zondag 12 september 2021

Op tijd!


Per eind september 2021 stopt veel financiële hulp voor door de coronacrisis getroffen bedrijven. 

De fanatiekere spaarder moet ook rente betalen over zijn banktegoed. 

Uiteraard ben ik bereid mijn steentje bij te dragen om Nederland uit het slop te trekken. Na teveel bezoeken aan het verslavende horlogeforum had ik besloten om een tweede horloge aan te schaffen, een zogenaamde duiker. 

In 2020 had ik me door het horlogeforum al laten inspireren om een Citizen titanium horloge te kopen, met eco-drive (zonnecel) aandrijving. Deze duiker heeft een metalen kast, een rubber horlogeband en ook een eco-drive in plaats van een automaat (veer die opwind door beweging). De eco-drive ziet op een zonnecel die een accu oplaad waarna het horloge het tot 180 dagen doet, mocht de accu leeg zijn dan hoeft het horloge alleen maar in het licht gehouden te worden. 

Gebruikers van het horlogeforum beweren dat hun Citizen horloge met eco-drive het inmiddels al 20 jaar probleemloos doet. 

Op de foto's is te zien dat ik al mijn horloges van de afgelopen 30 jaar heb bewaard, een Beltron digitaal horloge, een Pulsar horloge, het Mondaine Zwitserse spoorweghorloge en mijn 2020 aanwinst het Citizen titanium horloge. 

Naast deze horloges heb ik in die 30 jaar ook een aantal leuke horloges gekregen of gekocht, een Lionel Amerikaans treinhorloge, 

Mickey Mouse horloge, een KPMG, een nep Breitling en een gebotst BMW horloge. 

Om in jaren 1930 outfit mee te kunnen doen met de Stoomtram Hoorn Medemblik had ik voor heel weinig bij een tijdschrift een tweetal zakhorloges gekocht (nummer 1 en 3 hieronder), 

die heb ik later vervangen (de 2 waren defect) door een echt Russisch opwindhorloge met een trein op de achterkant 

om vervolgens in 2019 ook nog eens een door Marklin uitgegeven zakhorloge aan de verzameling toe te voegen (Nummer 2). 

Om een volgende verzamelwoede te voorkomen 

lijkt het me verstandig me toch maar te  beperken tot modeltreinen om de Nederlandse economie te redden. 

Hachelijk?

11 opmerkingen:

Sjoerd zei

Voor het geld van een loc kun je nu zien hoe laat het is...

FRANK103 zei

@Sjoerd: zoals gebruikelijk heb ik internet afgespeurd naar een mooie aanbieding, het horloge is niet zo duur als een locomotief.

Suske. zei

Een mooie blog met een hoogstaand culinair einde. Zo hoort het !

FRANK103 zei

@Francky: ik zocht iets waarover ik kon schrijven en dan eindigen met een broodje doner. Horloges zijn goedgekeurd!

MarcStouten zei

Hachelijk, heb je nog een hobby waar wij het bestaan niet van wisten! Hoort er in jouw collectie eigenlijk ook geen tijdswaarnemingsklok? Voor slotcases met 3 sporen?

Noortje zei

Mijn man was ook gek op horloges en trouwes ook op klokken. Als ik al de klokken in huis zou laten lopen dan zou ik gek worden op het hele en halve uur van het slaan.

FRANK103 zei

@Marc: eigenlijk wel, al is voor onze Ninco baan een 2 spoor tijdwaarneming genoeg.

@Noortje: techniek en verzamelen zit in de genen, ik kan er niks aan doen. Ik heb ooit bijna een staand horloge gekocht, zo'n zware bim bam klok, uiteindelijk waren er andere prioriteiten.

Ad zei

Met modelspoor als hobby, moet je natuurlijk wel bij de tijd zijn en niet te vergeten; de tijd hebben. Ik heb de afgelopen 40 jaar een Swatch gehad. Kun je ook mee zwemmen. Mijn oude Swatches heb ik niet bewaard. Op een gegeven moment vindt mijn omgeving ze te afgetrapt en meestal verdwijnen ze dan...

Marco Luijken zei

Je treinen moeten wel op tijd rijden Frank...!!
Mooie klokkies.

Groeten, Marco

Labradoedel zei

Stoer horloge Frank, nooit geweten dat je ook al horloges verzamelt.
Harry

FRANK103 zei

@Ad: hier zijn de oude klokkies in een lade beland, ook doe ik niet zo lang met een horloge. Meestal 5 tot 10 jaar. Het zijn ook geen dure horloges, ik ben niet zo veeleisend.

@Marco: de machinisten kijken op hun telefoon, zo hoorde ik afgelopen week. Als er dan een telefoonstoring is staan de treinen stil. Heel hachelijk!

@Harry: eigenlijk verzamel ik geen horloges, ik heb gewoon moeite met weggooien. Van de horloges op de foto doen beide Citizen, het mondaine horloge, de nep-breitling (opwindhorloge) en het Russische opwindhorloge het. De rest heeft een lege batterij of is helemaal defect. Maar leuk vind ik horloges wel!