donderdag 16 juni 2022

Bibbel 14 juni 2022


Sinds 2007 maakte Bibbel, Bips voor intimi, 


onderdeel uit van ons gezin. 


Hij is uitgekozen door Wesley die hem krijgt voor zijn 8e verjaardag, er is -heel dubieus - dus vaak sprake van de harige witte Bips van Wesley.... 


Uiteraard gaat Bibbel veel op de foto, 


als jonge kater is hij een actief speelkameraadje voor de kinderen, 


weet regelmatig aandacht te vragen door bijvoorbeeld 


in hoge bomen te klimmen en er vervolgens niet meer uit te durven. 


Bibbel is vooral een gezellig beest die graag bij je zit.


Met het verstrijken van de jaren wordt hij steeds iets rustiger. 


Aan dat rustige leven komt op brute wijze een eind op zaterdag 28 september 2013 


als Jacqueline Loki komt brengen, een Noorse boskat. 


De naam Loki komt uit de Noorse mythologie en staat voor plaaggeest, 


en dat heeft Bibbel geweten! 


Buiten trekt Bibbel veel op met Kitty, de kat van Caroline en Rik, 


ook heeft hij veel vogel- en muizenvriendjes, wat overigens niet wederzijds is. 


Van deze vriendjes blijven doorgaans niet meer dan wat veertjes en een staart over. 


Als gezonde stevige kat weegt Bibbel in die tijd rond 6 kilo, 


volgens de dierenarts is het een grote sterke kat. 


De jaren vliegen voorbij en Bibbel wordt merkbaar ouder, dat merken we vooral als hij in 2020 al slechter gaat lopen. 


De dierenarts denkt dat hij stram is en vooral na het slapen wat stijf. Het zijn de coronajaren, iedere thuiswerkdag ligt Bibbel op het logeerbed achter me, ga ik koffie halen dan loopt hij mee naar beneden voor brokjes en wat water, om daarna weer met me mee naar boven te lopen om zijn dutje voort te zetten. 


Uiteraard komt hij ook op de tuinstoel naast me zitten zodra ik denk dat het weer daarvoor geschikt is, zelfs Loki komt er dan vaak bij liggen. 


In 2021 valt het ons op dat Bibbel erg afvalt, van de 6 kilo is nog maar 4 kilo overgebleven en het lopen gaat ook niet geweldig. De dierenarts wordt weer geraadpleegd, conclusie is dat Bibbel al op leeftijd is en wat reumatische klachten heeft. Dat herhaalt de dierenarts in maart 2022, al vinden we Bibbel dan wel erg dun geworden. 


Als ik vrijdag 10 juni thuis kom blijkt Bibbel voor het eerst in zijn leven niet meer overdreven hard te snorren.  


Zoals gebruikelijk ligt hij wel de zaterdag en zondag boven op een bed te slapen, maar zondagavond kan ik hem niet vinden. 


Omdat hij ook niet bij de achterdeur zit te wachten denk ik dat hij toch ergens op een bed ligt. Dat blijkt maandagmorgen niet zo te zijn, ook zit hij niet bij de achterdeur. 


Na een uur werken besluit ik hem te gaan zoeken, Bibbel heeft in ruim 2 jaar tijd geen maandagmorgendutje op de logeerkamer gemist. 


Als ik hem verderop in de straat vind kan hij bijna niet meer lopen, dus til ik hem naar huis. Zijn vacht is vervuild, hij verzorgt het ook niet meer. Om 11.00 bij de dierenarts blijkt zijn lichaamstemperatuur 35,6 graden, veel te laag voor een kat (38,5-39 graden). 


Waarschijnlijk doen zijn nieren het bijna niet meer, iets waar de dierenarts geen oplossing voor heeft. Hij krijgt een prik met medicijnen, krachtvoer en ik krijg de opdracht hem met een kruik warmer te laten worden. 


De maandag en dinsdagmorgen drinkt hij nog iets en eet nog een klein beetje, daarna is het klaar.  


Hij probeert zich te verstoppen en voelt zich duidelijk merkbaar niet goed. Halverwege de middag besluiten we hem verder lijden te besparen, zodat hij nu in de kattenhemel achter vogels en muizen aanjaagt. 


Bibbel is 14 jaar en 11 maanden geworden.

10 opmerkingen:

Sjoerd zei

Ik wens jullie heel veel sterkte bij deze trieste gebeurtenis. Ik heb zelf twee katten die ik voor geen goud wil missen...

FRANK103 zei

@Sjoerd: bedankt, ja Bibbel wordt erg gemist. Ik was ook erg aan hem gehecht.

Suske. zei

Veel sterkte met dit verlies. Ze maken nu eenmaal deel uit van hun gezin. Ginger is op bijna dezelfde manier van ons heen gegaan.

FRANK103 zei

@Francky: we waren erg aan Bips gehecht, helaas hebben katten niet het eeuwige leven.

Caroline zei

Misschien is hij wel samen met Kitty aan het jagen in de Kattenhemel. Hij wordt hier ook erg gemist. Zondagavond lag hij bij ons onder de tafel op de stoel waar Kitty altijd lag. Heel apart.
Sterkte

Anoniem zei

RIP Bips!

FRANK103 zei

@Caroline: Hopelijk heeft hij Kitty in de kattenhemel gevonden. En hopen ze samen dat Loki erg oud wordt!~

Noortje zei

Ik kan me voorstellen dat jullie hem erg missen. Ik moet er niet aandenken dat ik Solo zou moeten missen.
Heel veel sterkte met het gemis.

FRANK103 zei

@Noortje: een gezellig kattebeest dat ruim 14 jaar iedere dag in je huis woont, die mis je behoorlijk als hij er plotseling niet meer is. We missen hem dus erg.

Anoniem zei

Ha Frank, altijd weer triest als je van een huisdier afscheid moet nemen. Er is dan toch een lege plek in huis. Wij hebben zelf een hond en kat. Nadat we twee jaar geleden zijn verhuisd, is de kat 8x teruggelopen naar ons voormalige huis. Dat betekende dan soms een aantal dagen lang zoeken. En toch doe je het steeds weer... (gelukkig is ie inmiddels gewend). Sterkte!