zichtbaar. Omdat het plastic modelletjes zijn is er geen groot probleem, anders had ik zeker contact opgenomen met de dierenbescherming!
Hoi Frank, tjonge tjonge wat 'n prachtige beelden weer. Super mooie locomotieven.
Heel boeiend geschreven en interessante technische uitleg, maar ik vrees tijdens het lezen het spoor kwijt geraakt te zijn. Heikel ?
Die Zwitserse krokodil... wat een merkwaardige locomotief is dit! Ik wist niet dat die bestond laat staan dat ik er ooit eentje gezien heb. Bedankt dus Frank, ik ga hier weer een beetje wijzer vandaan.
Fijne zondag hé en bedankt voor je reactie hoor!
Het ziet er zeer fraai uit. Mooi.
Als treinenliefhebber heb ik genoten van deze log. Heel veel achtergrondinformatie waar ik niet zo snel bij stil heb gestaan.
Bedankt Frank en tot spoors. Salu2 Albert
Frank, weer een geslaagd blog. Stangen (diesel en e-)locs waren m.i. voornamelijk van Zwitsers, Zweeds, Italiaans, Duits en Oostenrijks orgine. Hier heb je ze (behalve wat rangeerlocs niet zo gezien.
@kees: zeker!
@Suske: zeker!
@Gerda: die Zwitserse krokodil is zeer de moeite waard! En heel fraai om te zien!
@Marc: bedankt!
@Albert: eigenlijk moest die achtergrondinformatie ook op de achtergrond blijven, maar leuk te horen dat je het gelezen hebt!
@Ad: alleen de bouwserie 600, het bakkie, had stangenaandrijving. Het zal te maken hebben met wanneer men begon met elektrificatie van sporen.
Leuk verslag
De Zweedse rangeerlocomotief vind ik mooi! Ik heb totaal geen verstand van treinen en ga dat ook niet ontwikkelen. Maar ik kan wel zien wat ik wel of niet mooi vind. En het moet gezegd: wat een keus.
Lieve groet
De Zwitserse krokodil uitvoering vind ik wel bijzonder!
Vrolijke groet,
@gerard: bedankt!
@mirjam: het is al heel wat dat je naar treinen kijkt en er een mooi vindt! Dat is voor mij voldoende verstand van treinen!
@Rob: jij als kenner ziet vast dat het 2 verschillende modellen zijn. Mooi vind ik ze ook!
Een reactie posten