Mijn Marklin lok met nummer 189 027 is van DB Schenker Rail en toegelaten in Nederland, aan de witte balkjes op de neus is te zien dat mijn lok niet geschikt is voor Nederland, dan moet de lok in plaats van de balkjes een wit slabbetje hebben.
De 189 is zeer regelmatig bijvoorbeeld bij de Amsterdamse Westhavens te zien,

deze trekken dan met 2 gekoppeld zware kolentreinen van de OBA naar Duitsland.
Ook wordt dit type lok veel ingezet voor containertreinen naar Duitsland,

waar hij bij de grens probleemloos van de Nederlandse bovenleidingspanning (1500 volt) om kan schakelen naar de Duitse spanning (15.000 volt 16 2/3 hz) of op de Betuwelijn kan rijden (25.000 volt).
Op de zolderspoorbaan trekt de lok meestal kolen- of kalktreinen.
Hachelijk?
4 opmerkingen:
Ik had geen idee dat locs al dan niet toegelaten worden in één of ander land.
Dat weet ik dan ook weer.
@Francky: locomotieven moeten technisch gezien in een land kunnen rijden, denk aan de spanning op de bovenleiding, beveiliging en bijvoorbeeld de witte vlakken op de neus voor de zichtbaarheid, daarnaast moet de locomotief de aanwezige electronica en systemen niet verstoren. Dat wordt allemaal uitgebreid getest voordat een locomotief officieel wordt toegelaten in een land. Het komt voor dat een technisch geschikte locomotief toch niet toegelaten wordt, een voorbeeld was de Duitse 181 die zowel in Duitsland als in Nederland moest rijden. Deze zorgde door zwerfstromen voor zodanige verstoring van de Nederlandse systemen dat hij niet toegelaten werd. De Duitse 152 werd niet in Oostenrijk toegelaten omdat hij de rails te zwaar belastte in bochtige trajecten. Siemens heeft de 152 aangepast en de opvolger, de 182/Taurus, is wel toegelaten in Oostenrijk.
@Frank103 :bedankt voor deze uitleg. Zo leer ik weer wat bij.
Fijne avond.
@Francky: graag gedaan!
Een reactie posten