en vrijwilliger bij het Nederlands Transportmuseum (NTM) dat is gevestigd in de oude fabriek van Lucas Bols in Nieuw Vennep.
Tim helpt daar het TEE RAM treinstel te conserveren en heeft voor de stamtafel een excursie georganiseerd naar dit museum.
Het transportmuseum beschikt over een mooie verzameling bussen, over vliegtuigen, fietsen en zelfs een oud Amsterdams metrotreinstel.
En uiteraard een paar legervoertuigen, zoals deze pantserwagen.
Wij krijgen een lezing over het TEE RAM treinstel in de restauratiewagon van projectleider Hans Altena.
De lezing ging over de bouw van de treinstellen, de motorwagens door Werkspoor in Utrecht, de wagons door SIG in Zwitserland.
Over de jaren dat het treinstel is ingezet in Europa, daarna is het verkocht aan Canada en vervolgens zijn 5 rijtuigen uit Canada naar Europa gehaald door een aantal Zwitsers.
Die hebben de wagens moeten verkopen en zo zijn deze via diverse omzwervingen in het NTM beland.
De kwaliteit van de wagens is matig, de daken zijn verrot en zo zijn de hele rijtuigen vol gelopen met water.
De motorwagens zijn na 3 jaar Canada al verschroot,
ze waren niet opgewassen tegen de barre winters daar.
Hans zou de wagens graag gerestaureerd zien, en een Engelse class 37 als trekkracht,
maar daar is wel een paar miljoen voor nodig, dus of dit treinstel ooit weer gaat rijden is zeer onzeker.
Hachelijk?
10 opmerkingen:
eigenlijk zou je als vervoeder altijd een treinstel moeten bewaren voor het nageslacht. Gelukkig zijn andere treinstellen wel gered. Lijkt me wel leuk zo'n dagje uit.
Dit lijkt me een bezoekje meer dan waard. Mooie fotoreportage.
Jammer alls deze TEEniet gerestaureerd gaat worden.
Weer een leuke post over een geslaagd uitje. Huidige werkzaamhed nbstaan in het teken van conserveren on te voorkomen dat het treinstel nog slechter wordt. Ondertussen droomt men over mogelijkheden om ooit weer te kunnen rijden .
@Sjoerd: publiek is wel geïnteresseerd in een stoomlok, treinstellen zijn voor de liefhebbers. En ze nemen erg veel ruimte in.
@Francky: het museum is zeker de moeite waard!
@Ad: zo'n treinstel restaureren kost veel geld, dat is niet terug te verdienen met historische treinritten. En er is meer publiek voor een stoomlok.
@Erik: 4 miljoen voor een voetballer doet men niet moeilijk over.
Dankjewel Frank voor dit uitermate interessante verslag. In de zomer gaan Mara en ik het Transportmuseum zeker een keer bezoeken.
Spoorse Groeten Albert
@Albert: goed idee!
Dit was voor jou natuurlijk een leuk en interessant uitje
Bedankt voor het uitgebreide verslag, Frank 👍
@Noortje: zeker!
@Dick: graag gedaan!
Een reactie posten