woensdag 9 juni 2021

De buffers van de 1637


Als de nieuwe 1637 op de baan staat valt me direct op dat 1 buffer is afgebroken, zie foto's, en dat 2 andere buffers niet fris zijn. 

Daar ga ik mij zeker aan ergeren, dus bel ik een paar dagen later meneer Harlaar in Badhoevedorp, die gelukkig een zakje met 4 frisse buffers op voorraad heeft. 

Ik besluit direct het zakje op te halen en ook een verse sleper mee te nemen. 

Vanwege het mooie weer spring ik op de fiets, meneer Harlaar woont maar 21 kilometer verderop, een mooie afstand voor de racefiets! 

Een niet onbelangrijk onderdeel van de fietstocht is de pont over het Noordzeekanaal (foto is van pont Zaandam), 

al gaat dat wel ten koste van de gemiddelde snelheid. 

Na iets meer dan 2 uur ben ik weer thuis (1 uur 50 minuten fietsen incl. pont), tijd om de nieuwe buffers te monteren. 

De oude buffers breken spontaan af en zijn ook niet los te krijgen met een tangetje, 

de beelden van de accuboor en een 1 mm boortje bespaar ik jullie. 

Dan zijn de nieuwe buffers gemonteerd en staat de lok weer fris en fruitig op de spoortafel! 

Hachelijk?

3 opmerkingen:

Sjoerd zei

Je moet toch wat voor je hobby over hebben...

Ad zei

'T kost wat (moeite), maar dan heb je wel wat! Ik adviseer een buffer(voorraad) aan te leggen, om je locs fris en fruitig te kunnen houden. Bij mijn NMBS serie 201 loc is de bufferbalk een keer bij het uit de doos halen gebroken. Rechtstreeks bij Märklin was het onderdeel uitverkocht. Via Harlaar was het probleemloos te bestellen... Zo'n leverancier is als een buffer in moeilijke tijden!

FRANK103 zei

@Sjoerd: het is een soort van continu proces, deze hobby, gestaag gaat het door. Niet met een sneltreinvaart, maar meer een rustig boemeltje. Maar het gaat door!

@Ad: ik zag al voor me dat ik de buffers in Duitsland moest bestellen, met bijbehorende verzendkosten, of bij een Nederlandse winkel met maanden levertijd. Dat meneer Harlaar ze op voorraad had was een fijne verrassing, de beslissing een middagje vrij te nemen voor een fietstocht was ook zo gemaakt. Om een buffer aan buffers of andere onderdeeltjes aan te leggen vind ik lastig, van de andere loks is alleen van een piko lok wat afgebroken. Nee, ik denk dat ik het aanleggen van voorraden beperk tot slepers, koolborstels en antibslip bandjes. Ik reken verder op meneer Harlaar!