zondag 25 juli 2021

Wat wadlopen in Pieterburen


Via de personeelsvereniging kregen we een uitnodiging om wad te lopen. 

Het ging echter om een weekend, wat iets te lang is om wat te lopen. 

Alleen collega Petra, die hier trouwens niet genoemd wil worden, was te porren voor een middagwandeling op het wad, 

dus hebben we een datum en tijd geprikt bij www.wadlopen-pieterburen.nl, die ik hier wel wil noemen. 

Na een smakelijke lunch bij Petra reden we zaterdagmiddag naar Pieterburen, wat zelfs nog voorbij Groningen bleek te zijn! 

Na ons om 16.00 aangemeld te hebben en de gehuurde wadloopschoenen opgehaald te hebben was er zelfs nog tijd voor een koffie, 

daarna reden we achter de gids aan naar een dijk. 

Daar moesten de wadloopschoenen aan gingen we om 17.00 de blubber in. 

De aanwezige hoeveelheid blubber, daar kan de doorsnee sauna niet tegenop, maar de heilzame werking was direct merkbaar! 

Met een zacht briesje en lichte bewolking, een watertemperatuur van rond 22 graden en een luchttemperatuur van rond 23 graden was het uitstekend toeven op het wad. 

Nadat de meeste deelnemers toch minimaal tot de knieën in de blubber was weggezakt en het besef was gekomen dat schoon de auto halen nooit ging lukken, 

werden de blubberbaden en de waterpoelen steeds leuker. 

Foto's van 2 dames die zelf baantjes gingen trekken in een waterpoel bespaar ik de bezoeker van dit blog, maar het was heerlijk op het wad! 

De gids had naast diverse educatieve momenten ook een snackmoment ingelast, 

zodat de meegenomen krentenbol opgegeten kon worden. 

Een gevonden oester mocht ook opgegeten worden, 

een van de studentes die er een had gevonden deed dat ook met overtuiging! 

Dan gingen we rustig aan weer terug naar de wal, een verschrikte krab kon niet meer ontsnappen aan de camera, 

de gids had een iets betere route uitgezocht zodat het om een ontspannen wandeling ging. 

Rond 19.00 waren we weer op de wal, waar we ons moesten schoonmaken in een sloot, 

normaliter zou je je wel bedenken voor je in een sloot springt, 

nu iedereen toch onder de blubber zat maakt een sloot ook niet meer uit! 

Om 20.00 waren we terug bij de receptie in Pieterburen en besluiten daar ook te blijven eten om een zeer geslaagde wadloopmiddag goed af te sluiten. 

Echt een aanrader dus, wadlopen in Pieterburen! 

Hachelijk?

12 opmerkingen:

Sjoerd zei

Lijkt me heel leuk om te doen...

FRANK103 zei

@Sjoerd: we hadden natuurlijk alle weersomstandigheden meezitten, het wss heerlijk op het wad, dat maakte het wadlopen wel tot een uitzonderlijk leuk uitje! Ik kan het je aanraden!

MarcStouten zei

wat een avontuur en genot om dit verslag terug te lezen!

FRANK103 zei

@Marc: ik vond het erg leuk, dat wadlopen! Dat blijkt vast ook uit het bericht!

Noortje zei

Heel wat jaren geleden heb ik met de personeelsvereniging van het bedrijf waar mijn man werkte ook eens wadgelopen. Ik vond het geweldig. Wij gingen met een afgehuurde boot en na het wad lopen konden we ons aan boord douchen en hadden we een warm en koud buffet aan boord. Later zagen we ook nog zeehonden. Het was een geweldig uitje.
Ik vond alles wat de gids ons vertelde ook erg interessant.

FRANK103 zei

@Noortje: jouw wadloopuitje klinkt erg goed, zoiets gaan we een volgende keer ook doen!

Marco Luijken zei

Dat ziet er pittig uit deze zware klus.

Gr. Marco

P.S. Je moet toch de film van de Lion King terugkijken, want Timon is toch echt geen prairiehondje maar een stokstaartje...haha...!!

FRANK103 zei

@Marco: het was heel leuk!
Toch eens googlen op de verschillen tussen een prairiehondje en een stokstaartje, ik vind ze wel op elkaar lijken!

Suske. zei

En niemand die de krab ter plaatse op at ? Heikel !!

FRANK103 zei

@Francky: dat is Maurice uit de tekenfilm van Ariel, de kleine zeemeermin. Die kan je toch niet opeten?

Anoniem zei

Vooral leuk om anderen dit te zien doen !
Harry

FRANK103 zei

@Harry: toen ik eenmaalvies was van de blubber en ik met mijn voeten ook vast had gezeten vond ik het alleen maar leuker worden!