donderdag 26 mei 2022

Wandelen met Erik


Ik had op 6 mei afgesproken met Erik van het treinenforum, die hier trouwens niet genoemd wil worden, om een gezonde wandeling op de Veluwe te maken. 

Zo'n wandeling begint dan 's morgens vroeg bij Erik thuis met een heerlijk kopje koffie en een vitaminerijk gebakje. 

Dan rijden we naar Apeldoorn voor de 11 kilometer lange wandeling over het Klompenpad Ugchelen (https://klompenpaden.nl/klompenpad/ugcheler-markepad/). 

Een heerlijke wandeling waarbij we wel een aantal keer fout lopen omdat we de bordjes erg onduidelijk vinden. 

Het is ook niet dat men op de Veluwe heeft bezuinigd op bordjes, ze zijn er in alle smaken! 

Als we bij Bospaviljoen 't Leesten ook weer ernstig verdwaald zijn moeten we daar wel een kleine verantwoorde pauze inlasten, 

om nieuwe energie op te doen voor de rest van de speurtocht! 

Gelukkig weten we daarna het juiste pad weer te vinden! 

Op dat pad ontdekken we trouwens een familielid van de Boa Constrictor, een geniepig kijkende meterslange slang. 

Volgens Erik gaat het, na enig zoekwerk op internet, om een hazelworm. 

Erik biecht dan op toch wel wat verstand te hebben van de flora en fauna waar we doorheen wandelen 

en kan zelfs een bramenstruik aanwijzen, 

dan moet ik daar toch een foto voor de geïnteresseerde bezoekers van dit blog van maken. 

Bijna aan het einde van de wandeling ontdekken we een woeste beek waarin volgens een daar geplaatst informatiebordje zogenaamde beekprikken zwemmen. 

Uiteraard heb ik ook daarvan een foto gemaakt zodat de bezoeker van dit blog toch enig beeld krijgt van de diepgang tijdens zo'n wandeling op de Veluwe. 

Als we na lang zoeken de auto teruggevonden hebben besluiten we de lokale middenstander meneer Bentink aan de Loseweg te Apeldoorn te bezoeken. 

Een leuk winkeltje vol nuttige hebbedingetjes van bijvoorbeeld Marklin en Roco. 

(Hieronder de nieuwe Roco 1631). 

Met veel zelfbeheersing heb ik de aankopen weten te beperken tot een postbode met een karretje van Artitec. 

Dan rijden we via Beekbergen terug naar de snelweg. 

In Beekbergen is het depot van de Veluwse Stoomtrein Maatschappij, 

we besluiten er snel even een kijkje te nemen nu we er toch zijn. 

De kenners zien vast dat de VSM een aantal grote Duitse stoomlocomotieven heeft 

en dat een bezoekje zeer de moeite waard is! 

Dan rijden we verder naar huis, een zeer geslaagd en gezellig dagje is weer ten einde. 

Hachelijk? 

10 opmerkingen:

Erik zei

Frank, het was weer een geslaagde wandeling. Mooie omgeving in toevallig in de buurt van het spoorgebeuren.
Voor de natuurliefhebbers lees waar bramen staan, bosbessen.

FRANK103 zei

De omgeving van Apeldoorn is zeer de moeite waard! Met veel bijzondere bomen en planten, geloof ik. Zoals bosbessen!

Weet je zeker dat het geen bramen zijn?

Suske. zei

Een culinair verantwoorde wandeling met als hoogtepunt die locs en ander tuig voor op de rails. Meer moet dat niet zijn.

Ad zei

Bij zo'n wandeling komt alles gewoon samen: natuurbeleving, spoorse zaken en verantwoord voedsel. Mooi toch?

FRANK103 zei

@Francky: ik had het niet beter kunnen verwoorden, zo moet een wandeling zijn!

@Ad: de dag uit was top en nu bij het maken van het bericht dan geniet ik er weer van! Dan missen jullie in het verslag nog dat ik in de hondenpoep heb gestaan en dat ik thuis chinees heb gehaald. Een topdag was het!

Sjoerd zei

Goh, eigenlijk heb ik hier weinig meer aan toe te voegen, ik ben gewoon te laat... Ik zag overigens een paar mooie Diesellocs.

FRANK103 zei

@Sjoerd: de kracht van de herhaling is groot! En ja, er zijn diesels in Apeldoorn!

Anoniem zei

Culinair verantwoord en de hobby winkel/treinen zijn niet vergeten!

Anoniem zei

Ik ben anoniem (Marc)?

FRANK103 zei

@Anoniem: als je jouw naam erbij zet ben je niet meer anoniem!