Omdat ik me voorgenomen had niet dwangmatig alle varianten van een locomotiefserie te verzamelen stond de witte 103 niet op mijn wensenlijst.
De 103-en die op zolder staan zijn allemaal varianten op het oude jaren 70 model van Marklin, dat is de 103 met de korte kap.
Het model had jarenlang een plastic kap, die er bekend om stond dat de verf eraf wilde bladderen, de nieuwere versies (na 2001) hadden een metalen kap.
Bekendste variant daarvan is het MHI model uit 2003 met de beweegbare pantografen. In 2017 bracht Marklin het model van de 103 met de lange kap uit, deze lok is in werkelijkheid 60 centimeter langer door een verbeterde botsbeveiliging.
Uiteraard was dit ook weer een zeldzaam en vooral duurder model, ik heb de verleiding daarom kunnen weerstaan.
Deze witte 103 was echter iets minder onaangenaam geprijsd bij de winkel in Amersfoort en na een halfjaar lang de winkelvoorraad steeds verder te zien teruglopen heb ik nu een mooie nuttige aankoop gedaan voordat ik te laat was.
Hachelijk?
11 opmerkingen:
We hebben er vele kilometers voor moeten lopen, was al paar keer eerder een van de gespreksonderwerpen tijdens een wandeling, maar deze keer lag hij op je te wachten.
Bast mooi bij je rijtuigen. Veel rijplezier.
@Erik: bedankt, het was dat jij wist waar de winkel in Amersfoort verstopt was, anders had ik ook deze keer weer pech gehad en te laat besloten een mooie verantwoorde aankoop te doen. Ik kan meerdere locomotieven noemen waar ik te laat was.
Een beetje reserve is nooit weg voor een mooie aankoop
@Sjoerd: we eten er geen boterham minder door, anders zou ik minder van dit soort aankopen doen. Ik leg mezelf wel een beperking op, als de vitrinekasten en baan vol staan dan is de grens bereikt. Neef Erik heeft al materieel verkocht, zo ver ben ik nu niet.
Ha Frank, gefeliciteerd met deze sierlijke aankoop. Zo'n witte raaf mag natuurlijk niet in een waardige 103-collectie ontbreken! Ik heb mezelf ook een soort locstop opgelegd; helaas (eigenlijk gelukkig) is deze lastig te handhaven... Heb tegenwoordig wel een soort aankoopbeleid; komt het weleens in Nederland. Da's lekker ruim. Daar kun je alle kanten mee op. Slaat nergens op, maar helpt bij mij wel.
@Ad: ooit wil ik een grensstation bouwen, een soort bad bentheim, emmerich of venlo. Ns aan de ene kant en Duits aan de andere kant. Maar aan de kant van Duitsland zien we tegenwoordig ook OBB en SBB. Ik beperk me ook niet tot een periode. Maar als ik bijvoorbeeld 1999 aan zou houden kan ik de helft van mijn verzameling opdoeken. Hachelijk?
Ik weet 't; heel hachelijk, die internale locs met meerstroomsystemen. Dat scheept de eenvoudige, doch verantwoord behoedzame modelspoorder weer met een moeilijk te handhaven aankoopbeleid op. Alles kan en mag tegenwoordig maar rijden. Er zijn geen grenzen meer. Heel hachelijk!
Internationale
De nieuwe multicourante locomotieven maken een lokwissel overbodig, en toch heb ik ook een NS highspeed 186 en een 193 voor de Berlijntrein. Ook voor goederentreinen heb ik meerdere multicourante locomotieven en diesels. En om het omlopen van locomotieven overbodig te maken heb ik meerdere stuurstanden Hachelijk?
Ik veronderstel dat je wel heel wat locomotieven hebt.
@Noortje: het zijn er meer dan op mijn spoorbaan kunnen staan. Wat ook kan betekenen dat mijn spoortafel uitgebreid moet worden!
Een reactie posten