zaterdag 4 februari 2023

Wadlopers op Valkensteen


Sander van het 3railforum kwam donderdagavond langs 

om zijn NS Wadlopers van PB Models uit te laten. 

De Wadlopers zijn zeer fraaie vierkante dieseltreinstellen die vooral in Noord Nederland (Friesland, Groningen) te zien waren. 

Ze zijn inmiddels allemaal aan een buitenland verkocht zodat Noord Nederland niet langer lijdt onder de uitlaatgassen van deze dieseltjes. 

Toen PB Models, een nieuwe modelspoor fabrikant, deze Wadlopers aankondigde heb ik voorzichtig gevraagd hoe goed deze modellen op mijn M rails rijden, 

modellen die niet rond kunnen rijden en dan in de vitrinekast belanden, dat vind ik zonde van het geld. 

PB Models zou er rekening mee houden dat de treinen op C rails moeten kunnen rijden, het rijden op M rails ging men niet testen. 

Op internet lees ik nu dat ze niet zomaar op C rails kunnen rijden, de stroomsleper onder het draaistel heeft te weinig ruimte tussen puntcontacten en afdekplaat onder het draaistel, de wielen worden dan van de rails getild. 

Door een stuk van de afdekplaat te halen zou het wel goed moeten gaan. 

Beide treinstellen van Sander kwamen zo uit de fabriek en bleken al snel veel moeite te hebben met de M-rails. 

Ook zijn de hellingen op mijn spoortafel erg Zuid-Duits, 

daar komt een Noord Nederlands treinstel niet tegenop. 

Het zijn twee erg fraaie treinstellen, rijden erg mooi, maar zijn niet geschikt voor mijn M rails spoorbaan, de rode railbus blijft!

Ik heb zelfs een filmpje!


Hachelijk?

5 opmerkingen:

Sjoerd zei

Dat scheelt in ieder geval een miskoop. Het zijn wel mooie stukjes spoorgeschiedenis.

FRANK103 zei

@Sjoerd: ik koop geen modeltreinen om de vitrinekast te vullen, ze moeten wel kunnen rijden! Deze wadlopers sla ik dus over, maar de nieuw aangekondigde IC3/ICM van PB Models ga ik ook niet bestellen.
De treinstellen zijn wel erg fraai, heel mooi gedetailleerd!

Ad zei

Ha Frank, inderdaad mooi uitgevoerde wadlopen. Rijden ze wel op k-rails naar behoren? Heb je wel interesse in de Märklin koploper? Ik vind het momenteel allemaal wel behoorlijk stevige prijzen.

Erik zei

Mooie beelden van even zo fraaie wadlopers. Jammer dat ze de Valkensteenproef niet hebben doorstaan.
Rest alleen je fraaie beelden en de herinnering.

Suske. zei

Leuk zo'n spannend filmpje. De foto's mogen er ook zijn.