Van dichtbij vond ik hem er minder fraai uitzien, en dan de gedachte aan de matige rijeigenschappen van Lima zorgde er voor de Lima nooit mee naar huis mocht.
(Veel details op de draaistellen, die doorlopen tot de kap. Geen tandwielen zichtbaar, zoals bij de Marklin 1200)
Toen kwam (Rivarossi) Electrotren met een 1300. Een fraaie lok, zeker van dichtbij. De prijs en het plastic gehalte van de lok zorgden er voor dat ik deze lok ook zonder veel moeite in de winkel kon laten staan.
(Omgekeerd L sein, mooie ruitenwissers)
Maar dan lag hij voor een schappelijk bedrag op Eurospoor, een treinenbeurs, een geel/grijze lok in wisselstroom digitaal.
(Fraaie draaistellen, de neus is ook aangekleed met diverse slangen en stangen)
Eerst mag de lok op de baan rijden, de rijeigenschappen zijn goed, al maak ik me wel zorgen over de overdaad aan slap plastic op de draaistellen.
Als ik een wissel vergeten ben om te zetten rijdt de 1300 tegen een van hoogwaardig Duits staal gemaakte Marklin NS 1213 aan, een bergje plastic verraadt dat er iets is afgebroken.
Het kortkoppelmechanisme is aan een kant van de lok in stukjes uiteen gespat en op de rails beland, helaas zijn reserveonderdelen moeilijk te krijgen, sindsdien staat de lok in de vitrinekast. Inmiddels heeft ook REE Models samen met Artitec een 1300 uitgebracht.
(Aan de achterzijde 2 hoog geplaatste rode sluitlichten)
Met een verkoopprijs van rond 400 euro per lok blijft het bij deze Electrotren.
Hachelijk?
6 opmerkingen:
Ja, alles moet kloppen anders gaat het fout.
@Rene: een spoorwegongeluk zit in een klein hoekje!
De gevolgen van een treinongeval kunnen wel heel erg groot zijn. En zo'n 1200 kan wel wat verdragen...
@Sjoerd: de oude Marklin 1200 waren heel degelijk, niet stuk te krijgen. Met de nieuwe ben ik een stuk voorzichtiger, die bestaat ook voor een groter deel uit plastic. Hoogwaardig Duits plastic, dat wel!
Toch maar uit voorzorg een goede verzekering nemen. Je weet maar nooit.
@Suske: goed idee, maar dat is er waarschijnlijk niet.
Een reactie posten